I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Tanulás és életpálya
Azonosító
BMEGT51M129
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bükki Eszter
Beosztása
adjunktus
Email címe
bukki.eszter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja bemutatni, elemezni és értelmezni az életen át tartó tanulás paradigmáját, ennek történeti és gazdasági-társadalmi hátterét, valamint a szakképzés szerepét a tanulók életen át tartó tanulásra való felkészítésében és az életen át tartó tanulás jelentőségét és formáit az oktatói pályán. A hallgatók megismerik és értelmezik a 21. században az oktatásra ható gazdasági, technológiai és munkaerőpiaci változásokat, a felmerülő új kompetenciaigényeket és a létrejött új tanulási környezeteket, az ezek hatására az oktatásban és a tanítás-tanulás folyamatában bekövetkezett változásokat, a „lifewide” és „lifespan” folyamatszemléletű gondolkodást, az új tanári szerepeket. Megértik az életen át tartó versenyképes tudás fenntartásának jelentőségét és megismerik a pályaorientáció és a pályatanácsadás jelentőségét, formáit és módszereit, valamint az Európai Unió oktatáspolitikájának az életen át tartó tanuláshoz kapcsolódó stratégiai dokumentumait.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a lifelong learning paradigma jelentését, eredetét és történetét.
  2. Ismeri az oktatásra ható globális gazdasági-technológiai és munkaerőpiaci változásokat, a 21. századi kompetenciaigényeket és ezek hatását az oktatásra és a tanítás-tanulás folyamatára.
  3. Ismeri az előzetes tudás elismerése, a pályaorientáció és pályatanácsadás formáit és eszközeit.
  4. Ismeri az Európai Unió oktatáspolitikájának az életen át tartó tanuláshoz kapcsolódó stratégiai dokumentumait és az EU-s és hazai szakpolitikai eszközöket.
Képesség
  1. Képes a nemzetközi gazdasági, munkaerőpiaci trendek értelmezésére.
  2. Képes azonosítani a formális, nem-formális és informális tanulási lehetőségeket saját oktatói pályájára vonatkozóan.
  3. Képes online elérhető pályaorientációs eszközök használatára.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó a neveléstudomány és a tanulási gyakorlat új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, páros és csoportmunkában készített feladatok, projektmunka prezentáció.

Tanulástámogató anyagok

  • Balogh, E. (szerk.) (2022). A képességek láthatóvá tételének és elismerésének lehetőségei Magyarországon. Oktatási Hivatal. ISBN 978-963-436-442-9. https://www.magyarkepesites.hu/pub_bin/Validacios_tanulmanykotet.pdf
  • Benedek, A. (szerk.) (2008). Tanulás Életen Át (TéT) Magyarországon. Tempus Közalapítvány. https://issuu.com/tka_konyvtar/docs/tanulas_eleten_at_kotet_issuu
  • Borbély-Pecze, T. B. (szerk.) (2023). Pályaválasztás, Pályaorientáció, Pályaedukáció. Felsőoktatási Tankönyv. Magyar Pedagógiai Társaság, ELTE Eötvös Kiadó, WJLF Kiadó. ISBN: 9786155048708. https://www.researchgate.net/publication/361951671_Palyavalasztas_Palyaorientacio_Palyaedukacio_ISBN_9786155048708_208_p
  • Bükki, E. (2022). Az iskolai rendszerű szakképzésben oktatók szakmai fejlődése és tanulása és az ezt befolyásoló egyéni és szervezeti tényezők vizsgálata. Doktori értekezés. https://doktori.hu/index.php?menuid=193&lang=HU&vid=25698
  • Csapó, B. (2006). A formális és nem-formális tanulás során szerzett tudás integrálása. Az elõzetes tudás felmérése és elismerése. Iskolakultúra 2006/2, 3-16. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20385/20175
  • Győrpál, Zs.,  Szegedi, E. (2015). Átláthatóság, átjárhatóság, hordozhatóság az oktatási rendszerekben. Tempus Közalapítvány. https://issuu.com/tka_konyvtar/docs/atjarhatosag_disszem_2015_issuu
  • Kálmán, A. (2006). Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata). ISBN 963-8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER. https://www.researchgate.net/publication/354601164_Lifelong_Learning_A_FELNOTT-TANULAS_FOLYAMATA
  • Németh, B. (2011). A lifelong learning koncepció történeti gyökerei. Tudásmenedzsment 2001/1, 41-45.
  • Németh, B. (2011). A lifelong learning paradigmájának fejlődéstörténete. E-tananyag. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/life_long_learning/index.html
  • Mayer, L.,  Singer, P. (2003). A tanulás kora: Felnőttoktatási Akadémia. Országos Közoktatási Intézet, Felnőttoktatási és Kisebbségi Központ. ISBN: 9636825068. https://ofi.oh.gov.hu/tanulas-kora-0
  • Óhidy, A. (2006). Lifelong Learning. Egy oktatáspolitikai koncepció értelmezési lehetőségei Európában. Új Pedagógiai Szemle, 2006/6. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/lifelong-learning
  • Tót, É., Szegedi, E.,  Borbély-Pecze, B. T. (2012). Az egész életen át tartó tanulás eszközrendszere. Tempus Közalapítvány. https://tka.hu/docs/palyazatok/lllt_tamogato_eszkozrendsz_issuu_xs.pdf
  • Ajánlott külföldi szakirodalom:
  • Desjardins, R., & Huang, H. (2024). Lifelong learning and skill formation over the life course. In E. Saar and P. Robert (eds), Handbook on Education and Labour Market. Edward Elgar. https://www.researchgate.net/publication/369334283_Lifelong_learning_and_skill_formation_over_the_life_course
  • Halttunen, T., Koivisto, M.,  Billett, S. (2014). Promoting, Assessing, Recognizing and Certifying Lifelong Learning International Perspectives and Practices. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-8694-2
  • OECD (2019). Skills Matter: Additional Results from the Survey of Adult Skills. OECD Skills Studies. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1f029d8f-en
  • Zarifis, G. K.,  Gravani, M. N. (szerk.) (2016). Challenging the 'European Area of Lifelong Learning'. A Critical Response. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7299-1

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat, 50%): a 2.2. pontban felsorolt tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú tanulási kimenetek értékelése beadandó házi feladat formájában. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel, 50%): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. Rendszeres óralátogatás, aktív részvétel gyakorlatokon, beszámoló a projektmunkákról.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): : 50
  • évközi eredmények beszámítása: : 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87-94
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
házi feladat 46
otthoni felkészülés 30
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az egész életen át tartó tanulás paradigmája
2. A 21. századi gazdasági, technológiai és munkaerőpiaci változások
3. A 21. századi kompetenciák
4. Foglalkozás- és munkakörelemzések
5. Nem-formális és informális tanulás, az önirányított tanulás
6. A formális oktatás és a tanítási-tanulási folyamat résztvevőinek új szerepei
7. Az előzetes tanulás elismerése
8. Pályaorientáció és pályatanácsadás
9. A szakképzésben oktatók életen át tartó tanulása
10. EU-s szakpolitikai dokumentumok
11. A felnőttek tanulását támogató eszközök itthon és az Európai Unióban (képesítési keretrendszerek, projektek stb.)
12. Projektmunka bemutatása I.
13. Projektmunka bemutatása II.
14. Értékelés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Berzsenyi Emese adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.