Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetmenedzsment
Azonosító
BMEGT42A013
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Csuvár Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
csuvar.adam@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser alapszak BSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 7

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Közgazdaságtan I., Közgazdaságtan II., Vállalatgazdaságtan / Economics I., Economics II., Business Economcis
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: • Megértik a vállalatok szerepét a fenntartható fejlődés céljainak a megvalósításában. • Megismerik a vállalati fenntarthatósági stratégiát meghatározó legfontosabb tényezőket és képesek lesznek feltérképezni egy-egy vállalat által követett fenntarthatósági stratégiát, illetve javaslatot tenni, hogy adott iparágban és piaci körülmények között milyen stratégiát érdemes követni. • Megismerik a vállalatok számára rendelkezésre álló legfontosabb környezeti menedzsment eszközöket, azok előnyeit és hátrányait. • Megismerkednek a CSR (vállalati társadalmi felelősségvállalás) legfontosabb elveivel és eszközeivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezeti kockázatok típusait, az azokra épülő vállalati stratégiákat;
  2. ismeri a vállalatok környezeti menedzsmentjébe beépíthető különböző irányzatokat, ezek előnyeit és hátrányait, egymással való összehasonlításukat;
  3. tisztában van a környezeti teljesítményértékelés szerepével, ismeri az ISO14001 és EMAS rendelet jellemzőit;
  4. ezen kívül ismeri az ökomarketinggel valamint társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos vállalati előnyöket.
Képesség
  1. A hallgató képes a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos kérdésekben az összefüggések felismerésére;
  2. a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos információkról kritikus gondolkozásra;
  3. a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos kérdések felismerésére, megértésére és megválaszolására;
  4. a holisztikus szemlélet elsajátítására és multidiszciplináris összefüggések feltérképezésére, a más tudományokkal kapcsolódó pontok indoklására;
  5. valamint képes a fentiek közérthető, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. A hallgató együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival;
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, multimédiás eszközök és források használatával.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató önállóan végzi a környezetmenedzsmenthez kapcsolódó problémák megoldását;
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások, esettanulmányok, csapatmunka, hallgatói prezentációk.

Tanulástámogató anyagok

  • Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
  • Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei. KJK Kerszöv, 2004.
  • Moodle-re feltöltött cikkek / Literature uploaded to Moodle
  • Órai előadások diasorai / Slideshows of the lectures
  • Journal of Cleaner Production
  • Sustainable Development
  • Sustainability

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat), illetve egy részteljtesítményértékelés (csoportos prezentáció) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során kettő zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok feleletválasztós kérdésekből és hosszabb kifejtős, problémamegoldó részből állnak. Prezentáció: a félév elején kialakított hallgatói munkacsoportok az általuk kiválasztott iparág előre megadott szempontrendszer és struktúra szerinti elemzésén dolgoznak (általánosan és konkrét vállalati példákon keresztül). Munkájukról csoportos kiselőadás (15 perc) formájában számolnak be az oktató által előre megjelölt tanórai időpontban. A szorgalmi időszak teljesítményértékelései alapján megajánlott jegy szerezhető. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli vizsga.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 40
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • részteljesítmény értékelés: 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 100
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltételei a zárthelyi dolgozatok - együttesen - legalább elégségesre való teljesítése (50%) és a prezentáció megtartása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–89
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A részteljesítményértékelés jellegéből fakadóan nem pótolható, javítható. 5) A vizsga javítására és pótlására a TVSZ 121. és 123. paragrafusa szerint van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés órákra 14
felkészülés a teljesítményértékelésre 20
prezentáció elkészítése 35
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 10
vizsgafelkészülés 15
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a környezetmenedzsmentbe
2. Környezeti trendek és a gazdasági keretrendszerdek
3. Környezeti kockázatok
4. A vállalati környezetvédelem irányzatai
5. Vállalati környezeti stratégiák
6. Környezeti menedzsment rendszerek
7. Környezeti teljesítményértékelés és indikátorok
8. Környezeti marketing
9. Vállalatok társadalmi felelősségvállalása
10. Környezeti konfliktusok és azok kezelése
11. Környezeti számvitel és pénzügyek
12. Fenntartható üzleti modellek és fenntartható fogyasztás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Csuvár Ádám egyetemi adjunktus csuvar.adam@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.