Verziók
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A kurzus átfogó áttekintést nyújt a kortárs elmefilozófia kulcsfogalmairól és központi kérdéseiről. A karteziánus és nem-karteziánus dualizmus elméletek, a tulajdonságdualizmus, a behaviorizmus, a fizikalizmus különböző formái, a funkcionalizmus, az eliminativizmus és a fikcionalizmus filozófiai álláspontjainak részletes vizsgálatával a kurzus célja, hogy átfogó betekintést nyújtson a hallgatóknak, hogy ezek a változatos filozófiai álláspontok hogyan közelítik meg az elme-test kapcsolat, a tudatosság, az intencionalitás és a mentális reprezentáció kérdését. Kiemelt figyelmet kapnak a kortárs viták a fenomenális tudatosságról és a kváliáról, az elme kapcsolatát az érzékszervi modalitásokkal és a környezettel vizsgáló 4e kogníció területe, valamint az állati elmékre és a tudatosság evolúciójára vonatkozó új, interdiszciplináris perspektívák. A filozófiai vitákban való részvétellel és az elmefilozófia, a pszichológia, a kognitív tudomány és a mesterséges intelligencia közötti interdiszciplináris kapcsolatok felfedezésével a hallgatók kritikai és analitikus készségeiket fejlesztik.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert.
- 2. Ismeri szakterülete fő elméleteinek ismeretszerzési és probléma-megoldási módszereit.
- 3. Birtokában van azon ismeretek körének, amelyek szükségesek az adott és más képzési területen folyó mesterképzésbe való belépéshez.
Képesség
- 1. Elvégzi a szakterülete ismeretrendszerét alkotó diszciplínák alapfokú analízisét, az összefüggések szintetikus megfogalmazását és adekvát értékelését.
- 2. Szakterülete eljárásrendjét, legfontosabb elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát feladatai végrehajtásakor alkalmazza.
- 3. Megérti és használja szakterületének jellemző online és nyomtatott szakirodalmát magyar és idegen nyelven, rendelkezik a hatékony információkeresés és -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
- 4. Megért, illetve értelmez összefüggő szövegeket, valamint vizuális jelekkel, tipográfiai eszközökkel, ikonokkal tagolt szövegeket, táblázatokat, adatsorokat, vizuális szövegeket mozgó-, állóképeket, térképeket, diagramokat.
Attitűd
- 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- 2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- 3. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- 4. Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- 1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- 2. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
- 3. Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- 4. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások
Tanulástámogató anyagok
- 1. Ambrus Gergely, Demeter Tamás, Forrai Gábor, and Tőzsér János. Elmefilozófia. L’Harmattan, 2008.
- 2. Bayne, Tim. Philosophy of Mind: An Introduction. Routledge, 2021.
- 3. Heil, John. Philosophy of Mind: A Contemporary Introduction. Routledge, 2019.
- 4. Mandik, Peter. This Is Philosophy of Mind: An Introduction. John Wiley & Sons, 2022.
- 5. Montero, Barbara Gail. Philosophy of Mind: A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2022.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: kettő évközi írásbeli teljesítménymérés és az aktív órai részvétel alapján (opcionális) történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat tudáselemekre, értelmezési feladatokra, következtetési feladatokra koncentrál írásos kérdésválaszolás formájában. Munkaidő anyagrésztől függően 30-60 perc. Minden összegző tanulmányi teljesítményértékelésen legalább a szerezhető pontok 50%-át el kell érni a tárgy teljesítéséhez. 2. Részteljesítmény-értékelés (órai aktív részvétel, opcionális): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- részteljesítmény értékelés (órai aktív részvétel, opcionális): 25
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSz. szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 32 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
1. Bevezetés – elme, self, kogníció: Az alkalom bevezeti az elmefilozófia alapvető fogalmait és problémáit, mint a test-elme probléma, tudatosság, intencionalitás, hogy ezáltal a hallgatók a specifikus témák tárgyalása előtt kialakíthassanak egy átfogó képet az elmefilozófiáról és annak viszonyáról a rokon diszciplínákhoz, mint a kognitív tudományok, pszichológia és neurobiológia. 2. Szubsztanciadualizmus – karteziánus és nem-karteziánus elméletek: Az alkalom részletesen tárgyalja Descartes interakcionista szubsztanciadualizmusának főbb állításait, illetve ezek problémáit (interakció, más elmék). Az alkalom bemutatja a nem-karteziánus szubsztanciadualizmusokat, mint a parallelizmus, okkazionalizmus és epifenomenalizmus, illetve az ezekkel szemben hozható ellenvetéseket is. 3. Tulajdonságdualizmus és pánpszichizmus: Az alkalom a tulajdonságdualizmus koncepcióját vizsgálja, amely szerint bár a fizikai és mentális állapotok ugyanazon alapvető valósághoz kapcsolódnak, a mentális tulajdonságok mégis különböznek a fizikaiaktól. A tulajdonságdualista elképzelésekhez kapcsolódik a pánpszichizmus, ami azt az álláspontot képviseli, hogy a mentális tulajdonságok univerzálisak, és a tudatosság a világ alapvető sajátossága. 4. Behaviorizmus és más elmék: Az alkalom a szubsztanciadualizmus kapcsán már felmerült más elmék problémájára adott logikai behaviorista megoldást és annak problémáit veszi szemügyre. Mit is jelent pontosan, hogy a mentális terminusokat kizárólag empirikusan megfigyelhető viselkedésre való hivatkozással kellene leírnunk? 5. Reduktív fizikalizmus: Az alkalom a reduktív fizikalizmus alapvető elképzelését, azon belül is az azonosságelméletet vizsgálja. Tárgyalja az azonosság értelmezésének különböző változatait, a többszörös realizálhatóság és a tapasztalat szubjektív minőségeinek problémáját. 6. Nem-reduktív fizikalizmus – funkcionalizmus és AI: Az alkalom a nem-reduktív fizikalizmus legfontosabb elméletét, a funkcionalizmust tárgyalja. Ennek kapcsán a redukció különböző fajtái, a szuperveniencia-reláció és emergens tulajdonságok kérdései is felmerülnek. A funckionalizmus kapcsán a mesterséges intelligencia megvalósíthatóságának filozófiai kritikái és az ezekre adott válaszok. 7. Eliminativizmus és fikcionalizmus: Az alkalom bevezeti a népi pszichológia fogalmát, majd az eliminativizmus kerül tárgyalásra, amely azt állítja, hogy az olyan népi mentális fogalmak, mint a hit vagy a vágy, alapvetően tévesek, és ezért eliminálni kell őket a tudományos diskurzusból. A fikcionalizmus, mint alternatíva, azt sugallja, hogy bár ezek a fogalmak nem felelnek meg valós entitásoknak, azonban hasznos fikciók lehetnek. 8. Fenomenális tudatosság és kvália: Az alkalom a tudatosság különböző változatait vizsgálja, különös tekintettel az elmefilozófiában leggyakrabban előkerülő fenomenális tudatosságra. A kérdésre vonatkozó klasszikus gondolatkísérletek tárgyalása révén a tapasztalat szubjektív karakterével kapcsolatos anti-fizikalista kritikát és az ezekre adható fizikalista válaszokat tárgyalja. 9. Intencionalitás és mentális reprezentáció: Az alkalom a mentális reprezentációk természetét vizsgálja, különös tekintettel az intencionalitásra, vagyis arra, hogy a mentális állapotainknak van valamilyen tartalma. De pontosan mit is jelent ez a valamire irányultság? Felmerül a nyelv és a gondolkodás kapcsolata is. 10. 4E kogníció – elme, szenzori modalitások és környezet: Az alkalom a 4E kogníció kortárs elméletét veszi szemügyre, ami szerint az elme nem pusztán az agyban lokalizálható, hanem szorosan összefügg a testtel és a fizikai, valamint szociális környezettel. A képalkotó szenzori modalitások elemzésével részletesen elemzi a kogníció és tudatosság több szinten megragadható beágyazottságát, valamint a kiterjesztett elme elképzelését. 11. Állati elmék – biopszichizmus, minimális kogníció és a tudatosság evolúciója: A nem-emberi tudatosság interdiszciplináris igényű vizsgálata az elmúlt évtizedek egyik legizgalmasabb vonatkozó fejleménye. Az alkalom áttekinti a tudatosság evolúciójával kapcsolatos elképzeléseket, valamint ehhez kapcsolódóan a biopszichizmus és a minimális kogníció elképzeléseit.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.