Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a szak- és kutatásmódszertani tantárgyakat kiegészítse a neveléstudomány talaján, de interdiszciplináris módon a legújabb kutatások eredményi segítségével megalkotott gyakorlatokkal. Olyan tartalmakat emelve be a szakképzés területére, amely segít rövid távon, de hosszantartó hatékonysággal követni a piacgazdaság gyorsan változó világát. Az oktató feladata a versenyképes tudás átadása. Hogyan lehet követni, megfelelni, megfeleltetni, alkalmazni, vagy egyszerűen megtalálni a lehetőségeket? A tantárgy célja olyan kompetenciák erősítése, amely mindezekben segít és olyan attitűd kialakítása, amely elfogadja a segítséget és megérti a változást.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a szak- és kutatásmódszertani tárgyak ismeretanyagával, amelyet egy összetett rendszerként kezel és értelmez. Képes elfogadni a generációs változások sokszínűségét és nem a lehetőségeket, illetve a tanulókat szeretné saját tudásához illeszteni, hanem saját tudását tudja a lehetőségekhez és az elvárásokhoz társítani.
- Fel tudja mérni és segítséget tud nyújtani a különböző adottságú, képességű és tehetségű tanulók számára. Elsajátította a gyakorlati foglalkozások tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait. Ismeri és alkalmazza az egész életen át tartó tanulás jelentőségét.
- Ismeri és alkalmazza tehetségkutatás és tehetséggondozás alapvető módszertanát.
- Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás, beleértve a felnőttképzés legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit. Tájékozott a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezési stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben. Számos szakmai szempontot figyelembe véve szem előtt tudja tartani a tanulók érzelmi biztonságának megteremtését és megerősítését célzó változások segítését képzésében.
- Ismeri, használja és kritikai szemlélettel tudja kezelni a különböző médiák oktató anyagait (pl. youtube kisfilmjeit).
- Nyitott az alternatív pedagógiai módszerek bizonyos elemeinek beemelésére az oktatási folyamatokba.
- Nyitott a felsőoktatási módszerek bizonyos elemeinek alkalmazására a szakmai képzés rendszerébe.
- Ismeri az általa tanított tudományág, szakterület (műveltségi terület, művészeti terület) ismeretelméleti alapjait, megismerési sajátosságait, logikáját és terminológiáját, valamint kapcsolatát más tudományokkal, tantárgyakkal, műveltségterületekkel.
- Ismeri a különböző tudásterületek közötti összefüggéseket és képes a különböző tudományterületi, szaktárgyi tartalmak integrációjára.
- Ismeri a szakmódszertan hazai és nemzetközi eredményeit, szakirodalmát, aktuális kérdéseit.
- Ismeri az adott szakterület társadalomban betöltött szerepét, a szaktárgy tanításának céljait, feladatait, a tanulók személyiségfejlődésének és gondolkodásfejlesztésének segítésében.
Képesség
- Képes az általa megtanult egyéb tudományági szaktárgyak anyagának integrált, rendszer szintű alkalmazására az oktatási folyamatokban.
- Képes tudásának interdiszciplináris alkalmazására és továbbadására.
- Képes folyamatosan fejleszteni személyiségét, szakmai tudását, kommunikációját és minden olyan kompetenciáját, amely alkalmassá, sőt a legmegfelelőbbé teszi őt a szakképzésben való oktatásra, pedagógiai munkára.
- Képes megfelelő időközönként felülvizsgálni saját attitűdjeit, önelemzéssel értékelni saját személyiségét és munkáját.
- Képes megkeresni és beemelni az új módszertanokat, az új oktatási és képzési elméleteket.
Attitűd
- Nyitott a pedagógia átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működésének alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
- Nyitott és kezdeményező az adott szakképzési, továbbképzési, betanítási feladatainak tervezése és lebonyolítása iránt.
- Tiszteli tanítványai személyiségét.
Önállóság és felelősség
- Felelősséggel részt vállal a képzéssel kapcsolatos szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Szakmai tevékenysége során egyaránt képviseli szakterületének szakmai és pedagógiai elveit, ezek kapcsolatait.
- Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterület képzett szakembereivel is.
- Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Elkötelezett munkatársai tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg feladatkörében betöltött szerepét.
- Elkötelezett a tanulást és önfejlődést támogató értékelés mellett.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Benedek András (szerk.): A szakképzés pedagógia alapkérdései, egyetemi jegyzet, BME-GTK, 2005. december
- 2. Gyarmathy Éva (2020): Az infokommunikációs társadalom generációi, OFOE, https://osztalyfonok.hu/konyvesbolt/konyvek/GyarmathyEva_Az_infokommunikacios_tarsadalom_generacioi.pdf
- 3. Lanszki Anita (2022): Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban, L’Harmattan, Budapest http://real.mtak.hu/153785/1/Digitalismediaestortenetmeselesafelsooktatasban.pdf
- 4. Solti-Halász-Fekete: Gyakorlati oktatás a duális képzésben, in: szerk. Benedek A: Oktatási elméletek a szakképzésben
- 5. Spencer Kagan: Kooperatív tanulás. Budapest, 2001, Önkonet Kft.
- 6. Tóth Péter: A tanulói problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének stratégiái
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli és/vagy szóbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): - Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, - Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. - Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 20
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Kontakt tanórákon való részvétel és a házi feladatok elkészítése
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 87-95 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 23 |
házi feladatra felkészülés | 79 |
egyéb felkészülés | 48 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Általános problémák különleges megoldások |
2. | Generációk „harca” „Mi és ők” – generációk genetikai változásai, avagy a képesség és képtelenség dilemmája |
3. | „Lusta vagy csak más?” vertikális és horizontális olvasás |
4. | IKT eszközök nem mindennapi használata az oktatásban |
5. | Vonjuk be a szülőket?! – avagy a család ereje, és a küzdés a bennmaradásért |
6. | Az alacsony szocioökonómiai státusz hatása és a megsegítés |
7. | Tehetséggondozás, tehetségkutatás |
8. | Történetmesélés az oktatásban, avagy a mese ősi szerepe és az emberiség jövője |
9. | A pozitív pedagógia szerepe és az érzelmi biztonság (SNI, BTM) – „Tudom, hogy tudod! Segítünk!” |
10. | Önvizsgálat, reflexiók, közös tudásátadás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Berzsenyi Emese | egyetemi adjunktus | emese@berzsenyi.com |
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin | egyetemi adjunktus | kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu |
Manojlovic Helena | tanárdegéd | helenamanojlovic@edu.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.