Szak: Master of Business Administration MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: A tantárgy alapvető célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés szerepét a vállalati menedzsmentben: a legfontosabb környezetvédelem kérdéseket és mögöttük meghúzód motivációkat, a vállalatok magatartását meghatározó tényezőket és a rendelkezésükre álló eszközöket. Képesek legyenek felismerni és kiaknázni a környezet védelmében rejlő lehetőségeket, csökkenteni a kockázatokat és a gazdálkodó szervezeteknél működő számos egyéb vállalatirányítási rendszerrel összefüggésben látni a környezetvédelem helyét, szerepét a vállalati gazdálkodás rendszerében. Képesek legyenek felmérni egy vállalat környezeti teljesítményét, illetve kiválasztani és alkalmazni a javítására alkalmas eszközöket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vállalati környezeti stratégiát meghatározó legfontosabb tényezőket; a lehetséges stratégiatípusokat;
- tisztában van a vállalati környezeti kockázatok jelentőségével és a környezeti menedzsmentre gyakorolt hatásával;
- ismeri a vállalatok által alkalmazott legfontosabb környezetvédelmi irányzatokat (módszereket), azok előnyeit és hátrányait;
- ismeri és gyakorlati példák alapján alkalmazni tudja a vállalati környezeti irányítás különböző eszközeit (környezeti marketing, környezeti teljesítményértékelés);
- ismeri a környezeti irányítási rendszerek (KIR) alapelveit, működési mechanizmusát és építőköveit;
- ismeri a környezeti irányítási rendszerek (KIR) bevezetésének folyamatát, egyes lépéseit, és a piaci szereplők ezzel kapcsolatos feladatait;
- ismeri azokat a természeti-környezeti területeket és trendeket, amelyekre a vállalati működés hatást gyakorol;
- ismeri a környezeti konfliktusok érintettjeit, lehetséges szereplőit és érti a szembenállások lehetséges okait;
- alapvető tudással rendelkezik a környezeti konfliktusok feloldása terén;
- ismeri az állami környezet-szabályozás logikáját és lehetséges hatásait a vállalati szektorra;
- tisztában van a környezetmenedzsment esetén használatos környezetgazdasági alapokkal, eszközökkel.
Képesség
- Képes komplex módon értékelni egy vállalkozás környezeti teljesítményét;
- felismeri a vállalati környezeti stratégia alapvető jellemzőit, a stratégiaválasztást meghatározó tényezőket;
- képes azonosítani a vállalatok stakeholdereit, az azokkal kapcsolatos legfontosabb feladatokat;
- képes átlátni, hogy a vállalat működése során milyen természeti-környezeti területekre, és hogyan fejt ki negatív hatást;
- képes elvi szinten, egy vállalat kapcsán megállapítani a környezeti irányítási rendszereket (KIR) bevezetésének lépéseit, és a bevetéshez szükséges humán erőforrás igényeket;
- képes felismerni az iparági jellegéhez és a környezeti problémát okozó ipari tevékenységhez milyen vállalati környezetvédelmi irányzat kapcsolható;
- képes a vállalati környezetvédelmi irányzatokat a vállalati környezetvédelmi stratégia részeként értelmezni és alkalmazni;
- képes megfogalmazni, hogy a szakpolitika szintjén milyen környezetszabályozási filozófia érvényesül és ennek milyen következményei vannak vállalatokra nézve.
Attitűd
- Nyitott a vállalati működés mélyebb megértésére, a környezeti összefüggések feltárására;
- törekszik a problémák együttműködésen alapuló megközelítésére és kezelésére;
- kritikusan ítéli meg a környezeti és társadalmi problémákkal kapcsolatba hozható társadalmi csoportok szerepét;
- törekszik komplex rendszerek megértésére.
- a hallgató érzékenyen fordul a felmerülő vállalati problémák környezeti viszonylatához;
- önállóan képes vállalati fenntarthatósági jelentések, és kapcsolódó vállalati dokumentumok felkutatására és értő használatára, kritikus szemlélettel megismerésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes felmérni a vállalati környezeti teljesítményt;
- felelős gondolkodást mutat a vállalati működésben felmerülő környezeti és társadalmi problémák kapcsán;
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
- szükség esetén együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
Oktatásmódszertan
Előadások és szemináriumok. Csoportmunka az órák keretében és az órákon kívül. Infokommunikációs eszközök, vállalati és egyéb szakmai anyagok alkalmazása.
Tanulástámogató anyagok
- Giselle Weybrecht: The Sustainable MBA: A Business Guide to Sustainability, John Wiley & Sons Inc., ISBN13 9781118760635
- Ed: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2008.). ISBN 963-9664-07-3
- Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei (KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2004. ISBN 963 224 742 6)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsga keretében a vizsgaidőszakban.
Teljesítményértékelési módszerek
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsgadolgozat keretében. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba. A vizsgadolgozat pontos módját és kereteit az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga: 100
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele az aktív előadáson való részvétel. A hallgató részvételét oktatóval egyeztetett módon dokumentálja. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70–79 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0–49 |
Javítás és pótlás
Javítás és pótlás a TVSz szerint. A vizsga javítására és pótlására a TVSZ 121. és 123. paragrafusa szerint van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
kontakt órán való részvétel | 16 |
félévközi készülés órákra | 14 |
kijelölt írásos tananyag elsajátítása | 30 |
felkészülés a vizsgára | 30 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: fenntarthatóság a vállalati szférában, stratégia és környezetvédelem |
2. | Környezeti stratégia és irányzatok, körforgásos gazdaság |
3. | Környezeti teljesítményértékelés, környezeti irányítási rendszerek |
4. | Környezeti kommunikáció, öko-marketing |
5. | Környezeti konfliktusok |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.