Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Zöld pénzügyek és digitalizáció
Azonosító
BMEGT35A124
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ilyésné Dr. Molnár Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
ilyesne.molnar.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak BA

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tárgy megismerteti a hallgatókat az információmenedzsment gyakorlati alapjaival. Ezen belül is cél, hogy tisztában legyenek a szervezetekben (főként közép- és nagyméretű vállalatoknál, intézményeknél) ellátandó jellemző informatikai feladatokkal, átlássák az informatikai rendszerek fejlesztésének és üzemeltetésének feladatait és folyamatát. Képesek legyenek egy IT beruházás eredményességét megbecsülni, menedzserként hidat képezni az IT szakemberek és az üzleti területek között, valamint ismerjék és sikeresen alkalmazzák a hatékony, internetre épülő informatikai megoldásokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a vállalatoknál, intézményeknél használt informatikai nyelvet, fogalmakat, szóhasználatot,
  2. az informatikai folyamatok menedzselésének feladatait,
  3. az informatikai fejlesztések módszertanát,
  4. az informatikai rendszerek típusait, mint pl. ERP, CRM, üzleti és mesterséges intelligencia rendszerek,
  5. informatikai trendeket, legújabb technológiai irányokat.
Képesség
  1. A hallgató képes eredményesen beilleszkedni egy informatikai szervezet munkájába, illetve üzleti célú informatikai projektekbe,
  2. magas szinten megérteni a szervezet teljes informatikai működését, még ha csak egy szűk szeletére van közvetlen rálátása,
  3. képes megérteni az informatikai rendszerek üzleti és informatikai célkitűzéseit,
  4. bekapcsolódni az informatikai rendszerek fejlesztésébe akár üzleti, akár IT oldalról és értően figyelemmel kísérni a fejlesztési projektet,
  5. képes azonosítani kockázatokat az informatikai működésben,
  6. képes az informatika pénzügyeinek áttekintésére, érti a költségkategóriákat,
  7. képes informatikai lehetőségeket azonosítani, amelyekkel eredményesen javíthatók az üzleti folyamatok.
Attitűd
  1. A hallgató proaktívan részt vesz az előadásokon, (vendég)oktatói kérdésekre válaszol, a témakör megértését segítő kérdéseket tesz fel,
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, olvassa a javasolt internetes portálokat,
  4. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. Felkészül a számonkérő zárthelyi dolgozatokra.
  2. Óráról órára követi a tananyagot, a kiadott diákat, oktatási segédletet.
  3. Önálló projektfeladatot végez a prezentációs verseny keretében (opcionális).

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • A kötelező tananyag (jegyzet és diasorok) a tárgy honlapjáról (modle rendszerben) lesz letölthető
  • Textbooks, notes, downloadable materials.
  • The compulsory curriculum (notes and slides) will be available for download from the subject's website (in Moodle system).

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tanórákon való részvétel ajánlott, mert a ZH-k és a feladatok teljesítéséhez sok olyan háttérismeret hangzik el, ami a kiadott segédletekben nem található meg. Az órákon való aktív részvételért plusz pont járhat. A tantárgy teljesítésének értékelése pontozásos rendszerben történik. 50% érhető el a szorgalmi időszakban és 50% az írásbeli vizsgán.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyik): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetencia-elemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a félév során kétszer. 50 feleletválasztós kérdés megválaszolása 50 perc alatt. Időpontok: 1. ZH (az első három hét tananyagából): max. 25 pont 2. ZH (ötödik-hetedik hetek tananyagából): max. 25 pont 2. Részteljesítmény-értékelés (egyéni és csoportos tanulmányok): egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. Max. 25 pont szerezhető. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: írásbeli teszt a teljes félév tananyagából 2. évközi eredmények (pontszám) beszámítása. Megajánlott jegy: akik a félévközi teljesítményükkel legalább 67 pontot megszereztek, azok jeles, akik legalább 60 pontot megszereztek, azok jó megajánlott jegyet kérhetnek. A félévközi és félév végi teljesítményértékelések részletesebb leírása megtalálható minden félévben a Moodle tantárgyi felületén.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. szintfelmérő értékelés (zárthelyi): 25
  • 2. szintfelmérő értékelés (zárthelyi): 25
  • részteljesítmény értékelés (egyéni és csoportos tanulmányok): 25
  • Összesen: 75

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 50
  • évközi eredmények beszámítása: 50
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. Vizsga előtti ZH-nkénti minimumkövetelmény nincs. A Vizsga megírásának feltétele az aláírás megszerzése. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 91-95
81–90
Közepes 66–80
Elégséges 50–65
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1. A két ZH-ból legfeljebb egy (szabadon választott) pótolható vagy javítható bárminemű igazolás nélkül a pótlási héten. A jobbik pontszám számít. 2. Az egyéni és csoportos tanulmányok – jellegükből adódóan – nem pótolhatók, nem javíthatók, továbbá más módon nem helyettesíthetők. Sikertelen vizsga esetén a TVSZ vonatkozó szabályai alapján a vizsgatesztet javíthatja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 36
félévközi készülés a tanórákra, írásos tananyag önálló elsajátítása 36
felkészülés a teljesítményértékelésekre 20
egyéni/csoportos teljesítmény 20
vizsgafelkészülés 38
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. Minden héten az első két óra témája jellemzően elméleti jellegű, a második két óra pedig gyakorlati eseteket, példákat mutat be. Az egyes előadások sorrendje változhat a vendégelőadók elérhetőségeihez igazodva.

Előadások témái
1. Információmenedzsment alapfogalmak: az információs technológiai rendszerek, digitalizált információs vagy kommunikációs megoldások
2. Az információs technológiai rendszerek tervezése, fejlesztési módszerei
3. Az információs technológiai rendszerek működtetése
4. ZH
5. Az információs technológiai rendszerek biztonsága
6. Új technológiai korszak: Új és feltörekvő technológiák
7. Gazdasági értékteremtés a digitális korban - Az érték alapja a tudás, a kreativitás, a piaci rés
8. ZH
9. Pénz – a digitális jegybankpénz
10. A gazdaság finanszírozásának új és fenntartható formái: előnyök és dilemmák (digitális bankolás)
11. Zöld pénzügyek és piaci megoldások (pénzügyi rendszer és fenntarthatóság kettős kapcsolata, a fenntartható pénzügyi rendszer alapja az információ és az adat)
12. Prezentációk (hallgatói munka)
13. Elővizsga

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Molnár László molnar.laszlo@gtk.bme.hu
Tóth Márk Gyula PhD hallgató tothmarkgyula@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.