I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Projektpedagógia a szakképzésben
Azonosító
BMEGT51M127
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a projektpedagógia neveléstudományban és a szakképzés gyakorlatában való szerepével. Áttekintést nyújt a projektpedagógia történetéről, a tanítás-tanulás folyamatáról alkotott értelmezések változásairól. Megismerteti a hallgatókat a projektpedagógia fő célkitűzéseivel, pedagógiai hatásaival, alkalmazásának lehetőségeivel. Bemutatja a projekt szerepét a szakképzés rendszerében, a szakképzésre vonatkozó stratégiákban és törvényi szabályozásokban. Ismerteti a projektek és a KKK kapcsolatát. Mintaprojektek elemzésével nyújt ismereteket a gyakorlati megvalósítás lehetőségeiről. Megismerteti a projektoktatásban alkalmazható különböző értékelési módszereket és eszközöket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a projektpedagógia eredetét, történetét, jelentését.
  2. Ismeri a tanítási-tanulási modelleket.
  3. Ismeri a különböző tudásterületek közötti összefüggéseket, kapcsolódásokat.
  4. Ismeri a szakjának és specializációjának megfelelő képzési és kimeneti követelmények alapján kiadott programtantervet.
  5. Ismer mintaprojekteket.
Képesség
  1. Képes a képzési és kimeneti követelmények alapján kiadott programtanterv ismeretében a szakképző intézmény szakmai programjának kidolgozására és megvalósításra.
  2. Képes a projektpedagógia módszereit alkalmazni a programtantervben meghatározott tanegységek tanítása során.
  3. Képes a technikai és társadalmi folyamatok kapcsolatának, aktuális változásainak nyomon követésére, valamint a szakképzési tartalmakba való beépítésére.
  4. Képes a nemzetközi trendek értelmezésére
  5. Képes csoportban dolgozni.
Attitűd
  1. Együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. A csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó a neveléstudomány és a tanulási gyakorlat új eredményei iránt.
  4. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, prezentációk , kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, egyéni és csoportmunkában készített feladatok, projektmunka prezentáció.

Tanulástámogató anyagok

  • Bárány Edit (2021): A projektoktatás lehetőségei szakképző iskolákban, különös tekintettel a környezettudatosságra és a fenntarthatóságra. ACTA Universitatis, Sectio Paedagogica, Tom. XLIV 149-161. o. 10.46436/ActaUnivEszterhazyPedagogica.2021.149 http://real.mtak.hu/133952/1/149_161_B%C3%A1r%C3%A1ny.pdf [letöltés: 2024. 01. 30.]
  • Digitális Témahét szakképzési mintaprojektek. Digitális Jólét Nonprofit Kft. GINOP-6.2.5-VEKOP-19-2019-00001 „Szakmai képzés digitális módszertanának egységesítése” c. projekt keretében https://digitalistemahet.hu/hir/digitalis-temahet-szakkepzesi-mintaprojektek [letöltés: 2024. 01. 30.]
  • Hegedűs Gábor (2002): A projektmódszer III. OM és KFTFK Kecskeméti Főiskola, Kecskemét.
  • Hegedűs Gábor (2002): Projektpedagógia. KFTFK, Kecskemét.
  • Hegedűs Gábor (szerk.)(1998): A projektmódszer elmélete. I-II. kötet. KTKF, Kecskemét.
  • Hortobágyi Katalin (1991): A projekt módszer. Iskolakultúra, 5. sz. 66-67.
  • Hortobágyi Katalin (2002): Projekt-kézikönyv. Válogatás a hazai és a külföldi projektirodalomból. (Javított és bővített kiadvány), IF Alapítvány OKI, Budapest.
  • Hunya M. (2009): Projektmódszer a 21. században I. Új Pedagógiai Szemle. 59.11. sz. 75–96.
  • Jank, W. ,Meyer, H. (2006): Didaktische Modelle.9. Auflage, CornelsenVerlag, Berlin.S. 304-338.
  • Kagan, S. (2001): Kooperatív tanulás. Önkonet KFT, Budapest.
  • Kaibás Gábor Márk (2022): A szakképzési jogszabályok magyarázata. Kézikönyv. Második átdolgozott és hatályosított kiadás. https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/szkt_kezikonyv20220316pdf-1651737261727.pdf [letöltés: 2024. 01. 30.]
  • Kilpatrick, W. H. (1918): A projektmódszer (Fordította: Mayerné Zsadon Éva)
  • M. Nádasi M. (2010): A projektoktatás elmélete és gyakorlata. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. https://tehetseg.hu/sites/default/files/06_kotet_net.pdf [letöltés: 2021. 09. 10.]
  • Szakképzés 4.0 – A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira. 2023-ban aktualizált beavatkozásokkal módosított verzió. Magyarország Kormánya a 1168/2019. (III. 28). Korm. határozattal elfogadott Stratégia módosításával egyetért a 1499/2023. (XI.16) Korm. határozat alapján. https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/szakkepzes_40_strategiapdf-1701278626294.pdf [letöltés: 2024. 01. 30.]

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi beadandó házifeladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): Kisebb csoportokban projekt készítése. A tervezés és kidolgozás a félév alatt folyamatosan valósul meg. A haladásról rendszeresen beszámolnak a csoportok. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): Rendszeres óralátogatás, aktív részvétel a gyakorlatokon, beszámoló a projektmunkákról. A projektfeladatok eredményét a szorgalmi időszak végén prezentálják a csoportok. A csoportmunkában való aktív szerepvállalás, kreativitás és az önálló projekt készítésének és bemutatásának minősége adja a félév végén az érdemjegyet. A tananyag feldolgozását elősegítendő, a Moodle-ben létrehoztuk a tantárgy nevével azonos virtuális kurzust. Elérhetősége: http://appi.bme.hu/moodle A regisztrációt követően a hallgatók elérhetik az elektronikus formában rendelkezésre álló tananyagokat, prezentációkat. A virtuális tanulási környezet nagyban elősegíti a tananyag önálló, kooperatív, ill. kollaboratív feldolgozását. A korszerű kommunikációs technikák (chat, fórum, blog) megkönnyítik a tanulás során felmerült kérdések, problémák megvitatását, megoldását. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
  • 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele az órák látogatása. 3 hiányzás lehetséges.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 60
csoportmunkában projekt készítése 40
tananyag önálló feldolgozása, gyűjtőmunka 50
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az előadás témái
2. A félév előkészítése: követelmények megbeszélése, szakirodalom bemutatása.
3. A projektpedagógia kialakulásának története, jellemzői.
4. A projekt szerepe a szakképzésben. Stratégiák, törvényi szabályozások.
5. A projekt és a KKK kapcsolata.
6. Projektalapú együttműködések a szakképzésben.
7. Mintaprojektek elemzése.
8. Az élménypedagógia alkalmazásának lehetőségei a projektoktatásban.
9. A projektoktatásban alkalmazható különböző értékelési módszerek és eszközök.
10. A projekt témái: Helyi és globális problémák, összefüggések.
11. A projekt készítésének folyamata. Tervezés, szervezés.
12. Jó gyakorlatok elemzése 1.
13. Jó gyakorlatok elemzése 2.
14. Jó gyakorlatok elemzése 3.
15. A félév zárása.
16. A gyakorlatok témái
17. A félév előkészítése: követelmények megbeszélése, szakirodalom bemutatása. (1.)
18. Csoportmunkában projektek készítése. (2-12.)
19. A hallgatók által készített projektek bemutatása, elemzése. Reflexiók a közös munkáról.
20. A félév zárása. (14.)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kattein-Pornói Rita adjunktus kattein-pornói.rita@gtk.bme.hu
Dr. Berzsenyi Emese adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.