I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
QUALITY MANAGEMENT
ID (subject code)
BMEGT20A500
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
8
Practice
8
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Benedek Petra
Position
assistant professor
Contact details
benedek.petra@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Vocational Technical Instructor

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580439/11/2024 registration number. Valid from: 29.05.2024.

Objectives

highlight the role of quality management in the successful operation of organizations, ‒ to promote a deeper understanding of the competitive nature of quality management, ‒ to get acquainted with some proven methods and tools of quality management.

Academic results

Knowledge
  1. Will be aware of the competitive nature of quality management.
  2. Will understand the place and role of quality management in the successful operation of organizations as a whole.
  3. Will be familiar with some of the best models, methods and tools of quality management.
Skills
  1. Will be able to follow and understand the quality management literature.
  2. Will be able to communicate on the topic of quality management in a professionally adequate way.
  3. Will be able to professionally participate in solving quality management problems, preparing and / or making such decisions.
Attitude
  1. Will be receptive related to quality management to follow organizational development.
  2. Will be open to accepting new results from quality management.
  3. Will seek collaboration in multidisciplinary teamwork.
Independence and responsibility
  1. Perform independent tasks in the analysis of quality management problems.
  2. Perform independent tasks in the preparation and / or making of quality management decisions.
  3. Take responsibility for quality management decisions.

Teaching methodology

Lectures.

Materials supporting learning

  • Kemény S.–Papp L.–Deák A. (1999) Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás. Műszaki Könyvkiadó–Magyar Minőség Társaság, Budapest.
  • Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
  • Kövesi J. – Topár J. (szerk.) (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
  • MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
  • Topár J. (szerk.): A műszaki menedzsment aktuális kérdései Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
  • Topár J (2001): A minőségmenedzsment -rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál. Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
  • Tenner A. R. – DeToro I. J. (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 4 db beadandó vagy esettanulmány alapján történik.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév során 4 db beadandót kell készíteni vagy esettanulmányt megoldani a megadott határidőig. A tantárgy teljesítésének feltétele a 4 feladat együtt legalább 50 %-os teljesítése. A dolgozatoknál nincs külön minimum követelmény B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat)

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. feladat : 25
  • 2. feladat : 25
  • 3. feladat : 25
  • 4. feladat : 25
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 85–94
Good 70–84
Satisfactory 60–69
Pass 50–59
Fail 0-49

Retake and late completion

Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 32
felkészülés a kontakt tanórára 32
feladat, beadandó elkészítése 86
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.05.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A minőség fogalma, a minőségmenedzsment fejlődési szakaszai.
2. Formalizált minőségmenedzsment rendszerek (ISO 9001, szektorspecifikus rendszerek), a TQM menedzsmentfilozófia alapjai.
3. A folyamatos fejlesztés koncepciói és módszerei.
4. Statisztikai folyamatszabályozás.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Benedek Petra egyetemi adjunktus benedek.petra@gtk.bme.hu
Gerse-Krizsa Teréz PhD hallgató krizsa.terez@gtk.bme.hu
Surman Vivien egyetemi adjunktus surman.vivien@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements