Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
As part of the parallel university activities during the connected individual school internship, the discussion of the experiences gained in the first semester of the connected internship, the follow-up of the tasks expected during the internship, focusing on the problems and topics arising during the teaching internship.
Academic results
Knowledge
- A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén
- A tanulók megismerésében szerzett tapasztalatok reflektív megosztásával fejlődik a tanárjelöltek képessége a tanulók megismerésére, a sajátos nevelési igényű tanulók támogatására, a megfelelő eredménnyel járó módszerek feltárására
- A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése terén
- az iskolai tanulóközösségek működésének megfigyelésével, a nevelési problémák megoldásmódjainak reflektív megbeszélésével formálódik a tanárjelöltek képessége a közösségben jelentkező feszültségek, konfliktusok kezelésére, a tanulók motiválásának, a tanulás hatékonyságának kialakítására és fenntartására.
Skills
- . A szakmódszertani és a szaktárgyi kompetenciák terén
- a szaktárgyi tanórai és tanórán kívüli tevékenységek esetmegbeszélése nyomán a hallgatók képessé válnak tevékenységük komplex, több dimenzió mentén történő elemzésére, tevékenységük korrekciójára
- A pedagógiai folyamat tervezése terén
- a jelölt képessé válik a látott tanóra/tanórán kívüli tevékenységek során tapasztaltak összevetésére a didaktikai és neveléstani szempontokkal
Attitude
- A tanulás támogatása, szervezése és irányítása terén
- a jelölt képessé válik szakterületén a tanulási környezet látott példái alapján a hatékony, innovatív tanulásszervezés és támogató tanulási környezet kialakítására.
- továbbfejlődés az informatikai kompetenciák birtoklása és azok felhasználásának területén az osztálytermi munkában, illetve a diákok önálló tanulásának irányításában
- A pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén
- továbbfejlődés a tanórai motiváció módjainak és a tanulásirányítási formák eredményességének reflektív értékelési, önértékelési képessége terén
- a szakmai képzés tartalmi szabályozásának dokumentumai által megszabott ellenőrzés, mérés és értékelés módszereinek ismerete
- előrehaladás a szaktárgyi sajátosságoknak megfelelő tanulói teljesítménymérési módszerek és eszközök készítésének és alkalmazásának képessége terén
Independence and responsibility
- A kommunkáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás terén
- a tanárjelölt társakkal való együttműködés továbbfejlesztése
- az esetmegbeszélések eredményeként a kritikai, döntési kompetenciák fejlődése
- Az autonómia és felelősségvállalás terén
- az esetmegbeszélések eredményeként képesek lesznek saját szakmai szerepvállalásuk meghatározására, nyitottá válnak arra, hogy szakmai segítséget kérjenek és elfogadjanak felmerülő nehézsé- geik megoldása során, valamint képessé válnak arra, hogy felelősséget vállaljanak saját pedagógiai munkájukért.
Teaching methodology
Case discussion and reflective analysis. Individual and group work.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom:
- Szivák Judit (2003): A reflektív gondolkodás fejlesztése. Gondolat Kiadó Kör, Budapest ISBN 963 9500 61 5
- Ajánlott irodalom:
- F. Várkonyi Zsuzsa (2010): Tanulom magam. M-érték Kiadó Kft., Budapest ISBN 9789639889941
- Rakaczkiné Tóth Katalin (2006, szerk.): Pedagógiai gyakorlat. SZIE GTK Humántudományi Nyelvi és Tanárképző Intézet, Gödöllő
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Performance assessment methods
1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén-, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése terén-, a szakmódszertani és a szaktárgyi kompetenciák terén-, a pedagógiai folyamat tervezése terén-, a tanulás támogatása, szervezése és irányítása terén-, a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás-, valamint az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): az előző pontban részletezett kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
- 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88-95 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 63-74 |
Pass | 50-62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
házi feladat elkészítése | 9 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 9 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Information about the aims, content and requirements of the seminar. Student tasks, getting to know the mentor and the school |
2. | Getting to know the student's personality, reflective analysis of the cases experienced in connection with the possibilities of mapping the social relationships of the school classes. |
3. | Reflective analysis of internships, classroom and extracurricular/school activities |
4. | Group discussion of unique teaching problems and dilemmas. Conflict management, decision situations |
5. | Clarification of role analyses, competencies; disclosure of personal involvement; solution options |
6. | Interpretation of active participation in work processes, processing of problems |
7. | Summary, the end of the semester |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin | egyetemi adjunktus | kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu |
Dr. Berzsenyi Emese | egyetemi adjunktus | berzsenyi.emese@gtk.bme.hu |
Dr. Bükki Eszter | egyetemi adjunktus | bukki.eszter@gtk.bme.hu |
Manojlovic Helena | tanársegéd | helenamanojlovic@edu.bme.hu |
Dr. Szandi-Varga Péter | egyetemi adjunktus | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu |