Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Ágazati fenntarthatósági elemzések
Azonosító
BMEGT42M531
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Princz-Jakovics Tibor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tantárgya célja: ismereteket nyújtani a hallgatók számára a fenntarthatósági szempontok integrálásának lehetőségeiről az egyes gazdasági szektorok esetében. Cél az aktuális szakpolitikák fenntarthatósági elemzési módszereivel, illetve az elemzések eredményeivel megismertetni a hallgatókat. A kurzus elején a környezetértékelési módszerek, valamint ezek ágazati alkalmazási lehetőségei kerülnek áttekintő jelleggel bemutatásra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a CSR vállalati gyakorlatát, továbbá meghatározó szakpolitikai dokumentumait;
  2. ismeri a hazai és EU közlekedéspolitikát meghatározó ágazati jellemzőket és a közlekedés jövőbeni fejlesztésére vonatkozó főbb stratégiai elképzeléseket, jármű-technológiai irányvonalakat; továbbá a meghatározó szakpolitikai dokumentumokat;
  3. ismeri a városok kialakulásának, fejlődésének meghatározó indikátorait és a városi környezet jövőbeni fejlesztésének főbb stratégiai irányait, továbbá meghatározó szakpolitikai dokumentumait;
  4. ismeri a vidéki területek környezeti-gazdasági-társadalmi problémáit és a fenntartható vidékfejlesztés főbb stratégiai elképzeléseit, továbbá a meghatározó szakpolitikai dokumentumokat;
  5. ismeri a hidrogén, mint alternatív energiaforrás piaci jellemzőit, alkalmazásuk előnyeit-hátrányait, továbbá a meghatározó szakpolitikai dokumentumokat;
  6. ismeri a fenntarthatóság értelmezési lehetőségeit, illetve a fenntarthatósági stratégiák hazai és nemzetközi példáit;
  7. ismeri az integrált vízgazdálkodás meghatározó indikátorait és jövőbeni fejlesztésének főbb stratégiai irányait, továbbá meghatározó szakpolitikai dokumentumait.
Képesség
  1. A hallgató képes a CSR tevékenységek vállalati gyakorlatban betöltött szerepének elemzésére.
  2. A hallgató képes a közlekedés-politikai, illetve -infrastruktúrafejlesztési vagy járműtechnológiai stratégiai dokumentumok fenntarthatósági elemzésére;
  3. képes a városfejlesztési lehetőségek felvázolására, illetve a városok jövőbeni fejlődését meghatározó dokumentumok fenntarthatósági elemzésére;
  4. A hallgató képes a vidékfejlesztési problémák azonosítására, illetve a kapcsolódó stratégiai dokumentumok fenntarthatósági elemzésére.
  5. A hallgató képes az energia-politikát, illetve –stratégiát, beleértve az alternatív energiaforrások alkalmazási lehetőségeit is, meghatározó dokumentumok fenntarthatósági elemzésére.
  6. A hallgató képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban kommunikáljon, prezentáljon;
  7. képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.
Attitűd
  1. A hallgató nyitott a CSR módszerek alkalmazási lehetőségeinek megismerésére, döntés-előkészítésben való fokozott figyelembevételükre,
  2. nyitott a fenntarthatósági elvek gyakorlati alkalmazására,
  3. törekszik arra, hogy átfogó rendszerszemlélettel vizsgálja a különböző ágazati szakpolitikákat, stratégiákat;
  4. együttműködik az ismeretek bővítése, illetve a felvetett problémák megoldásában való közös gondolkodás során az oktatókkal és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató önállóan készíti el a félév során a gyakorlati feladatot,
  2. a szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
  3. Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért.
  4. Felelősséget érez a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére az ágazati szintű döntések előkészítésében.

Oktatásmódszertan

Az előadások keretében az ágazati folyamatok, jellemzők, környezetértékelési és fenntarthatósági elemzési módszerek prezentációs formában történő ismertetésére kerül sor. A hallgatók ezen kívül önállóan készítik el a gyakorlati feladatukat, amelyben egy általuk választott ágazatot, illetve környezetértékelési módszert dolgoznak fel megadott tartalmi elemek alapján.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. 3. fejezet. (Csigéné Nagypál Noémi) Budapesti Mű-szaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2007.
  • Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható közgazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005.
  • Princz-Jakovics Tibor: A fenntarthatóság erősítése a vidéki közlekedési rendszerek fejlesztésében. Doktori értekezés, BME, Budapest, 2008
  • Illés Iván: Regionális gazdaságtan - területfejlesztés: 6. fejezet, Vidékfejlesztés (pp. 119-137), Typotex Kiadó, Budapest, 2008
  • Kengyel Ákos (szerk.): Az Európai Unió közös politikái: 7. fejezet, Közös Agrárpolitika, írta: Halmai Péter (pp. 247-269), Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010
  • American Journal of Agricultural Economics
  • Ecological Economics
  • Journal of Agricultural Resource Economics
  • Journal of Economic Perspectives
  • Journal of Environmental Economics and Management
  • Journal of Environmental Planning and Management

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat), illetve egy részteljtesítményértékelés (házi feladat) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozat sikeres teljesítéséhez szükséges a megszerzett tudás segítségével a fogalmak helyes értelmezése, illetve fenntarthatósági elemzési módszerek (beleértve a környezetértékelést is) alkalmazási területeinek ismerete. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi dolgozat előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti. 2. Részteljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat vagy prezentáció készítése, bemutatása. A házi feladat vagy prezentáció tartalma, követelményei: Fenntarthatósági elemzés készítése a tárgy keretében bemutatott tématerületek közül kiválasztott egyik tématerület kapcsán.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): 70
  • részteljesítményértékelés (házi feladat): 30
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
76-84
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén a hallgató számára kedvezőbb eredmény lesz figyelembe véve. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 5) A részteljesítményértékelések – szabályzatban meghatározott különeljárási díj megfizetése mellett – késedelmesen beadható. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi feladat elkészítése 74
felkészülés a teljesítményértékelésre 20
tananyag önálló elsajátítása 28
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A kurzus célja, tematikája, követelményrendszer. A fenntarthatóság ágazati politikái
2. A CSR vállalati alkalmazásának szakpolitikája
3. Fenntarthatósági értelmezési lehetőségei, koncepciók, gyakorlati problémák
4. Fenntarthatósági stratégiák hazai és nemzetközi példái
5. Alternatív jármű-technológiák vizsgálata
6. Fenntartható vidékfejlesztés szakpolitikája
7. Integrált vízgazdálkodás
8. Okos városok
9. Jelenkori hazai és EU közlekedéspolitika fenntarthatósági elemzése
10. A hidrogéngazdaság szakpolitikai háttere

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Princz-Jakovics Tibor egyetemi adjunktus / senior lecturer princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu
Dr. Bartus Gábor egyetemi adjunktus / senior lecturer bartus.gabor@gtk.bme.hu
Dr. Szabó Mariann egyetemi adjunktus / senior lecturer szabo.mariann@gtk.bme.hu
Dr. Ijjas Flóra egyetemi adjunktus / senior lecturer ijjas.flora@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.