Programme: Teacher of Economics (2 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Economics (4 terms) - with a business instructor qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - with a technical instructor qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The main aim of the teaching of this subject is to make the interpretation of the life-path-supporting dimension of career guidance in the modern sense of the term an inalienable part of the pedagogical thinking of professional teachers. The course aims to prepare students to consciously build their own career paths and to carry out career guidance tasks in their school work by learning about pedagogical activities that develop career guidance competences. This is done by teaching the key competences for lifelong learning, by raising awareness of the changed role of education in career guidance, and by transferring the approach of managing the preparation of pupils for careers as a process. The course is designed to equip students with the skills they need to successfully meet workplace and societal expectations. They will also learn tasks and methods appropriate to the education and training of 14-18 year olds.
Academic results
Knowledge
- Ismeri az élethosszig tartó tanulás fogalmát, szakirodalmi hátterét.
- Ismeri az életpálya-építést támogató pályaorientáció elméleti alapjait.
- Ismeri a kulcskompetenciákat.
- Ismeri az életpálya-építési kompetenciákat.
Skills
- Képes saját értékeinek, erősségeinek és fejlesztésre szoruló tulajdonságainak felismerésére.
- Képes a tanulók érdeklődésének felkeltésére.
- Képes egyszerűbb konfliktuskezelési technikák alkalmazására.
- Képes a képzéssel és munkavállalással kapcsolatos információk kezelésére.
Attitude
- Törekszik mások megismerésére.
- Konstruktív a feladatmegoldások során.
- Befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
- Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmód elsajátítását.
- Nyitott a pedagógusokat a szakképzésben körülvevő kapcsolatháló megismeréséhez
Independence and responsibility
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
- Birtokában lesz szakterülete alapvető elméleti tudásának.
- Felelősségteljes hozzáállást tanúsít a pedagógus szakma iránt.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Teaching methodology
Cooperative techniques, individual work
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom:
- 1. Borbély-Pecze T. B. (2018):
- 2. Pogátsnik Monika (2020): A pályaorientáció elmélete és módszertana szakmai pedagógusoknak (kiadás alatt)
- 3. Szilágyi Klára (szerk.) (2012): A pályaorientáció szerepe a társadalmi integrációban, Az elektronikus kiadvány a TÁMOP 5.4.4.-09/1-C. 2009-0001 „Képzésfejlesztés az összetartozásért” projektje keretében készült Hungarian edition © ELTE TáTK, 2012
- 4. Kálmán Anikó: Élettávú tanulás. Elektronikus tananyag 2010, Budapest https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_elettavu_tanulas/ET/setjs223g.htm
- Ajánlott irodalom:
- 1. Új Pedagógiai Szemle (2019/7-8): Borbély-Pecze T. B., Fazakas I., Juhász Á.: Pályabolyongás. Pályaorientációról a Szakképzés 4.0 stratégia kapcsán, 95-106. https://www.researchgate.net/publication/317304744_Az_eletuttamogato_palyaorientacio_rendszere_habilitacios_tanulmanykotet
- 2. https://www.researchgate.net/publication/336916669_Palyabolyongasok_-_Palyaorientaciorol_a_Szakkepzes_40_strategia_kapcsan
- 3. Borbély-Pecze T. B. (2019): A munka jövője és a munkaügyi szolgálatok Európában. https://www.researchgate.net/publication/331641309_A_munka_jovoje_es_a_munkaugyi_halozatok_Europaban_az_EU_PES_Halozat_dokumentumanak_osszefoglaloja
- 4. Borbély-Pecze T. B. (2018): Értékek és pályatanácsadás Magyarországon.https://www.researchgate.net/publication/329774454_Ertekek_es_palyatanacsadas_Magyarorszagon
- 5. Borbély-Pecze T. B. (2018): A Pálya-, és Szakképzési Tanácsadók Világszövetségének (IAEVG) etikai irányelvei: változó hangsúlyok.https://www.researchgate.net/publication/329774344_A_Palya-_es_Szakkepzesi_Tanacsadok_Vilagszovetsegenek_IAEVG_etikai_iranyelvei_valtozo_hangsulyok
- 6. Borbély-Pecze T. B. (2017): Az életút-támogató pályaorientáció rendszere változó gazdasági és társadalmi környezetben. https://www.researchgate.net/publication/319456124_BORBELY-PECZE_TIBOR_BORS_AZ_ELETUT-TAMOGATO_PALYAORIENTACIO_RENDSZERE_VALTOZO_GAZDASAGI_ES_TARSADALMI_KORNYEZETBEN
- 7. Borbély-Pecze T. B. (2019): The changing relationship between people and their job – the validity of career information.https://www.researchgate.net/publication/333355345_The_changing_relationship_between_people_and_their_job_-_the_validity_of_career_information
- 8. Dr. Budavári Takács, Ildikó (2011): Karriertervezés, Szent István Egyetem https://docplayer.hu/4410373-Karriertervezes-dr-budavari-takacs-ildiko.html
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó dolgozat, önálló gyűjtőmunka eredménye és az órai aktivitás alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A beadandó egy legalább 8 -10 oldal terjedelemben elkészített tudományos igényű munka, melynek témája előre megadott témákból választott vagy a hallgató által saját tapasztalatához, érdeklődéséhez kapcsolódó téma, melyet az oktatóval előre egyeztetett. A dolgozatban minimum 4 szakirodalom felhasználása kötelező, melyek között egynek idegen nyelvűnek kell lennie. A gyűjtőmunka a szeminárium anyagához kapcsolódik, melyben a hallgatónak hazai és nemzetközi kitekintéssel az iskolai „jó gyakorlatok”-ra vonatkozóan kell egy gyűjteményt összeállítani és prezentálni. A szemináriumokon való aktivitás, konstruktivitás az értékelés harmadik részét képezi.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelés (beadandó): 60
- részteljesítmény értékelés (gyűjtőmunka): 30
- részteljesítmény értékelés (órai aktivitás): 10
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88–95 |
Good | 76–87 |
Satisfactory | 63–75 |
Pass | 50–62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) A zárthelyi dolgozat, a beadandó és a gyűjtőmunka a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
beadandó elkészítése | 28 |
gyűjtőmunka | 4 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Presentation of the objectives of the subject. |
2. | Requirements discussion. |
3. | Theoretical frameworks of career guidance supporting the life path. |
4. | Interpretation and criticism of a varied career. |
5. | The theory of individual counseling: support for career construction experiments. |
6. | Changes in the concept of career choice in Hungary. |
7. | Fading of field knowledge. |
8. | Life path-supporting career guidance in the individual policy subsystems. |
9. | One more time about the customer segmentation systems of public employment services. |
10. | Vocational training and career guidance - mistakes and opportunities. |
11. | Career orientation and teacher training. |
12. | Life path-supporting career guidance as a tool to support employability - from the point of view of employers. |
13. | Possibilities for the system-level development of life support career guidance in public education. |
14. | Early school leaving and life-path supporting career guidance: a support system? |
15. | The personalized action/job search plan in the practice of employment services. |
16. | The consultant's competencies and on-line consulting systems. |
17. | An overview of the competence systems of the European career counselor, European job, career and career counselors. |
18. | A ghost in the machine - or the Internet in career counseling or career counseling on the Internet? |
19. | Topics of seminars Examining one's own career development. (Savickas' narrative method) |
20. | Interpretation of concepts (career, life path, occupation, work, profession, career development, career orientation, career choice, etc.) with the help of a mind map. |
21. | Exploring strengths through group play. (What am I good for? game) |
22. | Application of Holland's typological model in practice (In: Pogátsnik) |
23. | Examining the career choice process of the 14-18-year-old age group based on own experiences (group work) |
24. | Difficulties in social learning of the 14-18-year-old age group - analysis of own experiences |
25. | Examining research results related to dropout for the 14-18-year-old age group in group work |
26. | How can we create an environment that supports career decisions at school? (discussion, group work) Getting to know good practices (student collective work) |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Szandi-Varga Péter | adjunktus | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu |