Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
GLOBÁLIS PROBLÉMÁK, FENNTARTHATÓSÁGI KIHÍVÁSOK
Azonosító
BMEGT51S590
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
14
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. HORVÁTH György Ádám Phd
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
horvath.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató képet kapjon a társadalmunkat, bolygónkat és gazdaságunkat érintő globális problémákról, és ezen keresztül a fenntarthatósági kihívásokról. A tárgy célja, hogy ráébressze a hallgatókat, hogy a problémák nem elkülönülve jelennek meg, hanem összetett módon, egymással kölcsönhatásban. A hallgatók megismerkedhetnek a problémák és kihívások globális, mezo- és helyi szintű vetületével egyaránt. A tárgy további fontos aspektusa, hogy az igazságosság és méltányosság problémakörére is kitér.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. ismeri és érti a világot átfogó és mindenre kiterjedő környezeti problémákat, azok kialakulásának okait, okozóit, és kívánatos feloldásukat
  2. 2. ismeri és érti a komplex fenntarthatósági kihívásokat, azok kölcsönhatásait, a kialakulásának okait, okozóit, és kívánatos megoldásukat.
Képesség
  1. 1. magas színvonalon megérti a szennyezésből fakadó globális problémákat, beleértve a légkör üvegházgáz-tartalmának megváltozását, és az ebből kialakuló éghajlatváltozást;
  2. 2. magas színvonalon megérti a szennyezések különböző megjelenési típusait, a pontszerű, vonalas, diffúz szennyezőket, azok tovaterjedési közegeit és ezek sajátosságait;
  3. 3. magas színvonalon megérti a bolygó közös erőforrásait érintő problémákat, különös tekintettel a víz-, levegő- és földfelszíni szennyezésekre;
  4. 4. magas színvonalon megérti a kimerülő, megújítható és megújuló erőforrások sajátosságait, az energiaválság problémakörét, valamint a biológiai sokféleség szerepét és csökkenését;
  5. 5. képes van az előzőek társadalmi és gazdasági hatásainak megértésére, beleérve a túlnépesedés, szegénység, egyenlőtlenség, iskolázatlanság, demokratikus értékek degradációja, a fegyverkezés és a közegészségügyi problémák átlátására.
Attitűd
  1. 1. elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű alkalmazásának szükségességének megismerése mellett;
  2. 2. nyitott a globális és lokális együttműködési kényszer jobb megismerésére;
  3. 3. figyel saját és mások környezettel kapcsolatos környezeti problémákra reflektáló érzéseire;
  4. 4. nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. 1. felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatába történő beépítéséért;
  2. 2. felelősséget vállal a fenntarthatóság gondolatának intézményszintű megjelenéséért.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Tietenberg, T., & Lewis, L. (2023). Environmental and Natural Resource Economics (12th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003213734
  • 2. https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok
  • 3. Órai előadásanyagok.

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező,összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés - projektfeladat: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan (a csoport által választott fenntarthatósági kihíváshoz kapcsolódó akciótervezés megalapozását szolgáló status quo analízis és akcióterv) figyelembe véve, hogy a TVSZ 110. § (3) bekezdés c) pontja szerinti részteljesítmény értékelések együttes száma vizsgaérdemjeggyel értékelt tantárgy esetén legfeljebb kettő (111. § b) pontja alapján). 3. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása (vizsga) 1. Egyszerű vizsga: a vizsga a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik vagy; 2. Írásbeli teljesítményértékelés, amely a teljes tananyagot kéri számon

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • 1. részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 40
  • 2. részteljesítmény értékelés (órai munka): 20
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • évközi eredmények beszámítása vagy írásbeli teljesítményértékelés: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések mindegyikének legalább 50%-os teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen <50

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítések (házi feladat) a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
félévközi készülés órákra 15
felkészülés a teljesítményértékelésekre 30
házi feladat elkészítése 51
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 32
vizsgafelkészülés 38
Összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A társadalmi összeomlás réme – globális problémák, lokális következmények
2. Üvegházhatás és klímaváltozás
3. Környezetszennyezés-típusok: pont, vonal, diffúz, ökológiai szignifikancia
4. Levegőszennyezés: pontszerű, vonalas és diffúz szennyezők és kezelésük
5. Vízszennyezés: felszíni vizek szennyezése, az ebből fakadó problémák
6. Vízgazdálkodási problémák
7. Az óceánok felmelegedése, ennek hatása az időjárásra és éghajlatra
8. Földhasználati problémák: a mezőgazdaság, urbanizáció és közlekedés konfliktusai, a hatékony és nem hatékony földhasználat, egymásmellettiségből fakadó konfliktusok
9. A biológiai sokféleség: szerepe, értéke, csökkenése
10. Az energetikai átállás és válság: út a kimerülőktől a megújulókhoz
11. Fejlődés és gazdasági növekedés, szegénység, egyenlőség és igazságosság, szegénység, közegészségügyi problémák.
12. Az iskolázatlanság, fegyverkezés és a demokratikus értékek degradációja

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. HORVÁTH György Ádám Phd egyetemi adjunktus horvath.gyorgy@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.