Programme: Complex Application of the Principle of Sustainability, postgraduate specialist training programme for teacher certification
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
Project maturity related to the subject of Sustainability, learning about the characteristics of exam organisation. To learn about the preparation for the exam and the specific features of the examination process, and to develop the competences needed to prepare for a successful exam.
Academic results
Knowledge
- is familiar with the tasks of examiners and consultants in the field of sustainability as a specific area of maturity.
- knows the characteristics and steps of exam preparation.
- is familiar with the tasks of exam organisation
Skills
- Ability to act as an examiner in the sustainability maturity exam.
- Ability to plan and carry out consultancy tasks.
Attitude
- Strive for unbiased, objective assessment during examinations.
- Understands the tensions that students experience in the context of examinations and seeks to reduce them.
Independence and responsibility
- Uphold the principle of ethical, non-biased evaluation and decision-making.
- As a consultant, takes responsibility for monitoring the work of the student in his/her charge.
- Assume responsibility for independent judgement and evaluation.
Teaching methodology
4 hours theory: frontal lecture followed by practical work on the topic using cooperative techniques. 4 hours of practice: independent research work on the project maturity experience, topic development using cooperative techniques. Independent student activity: Comparison of project exams (description, requirement, assessment) in different subjects. Preparation for the final exam and modelling of the project exam, preparation of own preparation and examiner/adviser scenario, presentation of adviser tasks based on case analysis. Case analysis of project exams based on internet resources and institutional experience.
Materials supporting learning
- 1. A fenntarthatóság tanításának módszertani kérdései https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000331-b52cbb52ce/FENNTART_MODSZERTAN_j_9-12.pdf?ph=cb2d6689c1
- 2. Fenntarthatóság vizsgakövetelmények
- https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/fenntarthatosag_2024.pdf
- 3. Fenntarthatóság kerettantervek https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_7_melleklet/
- 4. Zöld Föld, illetve Zöld Föld Haladóknak tankönyv és munkafüzet
- https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000337-8b6298b62c/OH-FNT910TA__teljes%20%281%29.pdf?ph=cb2d6689c1
- https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000336-c37c4c37c8/OH-FNT910MA__teljes%20%281%29.pdf?ph=cb2d6689c1
- https://drive.google.com/file/d/1sPHmjtl2yS-D0-rPjW0HbxRoaEGMqfWV/view
- https://drive.google.com/file/d/17YLoOWAFGukfqqKKcbmSKiXEQFd6hoZT/view
- 5. Falus Katalin – Jakab György: A projektérettségi. Az első év tapasztalataiból
- https://epa.oszk.hu/00000/00035/00096/2005-10-ta-Tobbek-Projekterettsegi.html
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Performance assessment methods
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Különböző tantárgyak projektvizsgáinak (leírás, követelmény, értékelés) összehasonlítása – az összehasonlító elemzés szakmai minősége, különbségek és hasonlóságok felismerése. Az érettségi vizsgára történő felkészítés és a projektvizsga modellezése, saját felkészítői és vizsgáztatói, illetve konzulensi forgatókönyv elkészítése, a konzulensi feladatok bemutatása esetelemzés alapján – a forgatókönyv elkészítése: ütemezés, feladatok leírása, megoldások. Projektvizsga esetelemzése az interneten található források, illetve intézményi tapasztalatok alapján. – egy kiválasztott projektvizsga bemutatása.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 20
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 30
- Összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Érdemjegy-megállapítás
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88-95 |
Good | 76-87 |
Satisfactory | 63-75 |
Pass | 50-62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
házi feladatra felkészülés | 122 |
egyéb felkészülés | 20 |
Összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | 1. General and detailed requirements for the Sustainability Matriculation Examination |
2. | Structure and characteristics of the detailed requirements |
3. | 2. Examination model, project maturity characteristics, organisational tasks |
4. | Examination structure, characteristics of the examination model |
5. | Specific features of the project maturity |
6. | Organisational tasks related to the matura examination |
7. | 3. Examination sections: written and oral part of the project matura |
8. | The written (project) exam |
9. | Oral examination - presentation |
10. | 4. Assessment of performance |
11. | Assessment of the written (project) part of the examination |
12. | Assessment of the oral part (defence) |
13. | 5. Responsibilities of the assessor |
14. | Innovative teaching role |
15. | 6. Preparing for the exam |
16. | Traditional and new features of preparation |
17. | Planning the preparation |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|