Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VEZETŐI SZÁMVITEL ÉS KONTROLLING
Azonosító
BMEGT35M103
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
none
Gyenge
none
Párhuzamos
none
Kizáró feltételek
none
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók a kurzus keretében elsajátított költséggazdálkodási ismeretek birto-kában képesek legyenek minél hatékonyabban hozzájárulni a gazdasági társaság rövid- és hosszú távú eredmé-nyességének javításához. A tantárgy keretein belül a hallgatók megismerkednek a közvetlen és a közvetett költ-ségek elemzésével, az optimális termékösszetétellel, az eredménykimutatás elemzésével, fedezeti összeg és fede-zeti pont vizsgálatával, az eredménytervezéssel, a teljesítménymutatókkal. A tantárgy specifikus célja, hogy a módszertani ismeretek nyújtásával – és a korábban megismertek felelevenítésével – olyan mértékű jártasságra tegyen szert, hogy alkalmas legyen vezetői döntések meghozatalára.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. • A hallgató ismeri
  2. • a költséggazdálkodás módszereit,
  3. • az önköltségszámításra vonatkozó szabályokat,
  4. • a kalkulációs eljárásokat,
  5. • a költségek elszámolásának lehetőségeit,
  6. • a költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggéseit,
  7. • a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusait,
  8. • a vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzésére szolgáló mutatószámrendszereket.
Képesség
  1. A hallgató képes
  2. • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  3. • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
  4. • a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére
  5. • a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
  1. A hallgató
  2. • nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
  3. • a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  4. • gyarapítja tudását és tájékozódik,
  5. • használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató
  2. • nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
  3. • a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. • önálló döntéshozatalra képes,
  5. • a számviteli, pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni,
  6. • átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és cso-portmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • • Dr. Bosnyák János - Dr. Gyenge Magdolna - Dr. Pavlik Lívia - dr. Székács Péterné: Vezetői számvitel, Budapest, Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt., 2010.
  • Textbooks, notes, slides, downloadable learning materials
  • • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsga dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc, a megszerezhető maximális pontszám 100 pont.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • - Az órai aktivitásért a 100 ponton felül további 10 pont szerezhető.:
  • - 10 additional points (above the maximum 100 points) are available for active participation in courses.:

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Év végi írásbeli vizsga: 100
  • Final written exam: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

TVSZ szerint

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 91-95%
81–90%
Közepes 66–80%
Elégséges 50–65%
Elégtelen 0-49%

Javítás és pótlás

Javítás és pótlás TVSZ szerint történik.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon - Participation in contact lessons 56
házi feladat elkészítése 24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 70
ÖSSZESEN 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes2021.04.12-án. Érvényes 2021.04.12-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.

Előadások témái
1. 1. Vezetői számvitel fogalma. A vezetői számvitel és a pénzügyi számvitel közötti kapcsolat.
2. A vezetői számvitel feladata, indikátorok jelentősége, szerepe. A vezetői számvitellel szemben támasztott – döntést előkészítő illetve utólagosan értékelő – követelmények, elvárások
3. A vezetői számvitel története. A vezetői számvitel és a vállalati stratégia kapcsolata. Operatív és stratégiai kontrolling
4. 2. Fogalmak meghatározása, költség, ráfordítás, kiadás.
5. Költségek csoportosítása: a pénzügyi és a vezetői számvitel elvárásai szerint
6. 3. Költséggazdálkodás. Költséggazdálkodás módszerei.
7. 4. Az önköltségszámítás fogalma. Önköltségszámítás fajtái, kalkulációs eljárások (elő, közbenső, utókalkuláció), módszere (osztókalkuláció, pótlékoló, normatív, vegyes kalkuláció).
8. 5. A költségek elszámolásának lehetőségei.
9. Költségnemek szerinti csoportosítás (összköltség eljárás módszere).
10. Termelési költségek csoportosítása (forgalmi költségeljárás módszere).
11. 6. 1. ZH
12. 7. Költségtervezés
13. Esettanulmány: operatív költségtervezési modell bemutatása
14. 8. Költségelemzés. Összehasonlító viszonyszámok a költségelemzésben.
15. 9. Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései.
16. Optimális termékösszetétel
17. 10. Vezetői döntéshozatal a költségelszámolásban.
18. Esettanulmány: a fedezeti összeg változására ható tényezők vizsgálata.
19. 11. Menedzsment controll: a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusai.
20. 12. Teljesítménymutatók, a KPI-ok, a BSC vezetői információs rendszerekben.
21. 13. A vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzése, vizsgálata.
22. Mutatószámrendszerek.
23. 14. 2. ZH
24. 15. Póthét

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ilyés Csaba István assistant professor ilyes.csaba@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.