Objectives
English
Academic results
Knowledge
- You know the types of businesses (startup, spinoff, product creation and sale, service provision, consulting, social enterprise, etc.) and their different characteristics.
- Knows the success criteria of innovative enterprises.
- Knows the generally used conceptual system of the operation of enterprises, modern terminology (startup, validation, lean methodologies, pivot, pitching, etc.).
- Knows the methodological tools for founding startups: BMC (business model canvas), VPC (value proposition canvas), ÜKT (business concept map), pretotype, prototype, MVP, MVBP, market research, idea validation market research, project management, risk analysis, financial calculations.
Skills
- Is able to distinguish between individual business ideas, which ones require which solutions.
- Is able to decide whether his own habitus or how your career goals relate to businesses.
Attitude
- Cooperates with the instructor and fellow students in expanding knowledge.
- Proactively expands his knowledge through continuous knowledge acquisition.
- Openly accepts well-founded critical comments.
Independence and responsibility
- Able to independently evaluate the "goodness" of a business idea, i.e. its feasibility, profit-generating capacity, and expected effectiveness.
Teaching methodology
English
Materials supporting learning
- Elhangzott tananyag és diák, amelyek a tantárgyhoz kapcsolódó Moodle oldalról az előadások után letölthetők. A Moodle oldalon megtalálható vállalkozási esetpéldák, és más oktatási segédanyagok. - Curriculum and slides can be downloaded from the Moodle page related to the subject after the lectures. Moodle has business case studies and other educational resources.
- https://edu.gtk.bme.hu
- Vecsenyi J., Petheő A.: Vállalkozz okosan!, HVG Kiadó, 2017. (ajánlott olvasmány) – (recommended material)
- A www.vallalkozasindito.hu portál módszertani segédletei. - Methodological materials of the www.vallalkozasindito.hu portal.
- További letölthető oktatási segédletek. - Additional downloadable educational materials.
General Rules
A hallgatók a karriercéljaik és a várható munkaterhelésük figyelembevételével a kurzust az alábbi két módon tudják teljesíteni: A. „Sunday hiker” – A tantárgyat alapvetően annak a hallgatónak ajánljuk, aki érdeklődik a vállalkozások iránt, de nem vállalna csoportban teljesítendő, gyakorlati tapasztalatszerzéssel járó plusz munkát. Ebben az esetben a hallgató az első órán közölt határidő előtt leadja az előírt 4, saját maga által kidolgozott feladatot (20+20+20+40, összesen tehát 100 pont, ezek az előadásokon részvétellel és az ott megszerzett ismeretekkel elkészíthetőek), valamint a félévvégi összegző tanulmányi teljesítményértékelésen (ZH) vesz részt (100 pont). A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni, amely hozzáadódik, és maximum 200 pontra egészítheti ki a 4 leadandó dokumentum, valamint a ZH során szerzett pontokat. A 4 feladat az alábbi: BMC vagy ÜKT (20 pont), VPC (20 pont), piackutatási terv (20 pont), pitchdeck vagy felvett videopitch (40 pont). B. „Easy rider” – A StartupVIP hallgatók opcionálisan felvehetik a Startup Menedzsment tárgyat (BMEGT20V103 és BMEGT20V104) is, amelynek teljesítése nem jelent pluszmunkát az ún. „Startup VIP” (vállalkozásindítási program) teljesítéséhez képest. Ebben az esetben a hallgató megajánlott jegyet kap a Startup VIP részvétele és az ott kifejtett teljesítménye alapján. (A Startup VIP egy olyan workshop-sorozat, ahol a hallgatók csoportban dolgozzák ki valódi vállalkozási ötletüket, és közben készítik el – többek között azokat – a dokumentumokat, amelyeket a Sunday Hiker teljesítési mód során egyedül kell kidolgozni és leadni.) Ezt a teljesítési lehetőséget a 2. oktatási hét végéig választhatja a hallgató, utána már csak az első teljesítési forma lehetséges számára.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: „A” teljesítés: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, ezen a teljesítményértékelésen minimum 51 pontot szükséges elérni ahhoz, hogy a további szerzett pontok (aktív részvétel, házi feladat) hozzáadódjanak a ZH ponthoz. 2. Részteljesítmény-értékelés („előadás” aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató az órai részvételért – előre nem meghirdetett alkalmakon – pontot kap, alkalmanként 3-3 pont értékben. 3. Részteljesítmény-értékelés („emlékeztető” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató úgynevezett 1 oldalas emlékeztető megírásáért és határidőre való beküldéséért alkalmanként 3-3 pont értékben pluszpontot kaphat. 4. A teljesítendő feladatok („Sunday hiker”): a) BMC vagy ÜKT (20 pont) – a vállalkozási ötlet több fontos aspektust érintő, kidolgozott formája b) VPC (20 pont) – az ún. értékajánlat kidolgozott formája, c) piackutatási terv (20 pont) – a rendelkezésre álló template kitöltésével teljesíthető feladat: a választott módszertani eszközöket, a legfontosabb kérdéseket, a kutatásba bevont minta nagyságát és összetételét, valamint a kivitelezés menetrendjét rögzíti, d) pitchdeck vagy felvett videopitch (40 pont) – a féléves munka prezentációja max. 5 percben. A 4 feladatból legalább 3 leadása szükséges a tárgy teljesítéséhez. „B” teljesítés: 1. Részteljesítmény-értékelés („easy rider” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató több féléves feladatot végez el, és azt időben beküldi, így ez az összegző tanulmányi teljesítményértékelést és a leadandó feladatokat együttesen kiválthatja. Ezt a feladatot a hallgatók csoportban dolgozva végzik el, aktív részvétellel „Startup VIP” workshopokon. E teljesítés részleteit a BMEGT20V103 és BMEGT20V104 tárgy tantárgyi adatlapjai tartalmazzák. A pluszpontok csak a min. 50 % teljesítését követően kerülnek hozzáadásra a pontszámhoz.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- „Sunday hiker”: 50
- Pluszpontok: 30
- Összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100 |
Very good | 86-90 |
Good | 76-85 |
Satisfactory | 63-75 |
Pass | 50-62,5 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a félév során egyszer pótolható, illetve javítható. A javítás során a magasabb megszerzett pontszámot vesszük figyelembe. A „Sunday hiker” feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak. A pluszpontszerzési feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak. Az „Easy rider” feladatokat teljesítését és pótlását a BMEGT20V103 és BMEGT20V104 TAD-ok tartalmazzák.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
Részvétel a kontakt órákon | 28 |
Felkészülés a teljesítményértékelésre | 12 |
"Sunday hiker" | 80 |
Összesen | 120 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.03.2024.
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | Tájékoztatás a tantárgyról és bevezetés a vállalkozásokba. |
2. | Siker és sikertelenség |
3. | A vállalkozási ötletek generálása, modellezése |
4. | Piacfelderítő kutatás és ötletvalidáló piackutatás, avagy a feltételezések igazolása |
5. | Kutatási esettanulmányok |
6. | Termékfejlesztés |
7. | Kiberbiztonság és adatvédelem |
8. | Marketing |
9. | Kommunikáció, PR |
10. | Finanszírozás, tőkebevonás |
11. | Pitch és prezentáció |
12. | Cégalapítás és iparjogvédelem |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Dehelán Gábor | innovációmenedzsment szakértő | dehelan.gabor@bme.hu |