I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MODELLEZÉS A PEDAGÓGIAI KUTATÁSBAN
Azonosító
BMEGT51M579
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
9
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A pedagógiai kutatásokban és a tanári gyakorlatban is egyre nagyobb szerepet játszanak az egzakt elemzési módszerek. Ezek alkalmazásához szükséges, hogy a tanár szakos hallgatóink készségszinten kezeljék az informatikai eszközöket és programokat. Legyenek tisztában a pedagógiai kutatás módszereivel, illetve ismerjék az alapvető statisztikai és matematikai eljárásokat. Mindezek segítségével ne csak egyszerű következtetéseket tudjanak levonni, hanem tudjanak összetett modelleket is felépíteni. Ehhez olyan modellépítő eljárásokat is meg kell tanulniuk, melyek a sokdimenziós adatbázisok kezelésére épülnek.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a technológiák által kínált kommunikációs tevékenységek rendszerezési és önálló alkalmazási képessége
  2. elektronikus tanulási környezetek keretrendszereinek és funkcióinak elemzése
  3. IKT ellenőrzési eszközként való használatát igazoló jó gyakorlatok megismertetése
Képesség
  1. a tanulási folyamat sajátosságainak feltérképezése egzakt modellek segítségével
  2. hatékony tanítási módszerek kidolgozása a tanulók sajátosságainak figyelembe vételével
  3. informatikai peorgramok és paltformok használata a tanuók támogatásában
Attitűd
  1. személyre szabott tanítási módszerek kialakítása pedagógiai mérések eredményei alapján
  2. személyre szabott tanlói kompetenciafejlesztés pedagógiai modellek elemzése alapján
Önállóság és felelősség
  1. Önálló pedagógiai elemzésekre való alkalmasság kifejlesztése
  2. Önálló pedagógiai értékelésekre való alkalmasság kifejlesztése

Oktatásmódszertan

Előadások, prezentációk, egyéni és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető előadás anyagok, ppt-k
  • Ketskeméty László-Izsó Lajos-Könyves Tóth Előd: Bevezetés az IBM SPSS Statistics programrendszerbe, Artéria Stúdió Kft, Budapest, 2011.
  • Tanszéki honlapon (moodle-tanlapon) található anyagok.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat, 50%): a pedagógiai folyamat tervezése-, a tanulás támogatása-, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített gyakorlati házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel, 50%): a pedagógiai folyamat tervezése-, a tanulás támogatása-, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 81–90
71-80
Közepes 61-70
Elégséges 50-60
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
félévközi készülés a gyakorlatokra 30
házi feladat elkészítése 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 16
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A leíró statisztikai módszerek összefoglaló áttekintése, különös tekintettel a pont- és intervalllumbecslésekre
2. A többváltozós elemző statisztikai módszerek jellemzői.
3. A kutatásban használható programok, beszerzésük és kezelésük (PSPP, PAST), illetve online szolgáltatások bemutatása
4. Binomiális és multinomiális logisztikus regresszió elmélete, számítása és pedagógiai alkalmazása, értelmezési lehetőségei
5. Klaszterezési módszerek elmélete, értelmezése és pedagógiai alkalmazása
6. Faktoranalízis elmélete, értelmezése és pedagógiai alkalmazása ea:
7. Sokdimenziós skálázás elmélete, értelmezése és gyakorlati alkalmazása
8. Egyéb módszerek (túlélési görbék, egyetértési mutatók) elmélete, értelmezése és pedagógiai alkalmazása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.