I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TANÜGYIGAZGATÁS GYAKORLATA
Azonosító
BMEGT51S234
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyva 2017. előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember

Célkitűzések

A képzés során szerzett iskolaigazgatási, tanügyigazgatási, munkajogi ismeretek, készségek szintetizáló gyakorlata. A kisebb csoportokban megoldott feladatok a team-munka kompetenciáit fejlesztik. Cél annak felismertetése, hogy a tanügyigazgatás a köznevelési intézmények jogszerű és humánus működésének alapja, amely egyúttal mintát adhat a jogkövető állam-polgárság formálásához.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a közoktatás irányításának feladat- és hatáskörét
  2. Ismeri a köznevelési intézményeket fenntartók feladat- és hatáskörét
  3. Ismeri a köznevelési intézmények tanügyigazgatási feladatait.
  4. Ismeri a tanuló jogokat és kötelezettségeket
Képesség
  1. Képes egy köznevelési intézmény jogszerű működtetésére.
  2. Képes egy köznevelési intézmény szabályzatainak megalkotására.
  3. Képes a tanulói jogok és kötelezettségek érvényre juttatására
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Csoportmunkák, szerepjátékok, kommunikációs gyakorlatok, IT eszközök és technikák

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Bosch Márta: Tanügyigazgatási és munkajogi ismeretek jegyzet, BME APPI MPT, Budapest 2019

Általános szabályok

A 3.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tréningen tanúsított aktív részvétel

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: a tréningen óraszámának 100 %-os teljesítése aktív részvétel mellett. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. On-line írásbeli vizsga –tesz feladatsor a MOODLE rendszeren keresztül

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

érdemjegy megállapítás

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87-100
75-87
Közepes 62-75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
vizsgára felkészülés
egyéb felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti

A félévben sorra vett témák

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. A tanügyigazgatás ismeretkörébe tartozó fogalmak egységes használata.
2. Szituációs gyakorlatok az alábbi témákban: beírási napló vezetése, tanügyigazgatási határozatok, tanulói/szülői észrevétel, panasz kezelése, oktatási ombudsmanhoz érkezett jogesetek megoldása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.