Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FOGYASZTÓI ÉS VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS
Azonosító
BMEGT20ML51
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kelemen-Erdős Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kelemen-erdos.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A környezeti változások kontextusában bemutatni a fogyasztói magatartás új mintázatait, és ezek marketing kihatásait. Komplex áttekintést nyújtani a mai fogyasztók magatartását befolyásoló tényezőkről, valamint a vásárlási döntési folyamat mechanizmusáról, új jelenségeiről.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A tantárgy sikeres teljesítésével a hallgatók rálátást szereznek a fogyasztói és vásárlói magatartás elemzési szempontjaira.
  2. Elsajátítják a fogyasztói és vásárlói magatartás megismerésének fő szempontjait, a változásokat befolyásoló külső és belső befolyásoló tényezőket, s a tudományterület kapcsolódásait más marketing szakterületekhez, így például a Márkamanedzsmenthez, a Digitális marketinghez, a Stratégiai marketinghez.
  3. Megismerik napjaink fogyasztóit és azt, hogy a változások milyen új kihívásokat/lehetőségeket jelentenek a marketing számára.
  4. Megértik a fogyasztói és vásárlói magatartást magyarázó főbb elméleti összefüggéseket, elemzési modelleket.
  5. Áttekintést kapnak a fogyasztói és vásárlói magatartás mind mélyebb megismerését célzó új kutatási eredményekről (pl. neuromarketing), üzleti modellekről (pl. sharing economy), és gyakorlatokról (pl. élménymarketing), ezek alkalmazási lehetőségeiről, valamint arról, hogy az eredmények hogyan integrálhatók a vállalati stratégiába.
  6. Képessé válnak strukturáltan megközelíteni és vizsgálni a fogyasztói és vásárlási döntéseket alakító tényezőket, és ehhez adaptálni a korszerű marketingkutatási módszereket és eredményeket, így többek között a neuromarketing személyiségtipológiáját, az attitűdkutatásokat, a referenciacsoport hatásokat.
Képesség
  1. A hallgatók átlátják más tudományterületek (pl. pszichológia, szociológia) ismeretanyagának, modelljeinek alkalmazási lehetőségeit a fogyasztói magatartás mind jobb megismerése érdekében.
  2. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képesek a fogyasztói és vásárlói magatartás értékelésére és elemzésére.
  3. Képesek megfogalmazni és átlátni azokat a feladatokat, új megközelítéseket, melyek a maga komplexitásában segítik megérteni a mai fogyasztók és vásárlók viselkedését, döntéseit.
  4. Képesek a digitalizációs fejlődés nyújtotta új lehetőségek, s egyúttal kihívások fogyasztói magatartásra gyakorolt hatásainak elemzésére (pl. valós és virtuális én, turbó percepció) , s az ezekhez alkalmazható modellek felhasználására a kutatásaikban.
  5. Képesek a fogyasztói és vásárlói magatartás elemzésére prezentációk keretében is.
Attitűd
  1. A hallgatók nyitottá válnak a vevőismeret marketing döntésekbe való beépítésére mind stratégiai, mind operatív szinten.
  2. Nyitottak és érdeklődők a fogyasztói és vásárlói magatartást átformáló környezeti hatások, trendek megismerésére és komplex megközelítésére
  3. Nyitottak más szakterületek kutatási eredményeinek beépítésére a fogyasztói és vásárlói döntések hátterének megismerése érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgatók képesek javaslatokat megfogalmazni a vevőismereten alapuló korszerű marketing megoldásokra vonatkozóan.
  2. A hallgatók képesek a környezeti változások és a fogyasztói és vásárlói magatartás közötti összefüggéseket feltárására.
  3. A vállalati stratégiaialkotásra vonatkozóan következtetéseket, gyakorlati javaslatokat tudnak megfogalmazni a fogyasztói és vásárlói magatartás-elemzése alapján.
  4. Elemzéseikért, következtetéseikért felelősséget vállalnak, tevékenységüket monitorozva, szükség esetén újabb javaslatokat fogalmaznak meg.

Oktatásmódszertan

Előadások, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Petruska Ildikó: Fogyasztói és vásárlói magatartás. Oktatási segédanyag. 2024.
  • Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék: Marketing – Fókuszban a termék, Typotex Kiadó, 2017
  • Letölthető anyagok: https://edu.gtk.bme.hu weboldalon

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évvégi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: a hallgatók órai feladatok megoldásával +10 pontot szerezhetnek (+10%): A hallgatók órai aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végéig értékeli. Az elérhető pontszám 10, mely a vizsga/projektfeladat min. 50%-os teljesülése esetén számítható be az érdemjegybe. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsgadolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek meglétére és azok alkalmazására fókuszál, így mind elméleti tesztfeladatokat, mind a problémafelismerő és -megoldó feladatokat meg kell oldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai feladatok: 100
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés (vizsga): 100
  • órai feladatok: 10
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírásnak nincs követelménye.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87–94
75–86
Közepes 63–74
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1. A teljesítményértékelésekhez nem tartozik évközi követelmény. 2. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés javítása és pótlása a TVSZ szerint történik. 3. Az órai feladatok jellegükből adódan nem pótolhatók, javíthatók.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12
vizsgafelkészülés 138
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Napjaink fogyasztói
2. A trendhatások szerepe
3. Kulturális befolyásoló tényezők
4. Társadalmi és csoporthatások, személyes interakciók
5. Személyes befolyásoló tényezők
6. Motiváció és fogyasztói magatartás
7. A személyiség és énkép szerepe
8. Attitűd és értékek
9. Észlelés és tanulás
10. A vásárlási döntési folyamat változásai
11. A vásárlási döntési folyamat elemei I.
12. A vásárlási döntési folyamat elemei II.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kelemen-Erdős Anikó egyetemi docens kelemen-erdos.aniko@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.