Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szervezeti coaching módszertana
Azonosító
BMEGT52S214
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
20
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
8
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Juhász Márta
Beosztása
docens
Email címe
juhasz.marta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A kurzus célja elmélyíteni azokat a coach készségeket és módszertani kompetenciákat, amelyek szervezeti kö-zegben segítik és lehetővé teszik a vezetők és a kulcs munkatársak hatékony támogatását, teljesítményének, fej-lődésének, tanulásának, valamint a változásokhoz történő alkalmazkodásának előmozdításához szükséges coaching folyamatot. A résztvevők megtanulják a coaching igények beazonosításának módszereit, valamint a coaching beavatkozás megtervezésére, a szerződéskötésre, a coaching megvalósítására és a lezárult coaching eredményességének értékelésére alkalmas eszközöket és készségeket sajátítanak el.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a szervezeti és a vezetői coach szerep sajátosságait.
  2. Ismeri a vezetők és a kulcs munkatársak hatékony támogatását, teljesítményének, fejlődésének, tanulásának, valamint a változásokhoz történő alkalmazkodásának előmozdításához szükséges coaching folyamat sajátos-ságait.
  3. Ismeri a stakeholder és rendszer szemléletet a coaching téma és célok beazonosítása során.
  4. Ismeri a coaching során alkalmazandó etikai és jogi, adatvédelmi szempontokat.
Képesség
  1. Képes a szervezeti coaching kultúra és készenlét felmérésére és fejlesztésére.
  2. Képes a coaching igények felmérésére.
  3. Képes a coaching folyamat felépítésére.
  4. Képes a coaching folyamat hatékonyságának mérésére.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  6. Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Felelősséget vállal saját munkájáért.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Kiadott órai anyagok.
  • Ajánlott irodalom:
  • Athanasopoulou, A., Dopson, S.: Developing Leaders by Executive Coaching: Practice and Evidence. Ox-ford University Press, 2015.
  • Bacon, T. B., Spear, K. I.: Adaptive Coaching. The Art and Practice of a Client-Centered Approach to Per-formance Improvement. Davis – Black Publishing, 2003.
  • Bates, B. (2015) The Little Book of Big Coaching Models. Pearson.
  • Bluckert, P.: Psychological Dimensions of Executive Coaching. McGraw-Hill – Open University Press, 2006.
  • Bossons, P., Kourdi, J. & Sartain, D. (2012). Coaching essentials: Practical, proven techniques for world- class executive coaching. London: Bloomsbury.
  • Cox, E, Bachkirova, T. & Clutterbuck, D.: The Complete Handbook of Coaching. Sage – Footprint, 2010.
  • Cope, M.: A coaching módszertana. Manager Könyvkiadó, 2007.
  • Downey, M.: Effective Coaching: Lesson’s from the Coach’s Coach (2nd Edition). Thomson, 2003.
  • Fairley, S. G., Stout, C. E.: Getting Started in Personal and Executive Coaching. Wiley, 2004.
  • Goldsmith, M., Lyons, L., & Freas, A. (eds.): Coaching for leadership: How the world's greatest coaches help leaders learn. Jossey-Bass - Pfeiffer. 2000.
  • Hicks, R. F.: The Process of Highly Effective Coaching: An Evidence-Based Framework. Routledge, 2017.
  • Jones, G., Gorell, R.: 50 Top Tools for Coaching: A Complete Tool Kit for Developing and Empowering People. Kogan Page, 2009.
  • Kantor, D., Reading the Room, Jossey Bass, USA, 2012
  • Katzenbach, J. R., & Smith, D. K., The Wisdom of Teams: Creating the High Performance Organisation, USA, 1993.
  • Lee, G.: Leadership Coaching – from personal insight to organisational performance. CIPD, 2003.
  • Ludeman, K., Erlandson, E.: Coaching the alpha male. Harvard Business Review, 82(5), 58-67. 2004.
  • MacKie, D.: Strength-based leadership coaching in organizations: an evidence-based guide to positive leadership development. Kogan Page, 2016.
  • Maxwell, A. (2009). The co-created boundary: Negotiating the limits of coaching. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, SpecIssue 3, 82–94.
  • McMahon, G., Archer, A.: 101 Coaching Strategies and Techniques. Routledge, 2010.
  • O’Neill, M. B.: Coaching – A vezetői szerep és feladat tudatosítása. HVG Kiadó, 2008.
  • Ozenc, K., & Hagan, M., Rituals for Work - 50 Ways to Create Engagement, Shared Purpose and Culture that Can Adapt to Change, Wiley, USA, 2019.
  • Palmer, S., Whybrow, A.: Handbook of Coaching Psychology: A Guide for Practitioners. Routledge, 2007.
  • Passmore, J., Underhill, B., Goldsmith, M. (2019) Mastering Executive Coaching. Routledge.
  • Passmore, J.: Leadership coaching – Working with leaders to develop elite performance. Kogan Page, 2010.
  • Passmore, J.: Psychometrics in Coaching. Kogan Page, 2008.
  • Riddle, D., Hoole, E., Gullette, E. (eds.): The CCL Handbook of Coaching in Organizations. Jossey-Bass, 2015.
  • Sperry, L.: Executive Coaching. Brunner – Routledge. 2004.
  • Stober, D. R., Grant, A. M (eds.): Evidence Based Coaching Handbook. Wiley, 2006.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folya-matában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a meg-adott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Elméleti összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített há-zi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel : 25
  • online feladat : 50
  • házidolgozat : 25

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95% felett -100
Jeles 86–95%
86–95%
Közepes 75–85%
Elégséges 50–64%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pó-tolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 120
online feladat elkészítése 40
házi feladat elkészítése 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A kurzus célja elmélyíteni azokat a coach készségeket és módszertani kompetenciákat, amelyek szervezeti kö-zegben segítik és lehetővé teszik a vezetők és a kulcs munkatársak hatékony támogatását, teljesítményének, fej-lődésének, tanulásának, valamint a változásokhoz történő alkalmazkodásának előmozdításához szükséges coaching folyamatot. A résztvevők megtanulják a coaching igények beazonosításának módszereit, valamint a coaching beavatkozás megtervezésére, a szerződéskötésre, a coaching megvalósítására és a lezárult coaching eredményességének értékelésére alkalmas eszközöket és készségeket sajátítanak el.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Székely Vince megbízott oktató szekely.vince@coachingpszichologia.hu
Dr. Kun Ágota adjunktus kun.agota@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége