Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató képet kapjon a társadalmunkat, bolygónkat és gazdaságunkat érintő globális problémákról, és ezen keresztül a fenntarthatósági kihívásokról. A tárgy célja, hogy ráébressze a hallgatókat, hogy a problémák nem elkülönülve jelennek meg, hanem összetett módon, egymással kölcsönhatásban. A hallgatók megismerkedhetnek a problémák és kihívások globális, mezo- és helyi szintű vetületével egyaránt. A tárgy további fontos aspektusa, hogy az igazságosság és méltányosság problémakörére is kitér.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. ismeri és érti a világot átfogó és mindenre kiterjedő környezeti problémákat, azok kialakulásának okait, okozóit, és kívánatos feloldásukat
- 2. ismeri és érti a komplex fenntarthatósági kihívásokat, azok kölcsönhatásait, a kialakulásának okait, okozóit, és kívánatos megoldásukat.
Képesség
- 1. magas színvonalon megérti a szennyezésből fakadó globális problémákat, beleértve a légkör üvegházgáz-tartalmának megváltozását, és az ebből kialakuló éghajlatváltozást;
- 2. magas színvonalon megérti a szennyezések különböző megjelenési típusait, a pontszerű, vonalas, diffúz szennyezőket, azok tovaterjedési közegeit és ezek sajátosságait;
- 3. magas színvonalon megérti a bolygó közös erőforrásait érintő problémákat, különös tekintettel a víz-, levegő- és földfelszíni szennyezésekre;
- 4. magas színvonalon megérti a kimerülő, megújítható és megújuló erőforrások sajátosságait, az energiaválság problémakörét, valamint a biológiai sokféleség szerepét és csökkenését;
- 5. képes van az előzőek társadalmi és gazdasági hatásainak megértésére, beleérve a túlnépesedés, szegénység, egyenlőtlenség, iskolázatlanság, demokratikus értékek degradációja, a fegyverkezés és a közegészségügyi problémák átlátására.
Attitűd
- 1. elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű alkalmazásának szükségességének megismerése mellett;
- 2. nyitott a globális és lokális együttműködési kényszer jobb megismerésére;
- 3. figyel saját és mások környezettel kapcsolatos környezeti problémákra reflektáló érzéseire;
- 4. nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében.
Önállóság és felelősség
- 1. felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatába történő beépítéséért;
- 2. felelősséget vállal a fenntarthatóság gondolatának intézményszintű megjelenéséért.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Tietenberg, T., & Lewis, L. (2023). Environmental and Natural Resource Economics (12th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003213734
- 2. https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok
- 3. Órai előadásanyagok.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező,összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés - projektfeladat: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan (a csoport által választott fenntarthatósági kihíváshoz kapcsolódó akciótervezés megalapozását szolgáló status quo analízis és akcióterv) figyelembe véve, hogy a TVSZ 110. § (3) bekezdés c) pontja szerinti részteljesítmény értékelések együttes száma vizsgaérdemjeggyel értékelt tantárgy esetén legfeljebb kettő (111. § b) pontja alapján). 3. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása (vizsga) 1. Egyszerű vizsga: a vizsga a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik vagy; 2. Írásbeli teljesítményértékelés, amely a teljes tananyagot kéri számon
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
- 1. részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 40
- 2. részteljesítmény értékelés (órai munka): 20
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- évközi eredmények beszámítása vagy írásbeli teljesítményértékelés: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések mindegyikének legalább 50%-os teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | <50 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítések (házi feladat) a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
félévközi készülés órákra | 15 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 30 |
házi feladat elkészítése | 51 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 32 |
vizsgafelkészülés | 38 |
Összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A társadalmi összeomlás réme – globális problémák, lokális következmények |
2. | Üvegházhatás és klímaváltozás |
3. | Környezetszennyezés-típusok: pont, vonal, diffúz, ökológiai szignifikancia |
4. | Levegőszennyezés: pontszerű, vonalas és diffúz szennyezők és kezelésük |
5. | Vízszennyezés: felszíni vizek szennyezése, az ebből fakadó problémák |
6. | Vízgazdálkodási problémák |
7. | Az óceánok felmelegedése, ennek hatása az időjárásra és éghajlatra |
8. | Földhasználati problémák: a mezőgazdaság, urbanizáció és közlekedés konfliktusai, a hatékony és nem hatékony földhasználat, egymásmellettiségből fakadó konfliktusok |
9. | A biológiai sokféleség: szerepe, értéke, csökkenése |
10. | Az energetikai átállás és válság: út a kimerülőktől a megújulókhoz |
11. | Fejlődés és gazdasági növekedés, szegénység, egyenlőség és igazságosság, szegénység, közegészségügyi problémák. |
12. | Az iskolázatlanság, fegyverkezés és a demokratikus értékek degradációja |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. HORVÁTH György Ádám Phd | egyetemi adjunktus | horvath.gyorgy@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.