Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató rálátást szerezen a gyermekekkel való foglalkozás és a mindennapi pedagógiai munka során felmerülő gyermekeket érintő jogi kérdésekre. Felkészítse a hallgatót, tanár-diák-szülő kapcsolatrendszerben fennálló jogok és kötelezettségekben való eligazodásra, a pedagógiai munka során esetlegesen felmerülő ilyen jellegű problémák megoldására.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a jogforrásokat, a jogforrási hierarchiát.
- Ismeri a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezményt.
- Ismeri a jelen pillanatban hatályos, pedagógusi munkát meghatározó alapvető jogszabályokat, kivált azok tanulókra vonatkozó rendelkezéseit. (pl.: 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről, 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról, stb.)
- Ismeri a Házirend, a Szervezeti és Működési Szabályzat, a Pedagógiai Program diákokat érintő részeit.
- Ismeri a gyermekekkel kapcsolatos adatok, képek, információk kezelésének helyes módjait, az ezzel foglalkozó jogi szabályozókat.
- Ismeri a fegyelmi tárgyalás lefolytatásának gyermekjogi szempontokból helyes mentét.
Képesség
- Képes a gyermeket érintő döntésekben a gyermek legfőbb érdekét megtalálni, azt, a döntési folyamat során érvényesíteni.
- Képes az oktatásban, a gyermekeket érintő jogi szabályozókban való eligazodásra.
- Képes saját érdekeit a gyermek érdekeinek függvényében felülbírálni, erre késztetni másokaz is.
- Képes kompetenciáit meghaladó esetben a megfelelő segítség kérésére.
Attitűd
- Vállalja a pedagógus, társadalomban betöltött példa szerepét.
- Vallja és vállalja a gyermeket érintő döntésekben a gyermek legfőbb érdekének védelmét és érvényesítését.
Önállóság és felelősség
- Ismeri, érti és belátja, hogy hivatásából következően egy jelző rendszer része, melyből kifolyólag jelzési köztelezettség terheli.
- Hitelesen képviseli szakmája gyermekközpontú világszemléletét és társadalmi szerepét.
- Vallja az önfejlesztés fontosságát.
Oktatásmódszertan
önálló feladatvégzés, csoportmunka, kollaboratív technikák
Tanulástámogató anyagok
- 1. https://www.oktbiztos.hu/ugyek/jelentes2000/kozoktat.html
- 2. https://www.ijsz.hu/UserFiles/altalanos_gyerekjog_v03.pdf
- 3. https://njt.hu/jogszabaly/2011-190-00-00
- 4. https://njt.hu/jogszabaly/2019-80-K0-00
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
Órai aktív részvétel, minimum 2, maximum 5 oldalas terjedelemben egy, a gyermekjogok valamely aspektusának az oktatásban való megjelenésének esettanulmányban való feldolgozása, annak az óra keretin belül egy prezentációval egybekötött bemutatása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
- 2. részteljesítmény értékelés (esettanulmány): 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
házi feladatra felkészülés | 24 |
egyéb felkészülés | 24 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Jogi alapfogalmak, alapismeretek |
2. | Ki a gyermek, miért fontos kiemelt védelmük, a gyermek sajátos pszichológiai jellemzői |
3. | Gyermekjogi Egyezményt (UN Convention on the Rights of the Child – UN CRC |
4. | Hatályos, a pedagógus munkát meghatározó alapvető jogszabályok |
5. | Esetpéldák ismertetése |
6. | Hozott példák feldolgozása |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.