Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 6
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók egyénileg, egy szakképzés területén működő iskolai és/vagy megosztva vállalati képzőhelyen vagy képzőközpontban, felnőttképzési, felsőoktatási vagy szakképzési duális képzési helyen gyakorlati foglalkozásokat tervezzenek és tartsanak meg.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit.
- Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit.
- Ismeri szakterülete ismeretelméleti alapjait, megismerési sajátosságait, logikáját és terminológiáját, valamint kapcsolatát más tudományokkal, tantárgyakkal, műveltségterületekkel, továbbá a különböző tudásterületek közötti összefüggéseket és képes a különböző tudományterületi, szaktárgyi tartalmak integrációjára.
- Ismeri az egészségmegőrzéssel és egészségfejlesztéssel, környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos alapvető elvárásokat, különösen a szakképzés adekvát szakterületén érvényesítendő egészség- környezet-, munka-, baleset és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos követelményeket.
- Rendelkezik az iskolai szakoktatói tevékenységhez szükséges speciális elméleti és módszertani alapokkal, gyakorlati ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a műszaki szakoktató szakterület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait.
- Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző motiváció-elméletekről, a tanulási motiváció felismerésének és fejlesztésének módszereiről.
- Rendelkezik a tanulóközpontú tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséhez szükséges ismeretekkel.
- Tájékozott a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezés, a nevelési-oktatási stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben. Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés jelentőségét.
- Ismeri és átlátja a szakképzés, benne szakirányának jogszabályi keretrendszerét.
- Ismeri és érti a műszaki szakoktatói szakterület speciális irányait és határait.
- Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
- Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés lehetőségeiről, módjairól, korlátairól.
- Ismeri a pedagógus szakma jogi és etikai szabályait, normáit.
Képesség
- Képes gyakorlati képzési programok összeállítására, valamint ezeknek az elméleti követelményekkel való összehangolására, a szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására.
- Képes a gyakorlati vizsgák megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére, értékelésére a vonatkozó és általános minőségbiztosítási elvek figyelembevétele mentén.
- Képes a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére és értékelésére a legkülönfélébb oktatási formák (tanműhely, laboratórium) esetében is.
- Képes használni, megérteni szakterületének jellemző szakirodalmát, elektronikus, internet alapú, könyvtári forrásait. Képes ezek felkutatására, relevanciájuk megállapítására, a nem valós, elavult információk kiszűrésére.
- Képes a tanulók gyakorlati tevékenysége révén a képességeik fejlesztésére, különös tekintettel a logikus gondolkodásra, a problémamegoldásra, az ismeretszerzésre és a szakmai kommunikációra.
- Képes arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon.
- Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a különleges bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani.
- Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére.
- Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
- Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra.
- Képes a konfliktushelyzetek megelőzésére, kezelésére.
Attitűd
- Vállalja a pedagógus szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Vallja és vállalja a pedagógus példa szerepét.
- Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és a gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
- Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Tiszteli a tanulók személyiségét.
- Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
- Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
- Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen, elfogadjon.
- Nyitott a pedagógiai tevékenységére vonatkozó építő kritikára.
- Elkötelezett az alapvető emberi értékek, a nemzeti értékek és azonosságtudat iránt, nyitott a demokratikus gondolkodásra, magatartásra nevelés, valamint a környezettudatosság iránt.
- Szociális érzékenység és a segítőkészség jellemzi. Előítéletektől mentesen végzi munkáját, igyekszik az inklúzió szemléletét magáévá tenni.
Önállóság és felelősség
- Ismeri, érti és belátja, hogy hivatásából következően egy jelző rendszer része, melyből kifolyólag jelzési köztelezettség terheli.
- Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Vallja az önfejlesztés fontosságát.
- Vallja felelősségét a rábízott tanulók, kollégái, a ma élő és az utánunk jövő generációk felé.
Oktatásmódszertan
A hallgató a tanítási gyakorlat helyszínéül szolgáló intézmény mentorával és a kísérő szeminárium vezető oktatójával egyeztetve megtervezi a gyakorlati foglalkozásokat, a mentor felügyeletével megtartja azokat, majd a foglalkozások után reflektál azokra.
Tanulástámogató anyagok
- A Műszaki Pedagógia Tanszék Dokumentumtárában megosztott anyagok.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tanítási gyakorlat eredménye alapján történik, a mentortanár Igazoló- és értékelőlapon jelzett értékelésének figyelembevételével.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): óratervek készítése (30%) 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): foglalkozások megtartása (50%) 3. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): reflexiók készítése (20%)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 30
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 20
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Érdemjegy-megállapítás
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 87-94 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
óratervek készítése | 36 |
foglalkozások megtartása | 12 |
reflexiók megírása | 6 |
egyéb felkészülés | 36 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a hallgató gyakorlóhelyen folytatott tanítási gyakorlatán, óratervek és reflexiók készítésén keresztül járul hozzá, melyhez támogatást a kísérő szeminárium nyújt.
Előadások témái | |
---|---|
1. | óratervek készítése |
2. | foglalkozások megtartása |
3. | reflexiók megírása |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.