Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MAKROPÉNZÜGYEK
Azonosító
BMEGT35A011
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bethlendi András
Beosztása
egyetedmi docens
Email címe
bethlendi.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 6

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatókat megismertesse a makrogazdasági pénzügyek főbb részterületeit (monetáris politika és fiskális politika), azok összefüggéseit. A monetáris politika központi kérdése az ár- és árfolyamstabilitás, infláció és a jegybanki eszközrendszer, illetve a pénzteremtés. A fiskális politika lényege a költségvetés bevételi és kiadási oldala, a közteherviselés és a költségvetési egyenleg illetve az államadósság kapcsolata. Továbbá nemzetközi dimenzióban is szükséges ezeket vizsgálni (versenyképesség, szuverénadósság-válság). Korunk egyik legnagyobb kihívása a demográfiai problémák. A tananyagot alapvető demográfiaia ismeretekkel és ennek makropénzügyi hatásaival is bővítettük.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a makropénzügyek fogalomrendszerét,
  2. a legfontosabb makropénzügyi összefüggéseket és elméleteket,
  3. a pénz- és pénzügyi rendszerek, monetáris politika célját és eszközeit,
  4. a fiskális politika, a közpénzügyek és államháztartás rendszerét
  5. a költségvetés felépítését és folyamatát
  6. az adóelméleteket
  7. demográfiai ismeretek
Képesség
  1. a gyakorlatban közgazdasági szempontokból elemezni a legfontosabb makrópénzügyi folyamatokat, fej-leményeket
  2. használni a makropénzügyi folyamatokra vonatkozó közgazdasági szókincset,
  3. önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  4. megérteni és használni a téma jellemző szakirodalmát, forrásait,
  5. arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon,
  6. a gyakorlati problémák felismerésére és megoldására.
Attitűd
  1. nyitott a makropénzügyi folyamatokra és összefüggésekre.
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  4. nyitott a kritikai gondolkodásra.
Önállóság és felelősség
  1. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • A moodle rendszerben az aktuális részletes leírása feltöltésre kerül.
  • In the Moodle system, the detailed uptodate descrption is uploaded.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félév végi írásbeli teljesítménymérés alapján történik, de évközi többletpontokkal javtani lehet az eredményt.

Teljesítményértékelési módszerek

Az „Aláírva” aláírásbejegyzés megszerzésének feltétele, hogy a hallgató teljesítse a jelenléti, részvételi követelményeket (a megengedett hiányzások száma három), az évközben kiadott jelenléti és írásbeli, otthoni feladatok elvégzését, órai aktivitás. Írásbeli vizsga; évközi zárthelyi, teszt (párosítás, beágyazott válaszok (zárva), feleletválasztós, véletlenszerű rövid válaszillesztés, hiányzó szavak kiválasztása, rövid válasz, numerikus, igaz / hamis) Évközi többletpontokkal, 20%-kal javtani lehet az eredményt.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Opcionális: 20
  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga : 80

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 88-100
Jeles 88
76–87
Közepes 63–75
Elégséges 51–62
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

A vizsgaidőszakra jellemző szabályok az irányadóak.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 48
Vizsgafelkészülés 42
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Pénz és nemzetközi pénzügyi rendszerek: a. pénz fogalma, funkciói, pénzteremtés; b. kriptopénz; c. nemzetközi pénzügyi rendszer
2. Állam szerepe a gazdaságban: a. GDP, gazdasági növekedés; b. gazdaságpolitika szerepei; c. iparpolitika
3. Monetáris politika: a. monetáris politika célja; b. monetáris politika eszközrendszere; c. központi bankok működése, intézményrendszere
4. Közpénzügyek: a. költségvetési hiány és államadósság, fiskális politika; b. közteherviselés, adóelméletek;
5. Államháztartástan: a. központi költségvetés; b. önkormányzati pénzügyek; c. társasdalombiztosítás
6. Pénzügyi rendszer és pénzügyi stabilitás: a. bank alapú / piaci pénzügyi rendszer, b. árnyékbankrendszer és piaci alapú banktevékenységnek
7. Miért számít a demográfiai? a. A demográfiai megközelítés sajátosságai és felhasználási területei a társadalomtudományokban (pl. kohorsz versus életkor megközelítés), b. A globális népességrobbanás és annak területi sajátosságai, c. Gazdasági növekedés versus népességrobbanás (Malthaus és más gondolkodók)
8. Demográfiai átmenet: a. A demográfiai átmenetről szóló elmélet bemutatása, b. A termékenység és a halálozás változásának mozgatórugói, c. A belföldi és nemzetközi vándorlás alakulása és lehetséges okai
9. Idősödő társadalom: a. A társadalmi idősödés indikátorai, b. A társadalmi idősödés mozgatórugói, c. A társadalmi idősödés területi különbségei
10. Demográfiai osztalék: a. Az elsődleges és másodlagos demográfiai osztalék elmélete, b. A demográfiai osztalék és az oktatás kapcsolata, c. Transzferek a generációk között
11. A társadalmi idősödés közgazdasági következményei: a. A társadalmi idősödés hatása a termelékenységre és a gazdasági növekedésre, b. A korszerkezet hatása a fogyasztási és megtakarítási döntésekre, c. Kockázatkerülés és infláció az idősödő társadalomban
12. A társadalmi idősödés hatása az állami pénzügyekre: a. Az állami szerepvállalás átalakulása az idősödő társadalomban, b. A társadalmi idősödés rövid- és hosszútávú költségvetési hatásai elsősorban az egészségügyi kiadások és a nyugdíjrendszer finanszírozása szempontjából, c. A társadalmi idősödés hatása az adósságfinanszírozásra

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Tóth G. Csaba

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.