Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Economics (4 terms) - with a business instructor qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - with a technical instructor qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The economic, technological and labor market changes of the 21st century and the creation of opportunities for lifelong learning have brought about a revolutionary change in adult learning. The aim of the course is to learn about and analyze these changes and effects by examining the following questions: What is the impact of the fourth Industrial Revolution on the economy and the labor market? What new professions and skill requirements can be forecast? How do the needs, possibilities and practice change with regard to the continuous training, retraining and further training of adults?
Academic results
Knowledge
- Ismeri a pedagógia, andragógia, gerontagógia, lifelong learning fogalmait, tudományos kapcsolódásait.
- Ismeri a 4.0 Ipari Forradalom és a 21. századi kompetenciák fogalmát.
- Ismeri a felnőtt át- és továbbképzés fogalmát, a megváltozott felnőttképzési programok szerepét.
- Ismeri a hazai felnőttképzési rendszer fő jellemzőit és a felnőttek tanulását ösztönző és támogató szakpolitikát és eszközöket.
- Ismeri az Európai Unió felnőttek tanulására vonatkozó szakpolitikai dokumentumait és támogató eszközeit.
Skills
- Képes saját tanulási tevékenységének önálló elemzésére és fejlesztésére.
- Képes értelmezni a gazdasági fejlődés és a felnőttképzés változásának összefüggéseit.
- Képes a tanulási eredmény alapú képzéstervezésre.
Attitude
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó a neveléstudomány és oktatáskutatás új eredményei iránt.
Independence and responsibility
- Önállóan végzi a feladott tananyag feldolgozását.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Teaching methodology
Presentations, written and oral communication, use of IT tools and techniques, assignments prepared in group work.
Materials supporting learning
- Magyar nyelvű irodalom:
- Magyar Tudomány. Tematikus összeállítás. A munka jövője, a tudomány és a tanulás a 21. század világában. 2018/1. https://mersz.hu/hivatkozas/matud_105/kom/1
- Balogh, E. (szerk.) (2022). A képességek láthatóvá tételének és elismerésének lehetőségei Magyarországon. Oktatási Hivatal. ISBN 978-963-436-442-9. https://www.magyarkepesites.hu/pub_bin/Validacios_tanulmanykotet.pdf
- Benedek, A. (2015). Az európai és hazai szakképzési rendszer fejlődésének tendenciái. Tankönyvtár. https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/3928?show=full
- Farkas, É. (2013). A láthatatlan szakma. Tények és tendenciák a felnőttképzés 25 évéről. typiART. https://mek.oszk.hu/15300/15399/15399.pdf
- Farkas, É. (2017). A tanulási eredmény alapú képzésfejlesztés hatása a felnőttkori tanulás. Opus et Educatio 4/4. http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/219/357
- Farkas, É. (2019). A tanulási eredmény alapú Erasmus+ projektek hatása a gazdasági elvárásoknak megfelelni képes szakképzésre. https://tka.hu/docs/palyazatok/a-tanulasi-eredmeny-alapu-erasmus-projektek-hatasa-a-gazdasagi-elvarasoknak-megfelelni-kepes-szakkepzesre1902010934.pdf
- Farkas, É. (2020). A negyedik ipari forradalom. YouTube videók. https://www.youtube.com/watch?v=lRruiCCxjJA&t=11s, https://www.youtube.com/watch?v=de3xsdXNTpo&t=8s, https://www.youtube.com/watch?v=jYxcycE128o&t=311s
- Győrpál, Zs., Szegedi, E. (2015). Átláthatóság, átjárhatóság, hordozhatóság az oktatási rendszerekben. Tempus Közalapítvány. https://issuu.com/tka_konyvtar/docs/atjarhatosag_disszem_2015_issuu
- ITM. Szakképzés 4.0 stratégia : https://www.nive.hu/Downloads/Hirek/DL.php?f=szakkepzes-4.0.pdf
- Simonics, I. (2016). Felnőttek szakképzése. Typotop Kft. ISBN 978-615-80494-4-3 ISSN 2498-7123. http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/24/1/SIMONICS_Felnottek_szakkepzese.pdf
- Simonics, I. (2016). Szakképzés és gazdaság. Typotop Kft. ISBN 978-615-80494-3-6 ISSN 2498-7123. http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/27/1/SIMONICS_Szakkepzes_es_gazdasag.pdf
- Tót, É., Szegedi, E., Borbély-Pecze, B. T. (2012). Az egész életen át tartó tanulás eszközrendszere. Tempus Közalapítvány. https://tka.hu/docs/palyazatok/lllt_tamogato_eszkozrendsz_issuu_xs.pdf
- Angol nyelvű irodalom:
- Cedefop. Skills Forecast. https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/skills-forecast
- Cedefop (2015). CVET in Europe: the way ahead. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 101. http://data.europa.eu/doi/10.2801/034661
- Cedefop (2018). Skills forecast: trends and challenges to 2030. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 108. https://data.europa.eu/doi/10.2801/626296
- Cedefop (2020). Vocational education and training in Europe, 1995-2035: scenarios for European vocational education and training in the 21st century. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 114. http://data.europa.eu/doi/10.2801/794471
- Cedefop (2020). Empowering adults through upskilling and reskilling pathways: Vol. 1: adult population with potential for upskilling and reskilling. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 112. http://data.europa.eu/doi/10.2801/691134
- Cedefop (2020). Empowering adults through upskilling and reskilling pathways: Vol. 2: Cedefop analytical framework for developing coordinated and coherent approaches to upskilling pathways for low-skilled adults. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 113. http://data.europa.eu/doi/10.2801/698251
- Desjardins, R., & Huang, H. (2024). Lifelong learning and skill formation over the life course. In E. Saar and P. Robert (eds), Handbook on Education and Labour Market. Edward Elgar. https://www.researchgate.net/publication/369334283_Lifelong_learning_and_skill_formation_over_the_life_course
- ManpowerGroup (2016). The Skill Revolution. Digitization and why skills and talent matter. https://www.manpowergroup.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/the-skills-revolution_lo.pdf
- McKinsey & Company (2018). Transforming our jobs: automation in Hungary. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Hungary/Our%20Insights/Transforming%20our%20jobs%20automation%20in%20Hungary/Automation-report-on-Hungary-EN-May24.pdf
- OECD (2019). Skills Matter: Additional Results from the Survey of Adult Skills. OECD Skills Studies. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1f029d8f-en
- OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030. OECD Learning Compass 2030. A Series of Concept Notes. OECD Publishing. https://issuu.com/oecd.publishing/docs/e2030-learning_compass_2030-concept_notes?fr=xKAE9_zU1NQ
- OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030 Concept Note. OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/transformative-competencies/Transformative_Competencies_for_2030_concept_note.pdf
- UNESCO Institute for Lifelong Learning (2022). 5th global report on adult learning and education: citizenship education: empowering adults for change. ISBN 978-92-820-1247-5. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381666?posInSet=3&queryId=7a32257d-91d1-4a0b-9130-30a68915634b
- World Economy Forum. A legfrissebb The Future of Work report. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év végi vizsgával záródik . Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése az órai beszélgetésekben és a csoportmunkában való részvétel és aktivitás során; az órai hiányzás az órai feladatok otthoni elvégzésével pótolható (20%) B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) az órai tananyagból tett vizsgával zárul a tantárgy (80%)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- folyamatos és aktív részvétel az órákon: 20
- összesen: 20
Percentage of exam elements within the rating
- félév végén vizsga : 80
- évközi eredmények beszámítása: 20
- összesen: 100
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 87-95 |
Good | 75–86 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb egyéni feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a projektfeladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
zh-ra történő felkészülés | 46 |
egyéb felkészülés | 20 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Basic concepts: Pedagogy, Andragogy, Gerontagogy, Lifelong Learning |
2. | The relationship between vocational training, adult education and the economy |
3. | The 4th Industrial Revolution |
4. | Transformation of the labor market and professions in the 21st century |
5. | 21st century competencies |
6. | European Union policy, tools and measures aimed at supporting vocational training for adults |
7. | Adult education systems in EU member states |
8. | Tools supporting adult learning in EU member states |
9. | Historical overview of the Hungarian adult education system since the change of system |
10. | The current Hungarian adult education system - legal framework |
11. | The current Hungarian adult education system – institutional system, adult trainers |
12. | The current domestic adult education system - training development, the learning outcome-based approach |
13. | Domestic policy aimed at supporting the vocational training of adults |
14. | Domestic tools and measures aimed at supporting the vocational training of adults |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Szandi-Varga Péter | egyetemi adjunktus | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu |