Programme: Psychology
Subject Role:
Recommended semester: 2
Objectives
The aim of the course is to put the students’ existing knowledge into a new perspective, and to extend this social psychological knowledge. During the course, the focus is on the workplace-related aspects of social psychology. The course presents the most important questions, research methods, results, and scientific advances of applied social psychology. Beyond the workplace aspects of social psychology, the course also covers more traditional topics related to the life of small and large groups, and the dynamics of the society.
Academic results
Knowledge
- Knows the results of social psychological research.
- Knows the theories, models, applications, and procedures of various social psychological phenomena.
Skills
- Able to investigate a social psychological phenomena independently.
- Able to design and carry out a social psychological research independently.
- Able to translate his/her social psychological knowledge into real world applications.
Attitude
- Open to expand knowledge, and represent authentically this knowledge.
- Tries to build his/her theoretical knowledge into practical applications.
- Tries to use the acquired knowledge and skills to help the development of others efficiently and confi-dently.
- Represent the theoretical and practical knowledge authentically and ethically.
Independence and responsibility
- Thinks constructively and solution-centered about the acquired knowledge, methods, and applications.
- Independently able to design, develop, and implement research with the application of the acquired knowledge.
- Collaborates with fellow students during group work.
Teaching methodology
Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques, independent work.
Materials supporting learning
- Carol Travis, Elliot Aronson (2009). Történtek hibák (de nem én tehetek róluk). Ab Ovo Kiadó.
- Elliot Aronson (2008). A társas lény. Akadémiai Kiadó Zrt.
- László János (2012). Történelemtörténetek. Akadémiai Kiadó Zrt.
- Krekó Péter (2018). Tömegparanoia. Athenaeum Kiadó.
- Diederik Stapel (2012). Ontsporing („Derailment”). Prometheus Book. Az angol verzió ingyenesen elérhető itt / English version can be downloaded from here: http://nick.brown.free.fr/stapel/FakingScience-20161115.pdf
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy év végén leadott beadandó dolgozattal és egy írásbeli vizsgával történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az önálló dolgozat elkészítése valamely, a félév során elhangzott témák valamelyikéhez kapcsolt, de szabadon választható, alkalmazott szociálpszichológiai témában. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga) a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.4. pontban szereplő írásbeli vizsgán a hallgató legalább 50%-os eredményt érjen el.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 85–94 |
Good | 75–84 |
Satisfactory | 65–74 |
Pass | 50–64 |
Fail | < 49 |
Retake and late completion
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alka-lommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallga-tó számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 5) Amennyiben az 4) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerez-ni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
házi dolgozat elkészítése | 50 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 14 |
vizsgafelkészülés | 28 |
összesem | 120 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.
Topics covered during the term
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|