I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kutatástervezés
Azonosító
BMEGT52M116
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia szakirány 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A kurzus eredményeként a hallgatók megismerik a kutatásmódszertan alapjait, melyeket alkalmazhatnak pszi-chológiai témájú tudományos munkáik kivitelezése során. A félév során a hallgatók interaktív előadások keretei között olyan módszerekkel ismerkednek meg, amelyeket a szakdolgozatuk alapjául szolgáló kutatási folyamat-ban alkalmazni tudnak. A félév támogatást nyújt a szakdolgozat témájának meghatározásához, valamint a szak-dolgozathoz kapcsolódó kutatás megtervezéséhez. A kurzus további célja praktikus ismereteket nyújtani egy pszichológiai alapú kutatás (és a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez, és ahhoz, hogy a résztvevők képessé váljanak elvégezni egy oktatói támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív, kvalitatív, illetve szisztematikus irodalmi áttekintés módszertanra épülő kutatási projektet.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri azokat a kutatási mérőeszközöket és technikákat, amelyeket alkalmazhat a munka-, szervezetpszichológiai témájú kutatási folyamatok megtervezése során.
  2. Ismeri a kutatás etikai kérdéseit, szempontjait.
  3. Ismeri a fő pszichológiai folyóiratokat, kutatási eredményeket szemléző portálokat.
  4. Ismeri a pszichológia aktuális kutatási irányait, módszereit és témáit.
  5. Tud célirányosan szakirodalmat keresni.
Képesség
  1. Képes a szakirodalom és kutatási eredmények feldolgozására, értelmezésére.
  2. Képes saját szakmai gyakorlatának rendszeres megújítására a legfrissebb tudományos eredmények alapján.
  3. Képes megtervezni egy kutatást.
  4. Képes egy kutatás kivitelezésére.
  5. Képes elvégezni egy szupervíziós támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív vagy kvalitatív módszertanra épülő kutatási projektet.
Attitűd
  1. Rendszerszemléletben gondolkodik a pszichológiai ismeretekről és az emberi jellemzőkről.
  2. Tudását alkalmazza és folyamatosan gyarapítja. 
  3. Nyitott az új ismeretekre.
  4. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. 
  5. Saját kritikai észrevételeit megalapozottan és jobbító szándékkal fogalmazza meg és adja át.
  6. Egy csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  2. A határidőket betartja. 
  3. Felelősséget vállal saját munkájáért.
  4. Törekszik az önálló munkára és a csapatmunkára.
  5. Szükség esetén képes és hajlandó segítséget kérni.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a Moodle felületen, felkészülés és önálló prezentációk, szakmai anyagok, segédanyagok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Órai anyagok.
  • Ajánlott irodalom:
  • Babbie, E. (2017). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest
  • Barthes, R. (1966). An Introduction to the Structural Analysis of Narrative. In R. Barthes, & L. Duisit (Szerk.), New Literary History (pp. 237-272). The Johns Hopkins University Press.
  • Busselle, R., & Bilandzic, H. (2009). Measuring narrative engagement. Media Psychology, 12(4), 321-347. Cameron, K. S. & Quinn, R. E. (2006). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. John Wiley & Sons.
  • Ehigie, B. O., & Ehigie, R. I. (2005). Applying qualitative methods in organizations: a note for industrial/organizational psychologists. The Qualitative Report, 10(3), 621-638.
  • Frank, L. K. (1939). Projective methods for the study of personality. The Journal of Psychology, 8(2), 389-413.
  • Lewin, K. (1939). Field theory and experiment in social psychology: Concepts and methods. American Journal of Sociology, 44(6), 868-896.
  • Szokolszky Á. (2020) A pszichológiai kutatás módszertana. Osiris Kiadó.
  • Booth, V. (1993). Communicating in Science: Writing a Scientific Paper and Speaking at Scientific Meet-ings, 2nd Edition, Cambridge University Press, Cambridge
  • Coolican, H. (2009). Research Methods and Statistics in Psychology. Hooder Education
  • Cooper, H., Coutanche, M. N., McMullen, L.M., Panter, A. T., Rindskopf, D., Sher, K. J. (Eds.) (2023). APA Handbook of Research Methods in Psychology. American Psychological Association
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Cuttler, C. Jhangiani, R. S., Leighton, D. C. (2019). Research Methods in Psychology - 4th American Edi-tion. Kwantlen Polytechnic University
  • Davis, M. (1996). Scientific Papers and Presentations, Academic Press, San Diego
  • Dienes Zoltán (2013). Mitől tudomány a pszichológia? - A tudományos és statisztikai következtetés alapjai. Akadémi Kiadó Zrt. Budapest
  • Fedor Anita, Huszti Éva (szerk.) (2016). Kutatásmódszertani kézikönyv. Debreceni Egyetemi Kiadó
  • Héra Gábor, Ligeti György (2005). Módszertan - A társadalmi jelenségek kutatása. Osiris Kiadó
  • Price, P. C., Jhangiani, R. S., Chiang, I-C. A., Leighton, D. C., Cuttler, C. (Eds.) (2017). Research Methods in Psychology. Pressbooks
  • Vicsek Lilla (2006). Fókuszcsoport. Osiris Kiadó

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kutatási témához kapcsolódó kutatás terv elkészítése. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): Prezentáció tartása a saját kutatás témához kapcsolódó kutatási elképzelés és terv alapján.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a kutatási témához kapcsolódó kutatás terv elkészítése : 50
  • Részteljesítmény értékelés (Kutatási terv pre-zentáció) : 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-94%
85–89%
Közepes 65-84%
Elégséges 50–64%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt órákon 42
felkészülés a prezentációra 20
kutatási terv elkészítése (házi dolgozat) 28
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A kurzus célja a diplomamunka készítés módszertani támogatása és a félév végéig a diplomamunka kutatási tervének és a kutatáshoz kapcsolódó szakirodalom gyűjtésének a megvalósítása. A kurzus további célja praktikus ismereteket nyújtani egy kutatás (akár a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez, és ahhoz, hogy a résztvevők képessé váljanak elvégezni egy szupervíziós támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív, kvalitatív, vagy szisztematikus irodalmi áttekintés módszertanra épülő kutatási projektet.

Előadások témái
1. Az előadások során kutatásmódszertani témák és konkrét kutatási módszerek kerülnek bemutatásra.
2. A résztvevők megismerik azokat a kutatási módszereket és technikákat, amelyeket alkalmazhatnak a munka- és szervezetpszichológiai témájú kutatási folyamatok során.
3. Szakirodalom és kutatási eredmények feldolgozása, értelmezésére.
4. Saját szakmai gyakorlat rendszeres megújítása.
5. Praktikus ismeretek egy kutatás (akár a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Gerákné dr. Krasz Katalin krasz.kata@gtk.bme.hu
Kun Ágota kun.agota@gtk.bme.hu
Geszten Dalma geszten.dalma@gtk.bme.hu
Szabó Bálint szabo.balint@gtk.bme.hu
Salamon János salamon.janos@gtk.bme.hu
Halmos Alexandra halmos.alexandra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.