I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MÓDSZERTANI PROJEKT I.
Azonosító
BMEGT51M123
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
0
Laboratórium
2
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

– szakmódszertani felkészültség szempontjából meghatározó tanári kompetenciaelvárások megismertetése és a módszertani kompetenciák fejlődésének elősegítése, – az adekvát szakképesítések szakképzési kerettanterveiben meghatározott szaktanári tanítási módszerek-, és a tanári munka tervezés folyamatának megismertetése, – a tanóra típusok szerint differenciált tanítási módszerek elsajátítása, – a szaktárgyi, tanórai ellenőrzés, mérés és értékelés céljának, funkciójának és sajátosságainak, a szakképzési specifikumok megismertetése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Felismeri a más szaktárgyakhoz, művelődési területekhez való kapcsolódás lehetőségeit, és munkája során fel is használja őket.
  2. Tudja, hogy az egyes gyerekek, tanulócsoportok tanulásának támogatása különböző stratégiákat, módszereket igényel, ezért törekszik az életkori, az egyéni és a csoportsajátosságoknak megfelelő, aktivitást, differenciálást elősegítő tanulási-tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
  3. Rendelkezik mindazzal a tudással, amely az egész életen át tartó tanulás képességének kialakításához szükséges.
Képesség
  1. Képes rugalmasan alakítani a tanítási stratégiákat a tanulási célokkal összhangban és differenciálni a tanulói képességeknek megfelelően.
  2. Gyakorlati tapasztalatainak beépítésével képes a tananyag sokoldalú bemutatására, a gyakorlati alkalmazhatóság szempontjainak érvényesítésére.
  3. Képes a tervezés során a kollégákkal és a tanulókkal együttműködni; a taneszközöket, valamint az egyéb tanulási forrásokat kritikusan elemezni és a konkrét céloknak megfelelően kiválasztani; a pedagógiai folyamat elemei közötti összefüggéseket és kölcsönhatásokat tudatosan felhasználni; a célokhoz és az adott szituációhoz alkalmazkodva kreatívan, különböző változatokban gondolkodni; terveit reflektív módon elemezni, értékelni a kollégákkal.
  4. Képes az önszabályozott tanulás szintjének megfelelő változatos feladatadásra, támogatja a tanulókat egyéni tanulási útjuk megtalálásában.
  5. Képes egyéni tanulásfejlesztési tervet kidolgozni és széles körű együttműködést kezdeményezni a tanulási problémák kezelésében az érintettek körében.
  6. Képes a személyiségfejlesztés komplex szemléletén alapuló közép- és hosszú távú fejlesztési tervek kialakítására és megvalósítására, a pedagógiai problémák felismerésére, megoldásuk különböző módozatainak kidolgozására.
  7. Képes értelmezni és a tanulók érdekében felhasználni azokat a társadalmi-kulturális folyamatokat, amelyek befolyásolják a tanulók esélyeit, iskolai és iskolán kívüli életét.
  8. Képes olyan pedagógiai helyzetek teremtésére, amelyek ezeknek az értékeknek elfogadását segítik.
  9. Képes pedagógiai céljainak megfelelő értékelési eszközök fejlesztésére. 1
  10. Pedagógiai munkájában felmerülő problémáihoz képes adekvát szakirodalmat keresni, felhasználni.
Attitűd
  1. Törekszik szaktudományi, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának minél hatékonyabb integrálására, a képességek és a tudás fejlesztésének egységben való kezelésére.
  2. Fontosnak tartja a formális, a nem formális és az informális úton, tanulási környezetben szerzett tudás összekapcsolását.
  3. Nyitott a tervezés során a kollégákkal és a tanulókkal való együttműködésre.
  4. A tanulók tapasztalataira, előzetes tudására épít, ösztönzi a magasabb szintű gondolkodási folyamatokat.
  5. Nyitott az új tanuláselméletek, tanulási-tanítási módszerek, az IKT új pedagógiai alkalmazásának megismerésére és saját tanulási-tanítási folyamatába való beépítésére.
  6. Nyitott mások véleményének, értékeinek megismerésére, tiszteletben tartására.
  7. Tudatosan kezeli az értékek sokféleségét.
  8. Tudatosan alkalmazza az értékelés különböző funkcióit a pedagógiai folyamat szabályozására, a tanulói személyiség fejlesztésére, önértékelési képességük kialakítására.
  9. Tevékenysége során tudatosan épít a szervezeten belüli és kívüli kapcsolatokra, együttműködési lehetőségekre. 1
  10. Szakmai kérdésekben tájékozottság és önálló, tudományos adatokon és tapasztalatai elemzésén nyugvó véleményalkotás jellemzi. 1
  11. Tudatosan él a kiégést megelőző technikák alkalmazásával.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóság jellemzi, nyitott a külső változásokra, aktívan képes részt venni az iskola szaktárgyi munkaközösségének munkájában..
  2. Aktívan közreműködik a pedagógiai és szervezeti tevékenységekben.
  3. Követi és figyelembe veszi munkájában a helyi innovációk eredményeit.
  4. Szerepet vállal és kezdeményező szervezeti szintű megbeszéléseken, szóban és írásban.
  5. Az intézményen belül és helyi kapcsolatrendszerében szakmai kérdések megbeszélésére ösztönöz, kezdeményező szerepet vállal.
  6. Elfogadja az iskola, a pedagógusok társadalmi felelősségét, képes az iskolán belül és a helyi közösséget érintve szakmai párbeszédet, egyeztetést kezdeményezni a pedagógusszerep, -munka és -feladatok kérdéseiről.
  7. Az iskola szervezeti életét, a pedagógusokat, iskolát érintő kérdésekben állást foglal, párbeszédet kezdeményez.
  8. Az iskolai, nevelési-oktatási problémák értelmezésében, a problémamegoldásban kezdeményező, aktív szerepet tölt be.

Oktatásmódszertan

Előadások, prezentációk, egyéni-, páros- és csoportmunkák, gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IKT esz-közök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom
  • Belényesi Emese; Budaváriné Béres Erzsébet; Pallai Éva; Stréhli-Klotz Georgina; Molnár Katalin: Pedagógiai módszertani ismeretek a közszolgálati pályaorientációs képzés oktatói számára. Budapest, Magyarország : Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Államtudományi és Közigazgatási Kar (2018) ISBN: 9786155870729 https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/12735/Pedag%F3giai%20m%F3dszertani%20ismeretek.pdf;jsessionid=66E8AAD529FFDCD90FC5652C8EBF366F?sequence=1
  • Tóth Péter: Oktatási stratégiák a szakképzésben. DSGI Kiadó, Székesfehérvár, 2012.
  • Ajánlott irodalom
  • Ballér Endre, Golnhofer Erzsébet, Falus Iván, Kotschy Beáta, M. Nádasi Mária, Nahalka István, Petriné Feyér Judit, Réthy Endréné, Szivák Judit, Vámos Ágnes: Didaktika Budapest, 2011. Digitális tankönyv (A tanulás, Az oktatás célrendszere, Az oktatás tartalma, Az oktatási folyamat, Az oktatás stratégiái és módszerei, Az oktatás szervezeti keretei és formái, Az oktatás szervezési módjai c. fejezetek) https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/adatok.html
  • Fűzi Beatrix: Didaktika és oktatásszervezés. http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_didaktika/adatok.html
  • Holik Ildikó: Közgazdasági tantárgyak tanításának módszertana. Typotop Kiadó, Budapest, 2016.
  • Holik Ildikó: Szakmódszertan – Műszaki gazdasági szakirány. 2014. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_szakmodszertan-muszaki-gazdasagi_szakirany/tananyag/00-borito-150604a-halvanysarga-04-Holik.Ildiko.html
  • Kagan, Spencer: Kooperatív tanulás. Ökonet Kft. Budapest, 2001.
  • Molnár Edit Katalin (1-6. fejezet) - Vígh Tibor (7-12. fejezet): A tantervelmélet és a pedagógiai értékelés alapjai. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Tantervelmlet_s_a_pedaggiai_rtkels_alapjai/index.html
  • Réthy Endréné: Felkészülés a tanítási órákra, kiscsoportos foglalkozásokon. http://orszavak.nveomszsz.0rg/pdf/6 rethv.pdf

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi projektfeladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (projektfeladat, 60%): a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a pedagógiai folyamat tervezése-, szakmódszertani és a szaktárgyi tudás -, a tanulás támogatása kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg és csoportosan készített projektfeladat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. (Pl. egy, a szakképzésben oktatott tantárgy egy témáján keresztül bemu-tassák be, miként realizálják a 8 tanári kompetenciát a pedagógiai gyakorlatban.) 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel, 40%): a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a pedagógiai fo-lyamat tervezése-, szakmódszertani és a szaktárgyi tudás -, a tanulás támogatása kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a projektfeladatként elkészített beadandó dolgo-zat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg. (Pl. a projektfeladat tartalmi és formai kidolgozottsága, szóbeli prezentációja.)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 60
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 81-90
71-80
Közepes 61–70
Elégséges 50-60
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A projektfeladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – a mindenkori Tanulmányi és Vizs-gaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb egyéni feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a projektfel-adat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 14
projektfeladat elkészítése 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 8
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Az alacsony szocioökonómiai státusz hatása az oktatási eredményességre
2. A hátrányos/halmozottan hátrányos helyzetű diákok munkaerőpiaci lehetőségei - a szakma tanulás, mint a társadalmi mobilizáció perspektívája
3. A tehetséggondozás története
4. A fogyatékos gyermekek integrációjának kérdései
5. Fogyatékosság vagy másság az SNI
6. Vallási és kulturális eltérések problematikája a közoktatásban
7. A „Z” generáció és az offline valóság
8. Az asszertív kommunikáció jelentősége a tanári munkában
9. A tehetséggondozás gyakorlati megvalósulása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin egyetemi adjunktus kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Dr. Bükki Eszter egyetemi adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Manojlovic Helena tanársegéd helenamanojlovic@edu.bme.hu
Szandi-Varga Péter egyetemi adjunktus szandi-varga.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.