I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A fenntarthatósági érettségi
Azonosító
BMEGT51S599
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter  
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A Fenntarthatóság tantárgyhoz kapcsolódó projektérettségi, a vizsgaszervezés jellemzőinek megismerése. A vizsgára történő felkészítés és a vizsgáztatás sajátos vonásainak megismerése, a sikeres vizsgára történő felkészítéshez szükséges kompetenciák kialakítása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában van a fenntarthatóság mint sajátos érettségi területből adódó vizsgáztatói, illetve konzulensi feladatokkal.
  2. Ismeri a vizsgákra felkészítés jellemzőit, lépéseit.
  3. Ismeri a vizsgaszervezési feladatokat
Képesség
  1. Képes a fenntarthatóság érettségin vizsgáztatói feladatok ellátására.
  2. Képes konzulensi feladatok megtervezésére és ellátására.
Attitűd
  1. A vizsgák során törekszik az elfogultság nélküli, objektív értékelésre.
  2. Megérti a tanulók vizsgahelyzetből adódó feszültségét, törekszik annak mérséklésére.
Önállóság és felelősség
  1. Betartja az etikus, előítélet mentes értékelés, döntéshozatal elvét.
  2. Konzulensként felelősséget vállal a rábízott tanuló munkájának nyomon követéséért.
  3. Vállalja önálló döntését, értékelését.

Oktatásmódszertan

4 óra elmélet: frontális előadás, amelyet a téma gyakorlati feldolgozása követ kooperatív technikák alkalmazásával. 4 óra gyakorlat: önálló kutatói munka a projektérettségi tapasztalatairól, témafeldolgozás, kooperatív technikával. Önálló hallgatói tevékenység: Különböző tantárgyak projektvizsgáinak (leírás, követelmény, értékelés) összehasonlítása. Az érettségi vizsgára történő felkészítés és a projektvizsga modellezése, saját felkészítői és vizsgáztatói, illetve konzulensi forgatókönyv elkészítése, a konzulensi feladatok bemutatása esetelemzés alapján. Projektvizsga esetelemzése az interneten található források, illetve intézményi tapasztalatok alapján.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. A fenntarthatóság tanításának módszertani kérdései https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000331-b52cbb52ce/FENNTART_MODSZERTAN_j_9-12.pdf?ph=cb2d6689c1
  • 2. Fenntarthatóság vizsgakövetelmények
  • https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/fenntarthatosag_2024.pdf
  • 3. Fenntarthatóság kerettantervek https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_7_melleklet/
  • 4. Zöld Föld, illetve Zöld Föld Haladóknak tankönyv és munkafüzet
  • https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000337-8b6298b62c/OH-FNT910TA__teljes%20%281%29.pdf?ph=cb2d6689c1
  • https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000336-c37c4c37c8/OH-FNT910MA__teljes%20%281%29.pdf?ph=cb2d6689c1
  • https://drive.google.com/file/d/1sPHmjtl2yS-D0-rPjW0HbxRoaEGMqfWV/view
  • https://drive.google.com/file/d/17YLoOWAFGukfqqKKcbmSKiXEQFd6hoZT/view
  • 5. Falus Katalin – Jakab György: A projektérettségi. Az első év tapasztalataiból
  • https://epa.oszk.hu/00000/00035/00096/2005-10-ta-Tobbek-Projekterettsegi.html

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Különböző tantárgyak projektvizsgáinak (leírás, követelmény, értékelés) összehasonlítása – az összehasonlító elemzés szakmai minősége, különbségek és hasonlóságok felismerése. Az érettségi vizsgára történő felkészítés és a projektvizsga modellezése, saját felkészítői és vizsgáztatói, illetve konzulensi forgatókönyv elkészítése, a konzulensi feladatok bemutatása esetelemzés alapján – a forgatókönyv elkészítése: ütemezés, feladatok leírása, megoldások. Projektvizsga esetelemzése az interneten található források, illetve intézményi tapasztalatok alapján. – egy kiválasztott projektvizsga bemutatása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 20
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 30
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Érdemjegy-megállapítás

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
házi feladatra felkészülés 122
egyéb felkészülés 20
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A Fenntarthatóság érettségi vizsga általános és részletes követelménye:
2. A részletes követelmények szerkezete, jellemzői
3. A vizsgamodell, a projektérettségi jellemzői, szervezési feladatok:
4. A vizsga szerkezete, a vizsgamodell jellemzői
5. A projektérettségi sajátosságai
6. Az érettségihez kapcsolódó szervezési feladatok
7. Vizsgarészek: a projekt-érettségi írásbeli és szóbeli része:
8. Az írásbeli (projekt) vizsga
9. Szóbeli vizsga - prezentáció
10. A teljesítmény értékelése:
11. Az írásbeli (projekt) vizsgarész értékelése
12. Az szóbeli (védés) vizsgarész értékelése
13. A konzulens feladatai:
14. Újszerű tanárszerep
15. Felkészítés a vizsgára:
16. A felkészítés hagyományos és új vonásai
17. A felkészítés megtervezése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.