Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a projektpedagógia neveléstudományban és a szakképzés gyakorlatában való szerepével. Áttekintést nyújt a projektpedagógia történetéről, a tanítás-tanulás folyamatáról alkotott értelmezések változásairól. Megismerteti a hallgatókat a projektpedagógia fő célkitűzéseivel, pedagógiai hatásaival, alkalmazásának lehetőségeivel. Bemutatja a projekt szerepét a szakképzés rendszerében, a szakképzésre vonatkozó stratégiákban és törvényi szabályozásokban. Ismerteti a projektek és a KKK kapcsolatát. Mintaprojektek elemzésével nyújt ismereteket a gyakorlati megvalósítás lehetőségeiről. Megismerteti a projektoktatásban alkalmazható különböző értékelési módszereket és eszközöket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a projektpedagógia eredetét, történetét, jelentését.
- Ismeri a tanítási-tanulási modelleket.
- Ismeri a különböző tudásterületek közötti összefüggéseket, kapcsolódásokat.
- Ismeri a szakjának és specializációjának megfelelő képzési és kimeneti követelmények alapján kiadott programtantervet.
- Ismer mintaprojekteket.
Képesség
- Képes a képzési és kimeneti követelmények alapján kiadott programtanterv ismeretében a szakképző intézmény szakmai programjának kidolgozására és megvalósításra.
- Képes a projektpedagógia módszereit alkalmazni a programtantervben meghatározott tanegységek tanítása során.
- Képes a technikai és társadalmi folyamatok kapcsolatának, aktuális változásainak nyomon követésére, valamint a szakképzési tartalmakba való beépítésére.
- Képes a nemzetközi trendek értelmezésére
- Képes csoportban dolgozni.
Attitűd
- Együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival.
- A csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó a neveléstudomány és a tanulási gyakorlat új eredményei iránt.
- Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, prezentációk , kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, egyéni és csoportmunkában készített feladatok, projektmunka prezentáció.
Tanulástámogató anyagok
- Bárány Edit (2021): A projektoktatás lehetőségei szakképző iskolákban, különös tekintettel a környezettudatosságra és a fenntarthatóságra. ACTA Universitatis, Sectio Paedagogica, Tom. XLIV 149-161. o. 10.46436/ActaUnivEszterhazyPedagogica.2021.149 http://real.mtak.hu/133952/1/149_161_B%C3%A1r%C3%A1ny.pdf [letöltés: 2024. 01. 30.]
- Digitális Témahét szakképzési mintaprojektek. Digitális Jólét Nonprofit Kft. GINOP-6.2.5-VEKOP-19-2019-00001 „Szakmai képzés digitális módszertanának egységesítése” c. projekt keretében https://digitalistemahet.hu/hir/digitalis-temahet-szakkepzesi-mintaprojektek [letöltés: 2024. 01. 30.]
- Hegedűs Gábor (2002): A projektmódszer III. OM és KFTFK Kecskeméti Főiskola, Kecskemét.
- Hegedűs Gábor (2002): Projektpedagógia. KFTFK, Kecskemét.
- Hegedűs Gábor (szerk.)(1998): A projektmódszer elmélete. I-II. kötet. KTKF, Kecskemét.
- Hortobágyi Katalin (1991): A projekt módszer. Iskolakultúra, 5. sz. 66-67.
- Hortobágyi Katalin (2002): Projekt-kézikönyv. Válogatás a hazai és a külföldi projektirodalomból. (Javított és bővített kiadvány), IF Alapítvány OKI, Budapest.
- Hunya M. (2009): Projektmódszer a 21. században I. Új Pedagógiai Szemle. 59.11. sz. 75–96.
- Jank, W. ,Meyer, H. (2006): Didaktische Modelle.9. Auflage, CornelsenVerlag, Berlin.S. 304-338.
- Kagan, S. (2001): Kooperatív tanulás. Önkonet KFT, Budapest.
- Kaibás Gábor Márk (2022): A szakképzési jogszabályok magyarázata. Kézikönyv. Második átdolgozott és hatályosított kiadás. https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/szkt_kezikonyv20220316pdf-1651737261727.pdf [letöltés: 2024. 01. 30.]
- Kilpatrick, W. H. (1918): A projektmódszer (Fordította: Mayerné Zsadon Éva)
- M. Nádasi M. (2010): A projektoktatás elmélete és gyakorlata. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. https://tehetseg.hu/sites/default/files/06_kotet_net.pdf [letöltés: 2021. 09. 10.]
- Szakképzés 4.0 – A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. 2023-ban aktualizált beavatkozásokkal módosított verzió. Magyarország Kormánya a 1168/2019. (III. 28). Korm. határozattal elfogadott Stratégia módosításával egyetért a 1499/2023. (XI.16) Korm. határozat alapján. https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/szakkepzes_40_strategiapdf-1701278626294.pdf [letöltés: 2024. 01. 30.]
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi beadandó házifeladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): Kisebb csoportokban projekt készítése. A tervezés és kidolgozás a félév alatt folyamatosan valósul meg. A haladásról rendszeresen beszámolnak a csoportok. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): Rendszeres óralátogatás, aktív részvétel a gyakorlatokon, beszámoló a projektmunkákról. A projektfeladatok eredményét a szorgalmi időszak végén prezentálják a csoportok. A csoportmunkában való aktív szerepvállalás, kreativitás és az önálló projekt készítésének és bemutatásának minősége adja a félév végén az érdemjegyet. A tananyag feldolgozását elősegítendő, a Moodle-ben létrehoztuk a tantárgy nevével azonos virtuális kurzust. Elérhetősége: http://appi.bme.hu/moodle A regisztrációt követően a hallgatók elérhetik az elektronikus formában rendelkezésre álló tananyagokat, prezentációkat. A virtuális tanulási környezet nagyban elősegíti a tananyag önálló, kooperatív, ill. kollaboratív feldolgozását. A korszerű kommunikációs technikák (chat, fórum, blog) megkönnyítik a tanulás során felmerült kérdések, problémák megvitatását, megoldását. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
- 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele az órák látogatása. 3 hiányzás lehetséges.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 60 |
csoportmunkában projekt készítése | 40 |
tananyag önálló feldolgozása, gyűjtőmunka | 50 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az előadás témái |
2. | A félév előkészítése: követelmények megbeszélése, szakirodalom bemutatása. |
3. | A projektpedagógia kialakulásának története, jellemzői. |
4. | A projekt szerepe a szakképzésben. Stratégiák, törvényi szabályozások. |
5. | A projekt és a KKK kapcsolata. |
6. | Projektalapú együttműködések a szakképzésben. |
7. | Mintaprojektek elemzése. |
8. | Az élménypedagógia alkalmazásának lehetőségei a projektoktatásban. |
9. | A projektoktatásban alkalmazható különböző értékelési módszerek és eszközök. |
10. | A projekt témái: Helyi és globális problémák, összefüggések. |
11. | A projekt készítésének folyamata. Tervezés, szervezés. |
12. | Jó gyakorlatok elemzése 1. |
13. | Jó gyakorlatok elemzése 2. |
14. | Jó gyakorlatok elemzése 3. |
15. | A félév zárása. |
16. | A gyakorlatok témái |
17. | A félév előkészítése: követelmények megbeszélése, szakirodalom bemutatása. (1.) |
18. | Csoportmunkában projektek készítése. (2-12.) |
19. | A hallgatók által készített projektek bemutatása, elemzése. Reflexiók a közös munkáról. |
20. | A félév zárása. (14.) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kattein-Pornói Rita | adjunktus | kattein-pornói.rita@gtk.bme.hu |
Dr. Berzsenyi Emese | adjunktus | berzsenyi.emese@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.