Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia szakirány 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus eredményeként a hallgatók megismerik a kutatásmódszertan alapjait, melyeket alkalmazhatnak pszi-chológiai témájú tudományos munkáik kivitelezése során. A félév során a hallgatók interaktív előadások keretei között olyan módszerekkel ismerkednek meg, amelyeket a szakdolgozatuk alapjául szolgáló kutatási folyamat-ban alkalmazni tudnak. A félév támogatást nyújt a szakdolgozat témájának meghatározásához, valamint a szak-dolgozathoz kapcsolódó kutatás megtervezéséhez. A kurzus további célja praktikus ismereteket nyújtani egy pszichológiai alapú kutatás (és a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez, és ahhoz, hogy a résztvevők képessé váljanak elvégezni egy oktatói támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív, kvalitatív, illetve szisztematikus irodalmi áttekintés módszertanra épülő kutatási projektet.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri azokat a kutatási mérőeszközöket és technikákat, amelyeket alkalmazhat a munka-, szervezetpszichológiai témájú kutatási folyamatok megtervezése során.
- Ismeri a kutatás etikai kérdéseit, szempontjait.
- Ismeri a fő pszichológiai folyóiratokat, kutatási eredményeket szemléző portálokat.
- Ismeri a pszichológia aktuális kutatási irányait, módszereit és témáit.
- Tud célirányosan szakirodalmat keresni.
Képesség
- Képes a szakirodalom és kutatási eredmények feldolgozására, értelmezésére.
- Képes saját szakmai gyakorlatának rendszeres megújítására a legfrissebb tudományos eredmények alapján.
- Képes megtervezni egy kutatást.
- Képes egy kutatás kivitelezésére.
- Képes elvégezni egy szupervíziós támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív vagy kvalitatív módszertanra épülő kutatási projektet.
Attitűd
- Rendszerszemléletben gondolkodik a pszichológiai ismeretekről és az emberi jellemzőkről.
- Tudását alkalmazza és folyamatosan gyarapítja.
- Nyitott az új ismeretekre.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Saját kritikai észrevételeit megalapozottan és jobbító szándékkal fogalmazza meg és adja át.
- Egy csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
- A határidőket betartja.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
- Törekszik az önálló munkára és a csapatmunkára.
- Szükség esetén képes és hajlandó segítséget kérni.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a Moodle felületen, felkészülés és önálló prezentációk, szakmai anyagok, segédanyagok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok.
- Ajánlott irodalom:
- Babbie, E. (2017). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest
- Barthes, R. (1966). An Introduction to the Structural Analysis of Narrative. In R. Barthes, & L. Duisit (Szerk.), New Literary History (pp. 237-272). The Johns Hopkins University Press.
- Busselle, R., & Bilandzic, H. (2009). Measuring narrative engagement. Media Psychology, 12(4), 321-347. Cameron, K. S. & Quinn, R. E. (2006). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. John Wiley & Sons.
- Ehigie, B. O., & Ehigie, R. I. (2005). Applying qualitative methods in organizations: a note for industrial/organizational psychologists. The Qualitative Report, 10(3), 621-638.
- Frank, L. K. (1939). Projective methods for the study of personality. The Journal of Psychology, 8(2), 389-413.
- Lewin, K. (1939). Field theory and experiment in social psychology: Concepts and methods. American Journal of Sociology, 44(6), 868-896.
- Szokolszky Á. (2020) A pszichológiai kutatás módszertana. Osiris Kiadó.
- Booth, V. (1993). Communicating in Science: Writing a Scientific Paper and Speaking at Scientific Meet-ings, 2nd Edition, Cambridge University Press, Cambridge
- Coolican, H. (2009). Research Methods and Statistics in Psychology. Hooder Education
- Cooper, H., Coutanche, M. N., McMullen, L.M., Panter, A. T., Rindskopf, D., Sher, K. J. (Eds.) (2023). APA Handbook of Research Methods in Psychology. American Psychological Association
- Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
- Cuttler, C. Jhangiani, R. S., Leighton, D. C. (2019). Research Methods in Psychology - 4th American Edi-tion. Kwantlen Polytechnic University
- Davis, M. (1996). Scientific Papers and Presentations, Academic Press, San Diego
- Dienes Zoltán (2013). Mitől tudomány a pszichológia? - A tudományos és statisztikai következtetés alapjai. Akadémi Kiadó Zrt. Budapest
- Fedor Anita, Huszti Éva (szerk.) (2016). Kutatásmódszertani kézikönyv. Debreceni Egyetemi Kiadó
- Héra Gábor, Ligeti György (2005). Módszertan - A társadalmi jelenségek kutatása. Osiris Kiadó
- Price, P. C., Jhangiani, R. S., Chiang, I-C. A., Leighton, D. C., Cuttler, C. (Eds.) (2017). Research Methods in Psychology. Pressbooks
- Vicsek Lilla (2006). Fókuszcsoport. Osiris Kiadó
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kutatási témához kapcsolódó kutatás terv elkészítése. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): Prezentáció tartása a saját kutatás témához kapcsolódó kutatási elképzelés és terv alapján.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kutatási témához kapcsolódó kutatás terv elkészítése : 50
- Részteljesítmény értékelés (Kutatási terv pre-zentáció) : 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94% |
Jó | 85–89% |
Közepes | 65-84% |
Elégséges | 50–64% |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt órákon | 42 |
felkészülés a prezentációra | 20 |
kutatási terv elkészítése (házi dolgozat) | 28 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A kurzus célja a diplomamunka készítés módszertani támogatása és a félév végéig a diplomamunka kutatási tervének és a kutatáshoz kapcsolódó szakirodalom gyűjtésének a megvalósítása. A kurzus további célja praktikus ismereteket nyújtani egy kutatás (akár a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez, és ahhoz, hogy a résztvevők képessé váljanak elvégezni egy szupervíziós támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív, kvalitatív, vagy szisztematikus irodalmi áttekintés módszertanra épülő kutatási projektet.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az előadások során kutatásmódszertani témák és konkrét kutatási módszerek kerülnek bemutatásra. |
2. | A résztvevők megismerik azokat a kutatási módszereket és technikákat, amelyeket alkalmazhatnak a munka- és szervezetpszichológiai témájú kutatási folyamatok során. |
3. | Szakirodalom és kutatási eredmények feldolgozása, értelmezésére. |
4. | Saját szakmai gyakorlat rendszeres megújítása. |
5. | Praktikus ismeretek egy kutatás (akár a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Gerákné dr. Krasz Katalin | krasz.kata@gtk.bme.hu | |
Kun Ágota | kun.agota@gtk.bme.hu | |
Geszten Dalma | geszten.dalma@gtk.bme.hu | |
Szabó Bálint | szabo.balint@gtk.bme.hu | |
Salamon János | salamon.janos@gtk.bme.hu | |
Halmos Alexandra | halmos.alexandra@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.