Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Regionális gazdaságtan
Azonosító
BMEGT42A012
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Mariann
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.mariann@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Mikroökonómia, makroökonómia / Microeconomics, Macroeconomics
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a regionális gazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a regionális gazdaságtan kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott regionális gazdaságtan és a térségi gazdaságfejlesztés fontosabb témaköreivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a gazdaság három szektorához kapcsolódó, kiemelten fontos telephelyválasztási elméleteket;
  2. Ismeri egyes, hazai gazdaságfejlesztési programokhoz kapcsolódó fejlődéselméleteket (Exportbázis elmélet, Növekedési Pólusok elmélete);
  3. Ismeri a régiók közötti különbségek és területfejlesztés fogalmát.
Képesség
  1. Képes a térben kiterjedt gazdaság megértésére és egyes mintázatok (például helyi termelési vagy szolgáltatási rendszer) beazonosítására,
  2. Egyes területfejlesztési programok társadalmi vonatkozásainak felismerésére,
  3. Régiólehatárolási ismérvek vizsgálatára,
  4. Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,
  2. Rendszeres ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. Nyitott az általános fejlődésgazdaságtani kérdésekre.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes értékelni egyes telephelyválasztásokat,
  2. Telephelyfelszámolások okainak vizsgálatát,
  3. Gondolkozásában a gazdasági összefüggések társadalmi hatásai is megjelennek.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
  • Előadásanyagok diasorai.
  • Lengyel Imre-Rechnitzer János: Regionális gazdaságtan. Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2004.
  • Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010.
  • Hoover, Edgar M. and Giarratani, Frank: An Introduction to Regional Economics. Reprint. Edited by Scott Loveridge and Randall Jackson. WVU Research Repository, 2020.
  • Lecture slides.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközi haladás regisztrálása folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő fakultatív, azaz szorgalmi részteljesítményértékelése (4 rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, csoportosan elkészítendő feladatok előadása, beadása) jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. 2. Részteljesítményértékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. A házi feladatok elkészítése pluszpontok szerzését teszi lehetővé.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 5
  • 2. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 5
  • 3. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 5
  • 4. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 5
  • összesen: 120

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
76–84
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A részteljesítményértékelés jellegéből fakadóan nem javítható, pótolható, adható le késedelmesen.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 22
felkészülés a teljesítményértékelésre 40
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A regionális tudomány tartalma és céljai. A regionális gazdaságtan tárgya és fő elemei.
2. Régiók, regionalizmus, régiófejlesztés. A regionális gazdaságtan új kihívásai és vizsgálati területei.
3. Régiók közötti különbségek, egyenlőtlenségek. Az Európai Unió regionális politikája, eredményei.
4. A regionális mikroökonómia alapkérdései.
5. Korai telephelyelméletek.
6. Telephelyválasztás napjainkban, magyarországi trendek.
7. Revitalizáció és retrobranding: példák és telephelyelméleti következmények.
8. Régió és településmarketing alapok. Kik a város fogyasztói?
9. Regionális makroökonómia. A termelési tényezők regionális mobilitása. Ki buktatta meg a komparatív előnyök elméletét?
10. A regionális növekedés magyarázatai.
11. A regionális fejlődés elméletei.
12. Bevezetés a regionális rugalmasság elméleteibe. Funkcióváltással érintett területek gazdaságfejlesztési kihívásai.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bozsoki Fruzsina tudományos segédmunkatárs / junior research fellow bozsoki.fruzsina@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.