I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CONTINUOUS INDIVIDUAL PRACTICE IN A SCHOOL ENVIRONMENT II
ID (subject code)
BMEGT51M566
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
0
Laboratory
79
Type of assessment
term grade
Number of credits
17
Subject Coordinator
Name
Dr. Kattein-Pornói Rita
Position
associate professor
Contact details
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Teacher of Economics (4 terms) - with a business instructor qualification, from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - with a technical instructor qualification, from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

The acquisition of practical teacher knowledge and competencies, the development of professional teacher competencies, based on the theoretical knowledge and practical experience gained in teacher training, in a professional training institution corresponding to the professional teacher qualification. Becoming a teacher, establishing the awareness and formation of the teacher identity and testing it in practice. Observing and holding theory-intensive subject teaching hours in the prescribed amount in the vocational training institution with the appropriate professional specialization. Practicing a reflective approach to teaching work. The fact-based knowledge of the school, its embeddedness in the institutional system, the students and student groups, and the planning of the pedagogical process based on these. Acquaintance with the teacher's task system in accordance with the legal regulation of vocational training. The goal is also for the candidates to become active members of the teaching community, get to know the life of the organization, experience the benefits of mutual learning and innovation, and learn to take responsibility for their own work and professional development. From the teacher's complex system of tasks, the role of getting to know, observing, gaining experience, consultation, hosting and teacher's reflections is given greater emphasis.

Academic results

Knowledge
  1. képesség a tanulók megismerésére
  2. képesség a sajátos nevelési igényű valamint hátrányos helyzetű tanulók támogatására, a megfelelő eredménnyel járó módszerek feltárására
Skills
  1. képesség a tanulócsoportok megismerésére és fejlődésük nyomon követésére, illetve az erre alkalmas módszerek és adatgyűjtő eszközök készítésére és alkalmazására
  2. képesség az osztálytermi támogató tanulási környezet létrehozására a közösségben jelentkező feszültségek, konfliktusok kezelésére, a tanulók motiválásának, a tanulás hatékonyságának kialakítására és fenntartására
Attitude
  1. a pedagógia, pszichológia, illetve a szaktudományi területen szerzett széles körű elméleti ismeretek értelmezése a tantermi munkában, azok közvetítése, valamint a hétköznapi életben való alkalmazása, építve a különböző tudásterületek közötti összefüggésekre,
  2. a szakmai nevelés lehetőségeinek felismerése a gyakorlatban,
  3. a szakmai képzés tartalmi szabályzóinak megismerése az iskolai környezetben. Ezek alkalmazása a tervezésben és adaptálásuk a tantermi gyakorlatra.
  4. a kompetencia alapú szaktárgyi tartalom tanórai elsajátításában saját élményű tapasztalatok megszerzése
Independence and responsibility
  1. önállóság és felelősség a tanári teljesítmény eredményességének megítélésében
  2. a reflektív gondolkodás továbbfejlesztése

Teaching methodology

Personal experience acquisition, class observations, collection of school experiences and reflective analyses ​

Materials supporting learning

  • Lenkovics Ildikó (é.n.): A tanítás tanulása Segédanyag a gyakorlati tanításhoz http://www.nyf.hu/bgytk/sites/www.nyf.hu.bgytk/files/docs/02_a_tanitas_tanulasa.pdf
  • Belső oktatási segédanyagok, dokumentumsablonok
  • Lükő, István: A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje, KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT: TRAINING AND PRACTICE 13: 1-2 pp. 317-336., 20 p. (2015) http://www.trainingandpractice.hu/?q=hu/kepzes_es_gyakorlat/content/1992447697
  • Rakaczkiné Tóth Katalin (2006, szerk.): Pedagógiai gyakorlat. SZIE GTK Humántudományi Nyelvi és Tanárképző Intézet, Gödöllő
  • 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (beadandó feladat): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése-, tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése-, a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a pedagógiai folyamat tervezése-, tanulás támogatása, szervezése és irányítása-, pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített beadandó feladat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése, tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a pedagógiai folyamat tervezése-, tanulás támogatása, szervezése és irányítása-, pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a beadandó dokumentumok elkészítését, illetve az elkészített beadandó feladatok igazolását egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. részteljesítmény értékelés (beadandó feladat): 60
  • 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 86-95
Good 74-85
Satisfactory 62-73
Pass 50-61
Fail 0-49

Retake and late completion

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
tanórák tartása 56
félévközi készülés az óratartásra, óravázlatok készítése 56
hospitálás, ismerkedés az iskolai élettel 200
konzultálás mentortanárral, vezetőtanárral 198
összesen 510

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Lecture topics
1. Information about the goals, tasks, requirements, and assignment of the individual connected practice
2. Getting to know the vocational training institution, contacting the institution and the mentor teacher
3. Preparation for subject lessons (lesson plans, student aids, etc.), making learning support tools, exploring ICT applications.
4. Getting to know the activities of the vocational training institution in the given training place outside of the subject class. E.g.: vocational training, preparation for academic competitions, class teacher activities, talent management, working with disadvantaged students, community service, etc.
5. Getting to know the operation of the vocational training institution as an organization. E.g.: the institution's external relations (e.g. pedagogical service, parents' work community, potential employers, training places for dual vocational training, etc.), faculty and work community meetings, the institution's evaluation system, etc.
6. Activities to promote individual professional development. Professional documentation of experiences
7. Hospitalizations (visits to classes) in subject class and class teacher's class. Creating lesson analyses, reflective self-evaluations.
8. Holding subject classes. Reflective discussion of classroom experiences with the mentor, reflective self-evaluation.
9. Analysis and discussion of your extracurricular activities.
10. Involvement and participation in the operation of the vocational training institution.
11. Getting to know previous case studies related to individual development plans
12. With the help of the mentor, if possible, a theoretical description of the individual development plan for a selected student.
13. The completion, verification and submission of our mandatory documents for the individual related practice.
14. End of the semester, summary of experiences.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin egyetemi adjunktus kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Dr. Berzsenyi Emese egyetemi adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Dr. Bükki Eszter egyetemi adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Manojlovic Heléna tanársegéd helenamanojlovic@edu.bme.hu
Dr. Szandi-Varga Péter egyetemi adjunktus szandi-varga.peter@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements