I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A környezeti nevelés és fenntarthatóság
Azonosító
BMEGT42A700
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókkal a fenntarthatóságra nevelés fontosságát és a fenntarthatóság fogalmát. Mélyebb ismeret átadása napjaink környezeti kihívásairól a különböző ágazatokon keresztül. A hallgatók szemlélet formálása és a rendszerben való gondolkodásának kialakítása. A fenntarthatóság oktatásához nélkülözhetetlen pedagógiai módszerek megismertetése a hallgatókkal. A fenntarthatósági készségek azonosítása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a fenntarthatóság kulcsfogalmait.
  2. Ismeri a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai kulcsmódszertanait.
  3. Ismeri a fenntarthatósági kulcskompetenciákat.
  4. Tudja, hogy a fenntarthatósági problémákat különböző tudományágak kombinálásával kell kezelni a rendszerszintű változás elindítása érdekében.
  5. Ismer hazai és nemzetközi jó példákat a fenntarthatóságra nevelés megvalósulásáról.
Képesség
  1. Meg tudja fogalmazni a fenntarthatóság értékeit, elveit és céljait.
  2. Be tudja mutatni a fenntarthatóságot, mint holisztikus koncepciót.
  3. Rendszer szemlélettel rendelkezik a különböző ágazatok és tudományok között.
  4. Ok-okozati összefüggéseket képes felismerni és felfedezni adott környezeti problémákon keresztül.
  5. Meg tud tervezni és levezetni egy fenntarthatóságról szóló projektmódszertant.
  6. Képes egy fenntarthatósági problémára megfelelő cselekvésre buzdító oktatási anyagot összeállítani.
  7. Képes a fenntarthatósági megoldások, ötletek meggyőző bemutatására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
  3. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
  4. Nyitott a különböző innovatív pedagógiai módszerek használatára.
  5. Törekszik komplex rendszerek megértésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan tudja tervezni a fenntarthatóságra nevelés gyakorlati megvalósításait.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
  4. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Elméleti háttéranyag előadásokon és probléma felvetéseken keresztüli ismertetése, kommunikáció írásban és szóban. A fenntarthatóságra nevelés gyakorlati módszertanainak ismertetése, gyakorlatba ültetése.

Tanulástámogató anyagok

  • Zöld Föld tankönyv. Kék Bolygó Alapítvány, Alapértékek Nonprofit Kft.Oktatási Hiva-tal, 2021.
  • Fenntartható fejlődési célok oktatása. UNESCO, OFI, Eszterházy Károly Egyetem, 2017.
  • Barna Orsolya, Soós Viktória: Kreatívan a klímaváltozásról, 2021.
  • GreenComp: the European sustainability competence framework, JRC. 2022.
  • Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható köz-gazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak szerint történik: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (egy zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközben elsajátított gyakorlati módszerek ismertetése választott téma keretén belül. A felkészülést folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő értékelése, majd a kész eredmény prezentálása (4 rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, csoportosan elkészítendő feladatok előadása, beadása) jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. 2. Részteljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája csoportosan készített gyakorlati feladat. A gyakorlati feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • Részteljesítményértékelés: 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések (amennyiben ezt a tárgykövetelmény kifejezetten nem zárja ki) esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 5) A részteljesítményértékelés jellegéből fakadóan nem pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 16
félévközi készülés órákra 24
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre 50
gyakorlati feladat elkészítése 30
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A fenntarthatóság értelmezése. A fenntartható fejlődési célok. Napjaink környezeti kihívásainak megismerése és ezek rendszerbe foglalása. Fenntarthatóságra nevelésfő elemei, jó példái, projektmódszertan. A rendszerszemlélet, rendszerinnováció értelmezése, pedagógiai gyakorlatok a rendszerek szemléltetésére.
2. Környezetértékelési rendszerek megismerése. Különböző ágazat specifikus problémák mélyebb összefüggéseinek értelmezése. A fenntarthatósági kompetenciák, és a hozzájuk tartozó tudás, készségek és viselkedés megismerése többféle megközelítésben. Kihívás alapú fenntarthatóságra nevelés megismerése, gyakorlati kipróbálása. Fenntarthatósági összetett komplex problémák értelmezése többféle aspektusból.
3. Innováció szerepe a fenntarthatósági törekvésekben. Innováció értelmezése, története, tipizálása. A fenntarthatóság komplexitása. Komplex fenntarthatósági problémák esetén az érintettek felismerése, és együttműködés megtervezése. Fenntarthatósági akcióterv készítése.
4. Fenntartható jövőkép alkotás, alternatív jövőképek felvázolása. Fenntarthatósági megoldások prezentálása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Barna Orsolya PhD hallgató / PhD student barna.orsolya@gtk.bme.hu
Bozsoki Fruzsina PhD hallgató / PhD student bozsoki.fruzsina@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.