Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 2
Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A kurzus célja elmélyíteni azokat a coach készségeket és módszertani kompetenciákat, amelyek szervezeti kö-zegben segítik és lehetővé teszik a vezetők és a kulcs munkatársak hatékony támogatását, teljesítményének, fej-lődésének, tanulásának, valamint a változásokhoz történő alkalmazkodásának előmozdításához szükséges coaching folyamatot. A résztvevők megtanulják a coaching igények beazonosításának módszereit, valamint a coaching beavatkozás megtervezésére, a szerződéskötésre, a coaching megvalósítására és a lezárult coaching eredményességének értékelésére alkalmas eszközöket és készségeket sajátítanak el.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a szervezeti és a vezetői coach szerep sajátosságait.
- Ismeri a vezetők és a kulcs munkatársak hatékony támogatását, teljesítményének, fejlődésének, tanulásának, valamint a változásokhoz történő alkalmazkodásának előmozdításához szükséges coaching folyamat sajátos-ságait.
- Ismeri a stakeholder és rendszer szemléletet a coaching téma és célok beazonosítása során.
- Ismeri a coaching során alkalmazandó etikai és jogi, adatvédelmi szempontokat.
Képesség
- Képes a szervezeti coaching kultúra és készenlét felmérésére és fejlesztésére.
- Képes a coaching igények felmérésére.
- Képes a coaching folyamat felépítésére.
- Képes a coaching folyamat hatékonyságának mérésére.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Kiadott órai anyagok.
- Ajánlott irodalom:
- Athanasopoulou, A., Dopson, S.: Developing Leaders by Executive Coaching: Practice and Evidence. Ox-ford University Press, 2015.
- Bacon, T. B., Spear, K. I.: Adaptive Coaching. The Art and Practice of a Client-Centered Approach to Per-formance Improvement. Davis – Black Publishing, 2003.
- Bates, B. (2015) The Little Book of Big Coaching Models. Pearson.
- Bluckert, P.: Psychological Dimensions of Executive Coaching. McGraw-Hill – Open University Press, 2006.
- Bossons, P., Kourdi, J. & Sartain, D. (2012). Coaching essentials: Practical, proven techniques for world- class executive coaching. London: Bloomsbury.
- Cox, E, Bachkirova, T. & Clutterbuck, D.: The Complete Handbook of Coaching. Sage – Footprint, 2010.
- Cope, M.: A coaching módszertana. Manager Könyvkiadó, 2007.
- Downey, M.: Effective Coaching: Lesson’s from the Coach’s Coach (2nd Edition). Thomson, 2003.
- Fairley, S. G., Stout, C. E.: Getting Started in Personal and Executive Coaching. Wiley, 2004.
- Goldsmith, M., Lyons, L., & Freas, A. (eds.): Coaching for leadership: How the world's greatest coaches help leaders learn. Jossey-Bass - Pfeiffer. 2000.
- Hicks, R. F.: The Process of Highly Effective Coaching: An Evidence-Based Framework. Routledge, 2017.
- Jones, G., Gorell, R.: 50 Top Tools for Coaching: A Complete Tool Kit for Developing and Empowering People. Kogan Page, 2009.
- Kantor, D., Reading the Room, Jossey Bass, USA, 2012
- Katzenbach, J. R., & Smith, D. K., The Wisdom of Teams: Creating the High Performance Organisation, USA, 1993.
- Lee, G.: Leadership Coaching – from personal insight to organisational performance. CIPD, 2003.
- Ludeman, K., Erlandson, E.: Coaching the alpha male. Harvard Business Review, 82(5), 58-67. 2004.
- MacKie, D.: Strength-based leadership coaching in organizations: an evidence-based guide to positive leadership development. Kogan Page, 2016.
- Maxwell, A. (2009). The co-created boundary: Negotiating the limits of coaching. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, SpecIssue 3, 82–94.
- McMahon, G., Archer, A.: 101 Coaching Strategies and Techniques. Routledge, 2010.
- O’Neill, M. B.: Coaching – A vezetői szerep és feladat tudatosítása. HVG Kiadó, 2008.
- Ozenc, K., & Hagan, M., Rituals for Work - 50 Ways to Create Engagement, Shared Purpose and Culture that Can Adapt to Change, Wiley, USA, 2019.
- Palmer, S., Whybrow, A.: Handbook of Coaching Psychology: A Guide for Practitioners. Routledge, 2007.
- Passmore, J., Underhill, B., Goldsmith, M. (2019) Mastering Executive Coaching. Routledge.
- Passmore, J.: Leadership coaching – Working with leaders to develop elite performance. Kogan Page, 2010.
- Passmore, J.: Psychometrics in Coaching. Kogan Page, 2008.
- Riddle, D., Hoole, E., Gullette, E. (eds.): The CCL Handbook of Coaching in Organizations. Jossey-Bass, 2015.
- Sperry, L.: Executive Coaching. Brunner – Routledge. 2004.
- Stober, D. R., Grant, A. M (eds.): Evidence Based Coaching Handbook. Wiley, 2006.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folya-matában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a meg-adott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Elméleti összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített há-zi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel : 25
- online feladat : 50
- házidolgozat : 25
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 86–95% |
Jó | 86–95% |
Közepes | 75–85% |
Elégséges | 50–64% |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 30 |
belső szakmai gyakorlat | 130 |
házi feladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A félév során az alábbi témákat érintjük.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A kurzus célja elmélyíteni azokat a coach készségeket és módszertani kompetenciákat, amelyek szervezeti közegben segítik és lehetővé teszik a vezetők és a kulcs munkatársak hatékony támogatását, teljesítményének, fejlődésének, tanulásának, valamint a változásokhoz történő alkalmazkodásának előmozdításához szükséges coaching folyamatot. |
2. | A résztvevők megtanulják a coaching igények beazonosításának módszereit, valamint a coaching beavatkozás megtervezésére, a szerződéskötésre, a coaching megvalósítására és a lezárult coaching eredményességének értékelésére alkalmas eszközöket és készségeket sajátítanak el. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kun Ágota | egyetemi adjunktus | kun.agota@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.