I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PEDAGÓGIAI GYAKORLAT II.
Azonosító
BMEGT51A578
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
0
Laboratórium
12
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Szandi-Varga Péter
Beosztása
adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 6

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók egyénileg, egy szakképzés területén működő iskolai és/vagy megosztva vállalati képzőhelyen vagy képzőközpontban, felnőttképzési, felsőoktatási vagy szakképzési duális képzési helyen gyakorlati foglalkozásokat tervezzenek és tartsanak meg.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit.
  2. Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit.
  3. Ismeri szakterülete ismeretelméleti alapjait, megismerési sajátosságait, logikáját és terminológiáját, valamint kapcsolatát más tudományokkal, tantárgyakkal, műveltségterületekkel, továbbá a különböző tudásterületek közötti összefüggéseket és képes a különböző tudományterületi, szaktárgyi tartalmak integrációjára.
  4. Ismeri az egészségmegőrzéssel és egészségfejlesztéssel, környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos alapvető elvárásokat, különösen a szakképzés adekvát szakterületén érvényesítendő egészség- környezet-, munka-, baleset és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos követelményeket.
  5. Rendelkezik az iskolai szakoktatói tevékenységhez szükséges speciális elméleti és módszertani alapokkal, gyakorlati ismeretekkel.
  6. Átfogóan ismeri a műszaki szakoktató szakterület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait.
  7. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző motiváció-elméletekről, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereiről.
  8. Rendelkezik a tanulóközpontú tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséhez szükséges ismeretekkel.
  9. Tájékozott a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezés, a nevelési-oktatási stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben. Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés jelentőségét.
  10. Ismeri és átlátja a szakképzés, benne szakirányának jogszabályi keretrendszerét.
  11. Ismeri és érti a műszaki szakoktatói szakterület speciális irányait és határait.
  12. Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
  13. Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés lehetőségeiről, módjairól, korlátairól.
  14. Ismeri a pedagógus szakma jogi és etikai szabályait, normáit.
Képesség
  1. Képes gyakorlati képzési programok összeállítására, valamint ezeknek az elméleti követelményekkel való összehangolására, a szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására.
  2. Képes a gyakorlati vizsgák megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére, értékelésére a vonatkozó és általános minőségbiztosítási elvek figyelembevétele mentén.
  3. Képes a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére és értékelésére a legkülönfélébb oktatási formák (tanműhely, laboratórium) esetében is.
  4. Képes használni, megérteni szakterületének jellemző szakirodalmát, elektronikus, internet alapú, könyvtári forrásait. Képes ezek felkutatására, relevanciájuk megállapítására, a nem valós, elavult információk kiszűrésére.
  5. Képes a tanulók gyakorlati tevékenysége révén a képességeik fejlesztésére, különös tekintettel a logikus gondolkodásra, a problémamegoldásra, az ismeretszerzésre és a szakmai kommunikációra.
  6. Képes arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon.
  7. Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a különleges bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani.
  8. Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére.
  9. Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
  10. Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra.
  11. Képes a konfliktushelyzetek megelőzésére, kezelésére.
Attitűd
  1. Vállalja a pedagógus szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  2. Vallja és vállalja a pedagógus példa szerepét.
  3. Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és a gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  4. Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
  5. Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
  6. Tiszteli a tanulók személyiségét.
  7. Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
  8. Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
  9. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen, elfogadjon.
  10. Nyitott a pedagógiai tevékenységére vonatkozó építő kritikára.
  11. Elkötelezett az alapvető emberi értékek, a nemzeti értékek és azonosságtudat iránt, nyitott a demokratikus gondolkodásra, magatartásra nevelés, valamint a környezettudatosság iránt.
  12. Szociális érzékenység és a segítőkészség jellemzi. Előítéletektől mentesen végzi munkáját, igyekszik az inklúzió szemléletét magáévá tenni.
Önállóság és felelősség
  1. Ismeri, érti és belátja, hogy hivatásából következően egy jelző rendszer része, melyből kifolyólag jelzési köztelezettség terheli.
  2. Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  3. Vallja az önfejlesztés fontosságát.
  4. Vallja felelősségét a rábízott tanulók, kollégái, a ma élő és az utánunk jövő generációk felé.

Oktatásmódszertan

A hallgató a tanítási gyakorlat helyszínéül szolgáló intézmény mentorával és a kísérő szeminárium vezető oktatójával egyeztetve megtervezi a gyakorlati foglalkozásokat, a mentor felügyeletével megtartja azokat, majd a foglalkozások után reflektál azokra.

Tanulástámogató anyagok

  • A Műszaki Pedagógia Tanszék Dokumentumtárában megosztott anyagok.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tanítási gyakorlat eredménye alapján történik, a mentortanár Igazoló- és értékelőlapon jelzett értékelésének figyelembevételével.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): óratervek készítése (30%) 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): foglalkozások megtartása (50%) 3. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): reflexiók készítése (20%)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 30
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 20
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Érdemjegy-megállapítás

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87-94
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
óratervek készítése 36
foglalkozások megtartása 12
reflexiók megírása 6
egyéb felkészülés 36
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a hallgató gyakorlóhelyen folytatott tanítási gyakorlatán, óratervek és reflexiók készítésén keresztül járul hozzá, melyhez támogatást a kísérő szeminárium nyújt.

Előadások témái
1. óratervek készítése
2. foglalkozások megtartása
3. reflexiók megírása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.