Programme: Vocational Technical Instructor
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
highlight the role of quality management in the successful operation of organizations, ‒ to promote a deeper understanding of the competitive nature of quality management, ‒ to get acquainted with some proven methods and tools of quality management.
Academic results
Knowledge
- Will be aware of the competitive nature of quality management.
- Will understand the place and role of quality management in the successful operation of organizations as a whole.
- Will be familiar with some of the best models, methods and tools of quality management.
Skills
- Will be able to follow and understand the quality management literature.
- Will be able to communicate on the topic of quality management in a professionally adequate way.
- Will be able to professionally participate in solving quality management problems, preparing and / or making such decisions.
Attitude
- Will be receptive related to quality management to follow organizational development.
- Will be open to accepting new results from quality management.
- Will seek collaboration in multidisciplinary teamwork.
Independence and responsibility
- Perform independent tasks in the analysis of quality management problems.
- Perform independent tasks in the preparation and / or making of quality management decisions.
- Take responsibility for quality management decisions.
Teaching methodology
Lectures.
Materials supporting learning
- Kemény S.–Papp L.–Deák A. (1999) Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás. Műszaki Könyvkiadó–Magyar Minőség Társaság, Budapest.
- Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
- Kövesi J. – Topár J. (szerk.) (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
- MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
- Topár J. (szerk.): A műszaki menedzsment aktuális kérdései Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
- Topár J (2001): A minőségmenedzsment -rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál. Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
- Tenner A. R. – DeToro I. J. (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 4 db beadandó vagy esettanulmány alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév során 4 db beadandót kell készíteni vagy esettanulmányt megoldani a megadott határidőig. A tantárgy teljesítésének feltétele a 4 feladat együtt legalább 50 %-os teljesítése. A dolgozatoknál nincs külön minimum követelmény B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. feladat : 25
- 2. feladat : 25
- 3. feladat : 25
- 4. feladat : 25
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 85–94 |
Good | 70–84 |
Satisfactory | 60–69 |
Pass | 50–59 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 32 |
felkészülés a kontakt tanórára | 32 |
feladat, beadandó elkészítése | 86 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.05.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A minőség fogalma, a minőségmenedzsment fejlődési szakaszai. |
2. | Formalizált minőségmenedzsment rendszerek (ISO 9001, szektorspecifikus rendszerek), a TQM menedzsmentfilozófia alapjai. |
3. | A folyamatos fejlesztés koncepciói és módszerei. |
4. | Statisztikai folyamatszabályozás. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Benedek Petra | egyetemi adjunktus | benedek.petra@gtk.bme.hu |
Gerse-Krizsa Teréz | PhD hallgató | krizsa.terez@gtk.bme.hu |
Surman Vivien | egyetemi adjunktus | surman.vivien@gtk.bme.hu |