I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MARKETING ALAPJAI
Azonosító
BMEGT20A004
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Iványi Tamás
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
ivanyi.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók megértsék, mit jelent az, ha egy szervezet működésére a marketingorientáció a jellemző, és megismerjék az ehhez kapcsolódó feladatokat és eszközöket. A tananyag áttekintést nyújt a marketing stratégiákról, és az ezek kialakításához szükséges információgyűjtési, környezet- és helyzetelemzési modellekről, módszerekről. Miután a marketing a vevőt állítja a középpontba, a tananyag részletesen foglalkozik a vásárlói döntési mechanizmusokkal és azok befolyásoló tényezőivel a fogyasztói és az üzleti piacokon. Bemutatásra kerülnek a stratégiai célok megvalósítását szolgáló marketing eszközök, sok izgalmas kérdéssel, a termékpolitikától a márkázáson, az értékesítésen át a marketingkommunikációig. Minden résztéma kapcsán hangsúlyt kapnak azok a korszerű marketing megoldások, amelyeket a piacok változása, az információs technológia fejlődése hív életre.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A tanuló részletesen megismeri a marketingmix elemeit és azok szerepét a piaci siker elérésében, kiemelve a termék, ár, értékesítés és promóció összetevőit.
  2. Elmélyíti ismereteit a fogyasztói magatartásban bekövetkező változásokra és azok hatásaira a marketingstratégiákra, különös tekintettel a digitális kor kihívásaira.
  3. Megtanulja a piacszegmentáció, célpiac kiválasztása és a piaci pozicionálás fontosságát és módszertanát a piaci verseny előnyeinek kiaknázása és a növekedés érdekében.
  4. Elsajátítja a marketingkutatás alapvető módszereit és technikáit, különös tekintettel a piaci trendek, a makro- és mikrokörnyezet, valamint a fogyasztói preferenciák nyomon követésére.
Képesség
  1. Alkalmazni tudja a szegmentáció, célpiac meghatározás és pozicionálás elveit különböző piaci szituációkban.
  2. Képes lesz marketingstratégiákat átlátni és értékelni a termékéletciklus különböző szakaszaiban.
  3. Marketingkommunikációs tervek készítésében részt tud venni, figyelembe véve a célcsoport jellemzőit és a kommunikációs mix elemeit.
  4. Elemzi és értékeli a makro- és mikrokörnyezeti tényezők hatását a vállalat marketingstratégiájára.
Attitűd
  1. Nyitottság a fogyasztói magatartás változásainak megértésére és az új marketingtrendek adaptálására.
  2. Kritikus gondolkodás a marketingstratégiák és -kommunikáció tervezése során, figyelembe véve a kulturális és társadalmi hatásokat.
  3. Értékeli a fenntarthatóság és etikai szempontok fontosságát a marketingdöntésekben.
Önállóság és felelősség
  1. Képes piackutatási eredményeket értelmezni, és azok alapján javaslatokat tenni.
  2. Felelősségteljes döntéseket hoz a termékfejlesztés és marketingkommunikáció területén, figyelembe véve a vállalat hosszú távú céljait és a fogyasztói értékeket.
  3. Önállóan képes értékelni a piaci környezet változásait és ennek megfelelően alkalmazkodni a marketingstratégiákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során

Tanulástámogató anyagok

  • BME-MVT: Marketing: Fókuszban a termék. Typotex Kiadó, Budapest, 2017.
  • Vágási M. (szerk.): Marketing stratégia és menedzsment. Alinea Kiadó, Budapest, 2007.
  • Kotler, P., Armstrong, G.: Principles of Marketing. 16th Edition, Pearson, 2016
  • További letölthető oktatási segédletek - More educational materials are available for download.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok illetve vizsga alapján történik

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A két írásbeli teljesítményméréssel max. 40 (20-20) pont szerezhető, amely a tantárgy értékelésébe 10-10%-kal számít bele. Az aláírás feltétele a két dolgozatból együttesen 20 pont megszerzése. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat, aktív részvétel): a házi feladatok opcionálisak, a szorgalmi időszakban, az előadásokon meghirdetettek szerint teljesíthetők, nem pótolhatók és az általuk megszerzett pontszám csak a vizsgába számít bele, az aláírás ennek segítségével nem szerezhető meg. A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: A vizsgadolgozat 160 pontos, amely a tanulási eredmények értékelésébe 80%-kal számít be. 2. évközi eredmények beszámítása: a 3.2 A. pontjában bemutatott két összegző tanulmányi teljesítményértékelést 10-10%-ban, míg a házi feladat és az aktív részvétel maximum 15%-ban számítható bele a vizsga értékelésébe. Ezek a teljesítmények az aláírás megszerzése után megmaradnak és beszámíthatóak, amíg a hallgató aláírása is megmarad a TVSZ által előírt félévig.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat, aktív részvétel) : 75
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli részvizsga : 80
  • évközi opcionális házi feladat és órai pontok : 15
  • zárthelyi dolgozatok: 20
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A 3.3 pontban szereplő plusz 75%-ot érő részteljesítmény értékelés (házi feladat, aktív részvétel, órai feladat) a szorgalmi időszakban jelenik meg, de pontszámban csak a vizsgába számítható bele, az aláírás megszerzésébe nem számolható bele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerint előírt félévéig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 87,5–89,5
75–87
Közepes 62–74,5
Elégséges 50–61,5
Elégtelen 0-49,5

Javítás és pótlás

Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, a két zárthelyi dolgozat mindegyike pótolható a pótlásként meghirdetett időpontban a szorgalmi időszak folyamán a meghirdetett beosztás szerint. Az opcionális házi feladat, mivel az aláírás megszerzésébe nem számít bele és az érdemjegy meghatározásában is a 100% feletti részhez tartozik, ezért nem pótolható, a beadási határidő és a feladat ismertetése az órán kerül meghirdetésre. A beadott és elfogadott házi feladat nem javítható. A beadott és elfogadott órai feladat nem javítható. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül az új eredményt vesszük figyelembe. Amennyiben az itt ismertetett pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy újabb javításra és pótlásra a hallgatónak az adott félévben nincsen lehetősége.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
felkészülés a teljesítményértékelésekre 16
opcionális házi feladat vagy órai feladat elkészítése 16
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 30
vizsgafelkészülés 32
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A marketing alapkoncepciói. A marketing és a marketingmenedzsment alapfogalmai. A piaci orientáció típusai. A marketingkoncepció fejlődése.
2. Stratégiai tervezés és marketingstratégia. Vállalati stratégiai tervezés, vállalati alapstratégiák. Portfolió és SWOT elemzés. Marketingstratégia és tervezés. A marketingszervezet típusai.
3. A vállalat piaca. A vállalat makro - és mikrokörnyezete. A piaci helyzet mutatói. A kereslet meghatározása. Szegmentálás, célpiacválasztás és pozícionálás. A piaci hadviselés formái.
4. Fogyasztói piac és vásárlói magatartás A fogyasztói magatartás modellezése, meghatározó jellemzői. A vásárlási döntési folyamat. Vásárlási szerepek és magatartás típusok. Szegmentáció a fogyasztói piacon.
5. Beszerzői magatartás és ipari marketing. Az ipari piac marketing jellemzői. A beszerzési döntés folyamata. Szegmentáció az ipari piacon.
6. A marketing-információrendszer. A marketing-információrendszer funkciói és alkotóelemei. Marketingfelderítés és marketingkutatás.
7. Termék és szolgáltatáspolitika. A termékpolitikai döntések alapjai. A marketing termékfelfogása. A termékminőség alkotóelemei. A termékválasztékkal kapcsolatos döntések. A termékek életciklusa.
8. Árpolitika. Az ár szerepe a marketing-mixben. Az árképzés tényezői, a végső ár kialakítása.
9. Értékesítéspolitika. Az értékesítési rendszer funkciói. Értékesítési csatornák-marketingrendszerek, szereplők. Az eladás és az eladószemélyzet menedzselése.
10. Marketingkommunikáció. A marketingkommunikáció eszközei, modelljei. Reklám, vásárlásösztönzés, személyes eladás, direktmarketing, public relations. Integrált kommunikáció.
11. Online marketing. Digitális és online fogyasztói magatartás és marketing-mix.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Petruska Ildikó egyetemi docens, associate professor petruska.ildiko@gtk.bme.hu
Dr. Iványi Tamás egyetemi adjunktus, assistant professor ivanyi.tamas@gtk.bme.hu
Dr. Bíró-Szigeti Szilvia egyetemi docens, associate professor szigeti.szilvia@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.