I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Fundamentals of Launching Innovative Ventures
ID (subject code)
BMEGT20M412
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
4
Subject Coordinator
Name
Dr. Danyi Pál
Position
associate professor
Contact details
danyi.pal@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description

Objectives

English

Academic results

Knowledge
  1. You know the types of businesses (startup, spinoff, product creation and sale, service provision, consulting, social enterprise, etc.) and their different characteristics.
  2. Knows the success criteria of innovative enterprises.
  3. Knows the generally used conceptual system of the operation of enterprises, modern terminology (startup, validation, lean methodologies, pivot, pitching, etc.).
  4. Knows the methodological tools for founding startups: BMC (business model canvas), VPC (value proposition canvas), ÜKT (business concept map), pretotype, prototype, MVP, MVBP, market research, idea validation market research, project management, risk analysis, financial calculations.
Skills
  1. Is able to distinguish between individual business ideas, which ones require which solutions.
  2. Is able to decide whether his own habitus or how your career goals relate to businesses.
Attitude
  1. Cooperates with the instructor and fellow students in expanding knowledge.
  2. Proactively expands his knowledge through continuous knowledge acquisition.
  3. Openly accepts well-founded critical comments.
Independence and responsibility
  1. Able to independently evaluate the "goodness" of a business idea, i.e. its feasibility, profit-generating capacity, and expected effectiveness.

Teaching methodology

English

Materials supporting learning

  • Elhangzott tananyag és diák, amelyek a tantárgyhoz kapcsolódó Moodle oldalról az előadások után letölthetők. A Moodle oldalon megtalálható vállalkozási esetpéldák, és más oktatási segédanyagok. - Curriculum and slides can be downloaded from the Moodle page related to the subject after the lectures. Moodle has business case studies and other educational resources.
  • https://edu.gtk.bme.hu
  • Vecsenyi J., Petheő A.: Vállalkozz okosan!, HVG Kiadó, 2017. (ajánlott olvasmány) – (recommended material)
  • A www.vallalkozasindito.hu portál módszertani segédletei. - Methodological materials of the www.vallalkozasindito.hu portal.
  • További letölthető oktatási segédletek. - Additional downloadable educational materials.

General Rules

A hallgatók a karriercéljaik és a várható munkaterhelésük figyelembevételével a kurzust az alábbi két módon tudják teljesíteni: A. „Sunday hiker” – A tantárgyat alapvetően annak a hallgatónak ajánljuk, aki érdeklődik a vállalkozások iránt, de nem vállalna csoportban teljesítendő, gyakorlati tapasztalatszerzéssel járó plusz munkát. Ebben az esetben a hallgató az első órán közölt határidő előtt leadja az előírt 4, saját maga által kidolgozott feladatot (20+20+20+40, összesen tehát 100 pont, ezek az előadásokon részvétellel és az ott megszerzett ismeretekkel elkészíthetőek), valamint a félévvégi összegző tanulmányi teljesítményértékelésen (ZH) vesz részt (100 pont). A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni, amely hozzáadódik, és maximum 200 pontra egészítheti ki a 4 leadandó dokumentum, valamint a ZH során szerzett pontokat. A 4 feladat az alábbi: BMC vagy ÜKT (20 pont), VPC (20 pont), piackutatási terv (20 pont), pitchdeck vagy felvett videopitch (40 pont). B. „Easy rider” – A StartupVIP hallgatók opcionálisan felvehetik a Startup Menedzsment tárgyat (BMEGT20V103 és BMEGT20V104) is, amelynek teljesítése nem jelent pluszmunkát az ún. „Startup VIP” (vállalkozásindítási program) teljesítéséhez képest. Ebben az esetben a hallgató megajánlott jegyet kap a Startup VIP részvétele és az ott kifejtett teljesítménye alapján. (A Startup VIP egy olyan workshop-sorozat, ahol a hallgatók csoportban dolgozzák ki valódi vállalkozási ötletüket, és közben készítik el – többek között azokat – a dokumentumokat, amelyeket a Sunday Hiker teljesítési mód során egyedül kell kidolgozni és leadni.) Ezt a teljesítési lehetőséget a 2. oktatási hét végéig választhatja a hallgató, utána már csak az első teljesítési forma lehetséges számára.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: „A” teljesítés: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, ezen a teljesítményértékelésen minimum 51 pontot szükséges elérni ahhoz, hogy a további szerzett pontok (aktív részvétel, házi feladat) hozzáadódjanak a ZH ponthoz. 2. Részteljesítmény-értékelés („előadás” aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató az órai részvételért – előre nem meghirdetett alkalmakon – pontot kap, alkalmanként 3-3 pont értékben. 3. Részteljesítmény-értékelés („emlékeztető” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató úgynevezett 1 oldalas emlékeztető megírásáért és határidőre való beküldéséért alkalmanként 3-3 pont értékben pluszpontot kaphat. 4. A teljesítendő feladatok („Sunday hiker”): a) BMC vagy ÜKT (20 pont) – a vállalkozási ötlet több fontos aspektust érintő, kidolgozott formája b) VPC (20 pont) – az ún. értékajánlat kidolgozott formája, c) piackutatási terv (20 pont) – a rendelkezésre álló template kitöltésével teljesíthető feladat: a választott módszertani eszközöket, a legfontosabb kérdéseket, a kutatásba bevont minta nagyságát és összetételét, valamint a kivitelezés menetrendjét rögzíti, d) pitchdeck vagy felvett videopitch (40 pont) – a féléves munka prezentációja max. 5 percben. A 4 feladatból legalább 3 leadása szükséges a tárgy teljesítéséhez. „B” teljesítés: 1. Részteljesítmény-értékelés („easy rider” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató több féléves feladatot végez el, és azt időben beküldi, így ez az összegző tanulmányi teljesítményértékelést és a leadandó feladatokat együttesen kiválthatja. Ezt a feladatot a hallgatók csoportban dolgozva végzik el, aktív részvétellel „Startup VIP” workshopokon. E teljesítés részleteit a BMEGT20V103 és BMEGT20V104 tárgy tantárgyi adatlapjai tartalmazzák. A pluszpontok csak a min. 50 % teljesítését követően kerülnek hozzáadásra a pontszámhoz.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • „Sunday hiker”: 50
  • Pluszpontok: 30
  • Összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 91-100
Very good 86-90
Good 76-85
Satisfactory 63-75
Pass 50-62,5
Fail 0-49

Retake and late completion

Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a félév során egyszer pótolható, illetve javítható. A javítás során a magasabb megszerzett pontszámot vesszük figyelembe. A „Sunday hiker” feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak. A pluszpontszerzési feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak. Az „Easy rider” feladatokat teljesítését és pótlását a BMEGT20V103 és BMEGT20V104 TAD-ok tartalmazzák.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Részvétel a kontakt órákon 28
Felkészülés a teljesítményértékelésre 12
"Sunday hiker" 80
Összesen 120

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.03.2024.

Topics covered during the term

Lecture topics
1. Tájékoztatás a tantárgyról és bevezetés a vállalkozásokba.
2. Siker és sikertelenség
3. A vállalkozási ötletek generálása, modellezése
4. Piacfelderítő kutatás és ötletvalidáló piackutatás, avagy a feltételezések igazolása
5. Kutatási esettanulmányok
6. Termékfejlesztés
7. Kiberbiztonság és adatvédelem
8. Marketing
9. Kommunikáció, PR
10. Finanszírozás, tőkebevonás
11. Pitch és prezentáció
12. Cégalapítás és iparjogvédelem

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Dehelán Gábor innovációmenedzsment szakértő dehelan.gabor@bme.hu

Approval and validity of subject requirements