Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A Fenntarthatóság tantárgyhoz kapcsolódó projektérettségi, a vizsgaszervezés jellemzőinek megismerése. A vizsgára történő felkészítés és a vizsgáztatás sajátos vonásainak megismerése, a sikeres vizsgára történő felkészítéshez szükséges kompetenciák kialakítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában van a fenntarthatóság mint sajátos érettségi területből adódó vizsgáztatói, illetve konzulensi feladatokkal.
- Ismeri a vizsgákra felkészítés jellemzőit, lépéseit.
- Ismeri a vizsgaszervezési feladatokat
Képesség
- Képes a fenntarthatóság érettségin vizsgáztatói feladatok ellátására.
- Képes konzulensi feladatok megtervezésére és ellátására.
Attitűd
- A vizsgák során törekszik az elfogultság nélküli, objektív értékelésre.
- Megérti a tanulók vizsgahelyzetből adódó feszültségét, törekszik annak mérséklésére.
Önállóság és felelősség
- Betartja az etikus, előítélet mentes értékelés, döntéshozatal elvét.
- Konzulensként felelősséget vállal a rábízott tanuló munkájának nyomon követéséért.
- Vállalja önálló döntését, értékelését.
Oktatásmódszertan
4 óra elmélet: frontális előadás, amelyet a téma gyakorlati feldolgozása követ kooperatív technikák alkalmazásával. 4 óra gyakorlat: önálló kutatói munka a projektérettségi tapasztalatairól, témafeldolgozás, kooperatív technikával. Önálló hallgatói tevékenység: Különböző tantárgyak projektvizsgáinak (leírás, követelmény, értékelés) összehasonlítása. Az érettségi vizsgára történő felkészítés és a projektvizsga modellezése, saját felkészítői és vizsgáztatói, illetve konzulensi forgatókönyv elkészítése, a konzulensi feladatok bemutatása esetelemzés alapján. Projektvizsga esetelemzése az interneten található források, illetve intézményi tapasztalatok alapján.
Tanulástámogató anyagok
- 1. A fenntarthatóság tanításának módszertani kérdései https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000331-b52cbb52ce/FENNTART_MODSZERTAN_j_9-12.pdf?ph=cb2d6689c1
- 2. Fenntarthatóság vizsgakövetelmények
- https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/fenntarthatosag_2024.pdf
- 3. Fenntarthatóság kerettantervek https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_7_melleklet/
- 4. Zöld Föld, illetve Zöld Föld Haladóknak tankönyv és munkafüzet
- https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000337-8b6298b62c/OH-FNT910TA__teljes%20%281%29.pdf?ph=cb2d6689c1
- https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000336-c37c4c37c8/OH-FNT910MA__teljes%20%281%29.pdf?ph=cb2d6689c1
- https://drive.google.com/file/d/1sPHmjtl2yS-D0-rPjW0HbxRoaEGMqfWV/view
- https://drive.google.com/file/d/17YLoOWAFGukfqqKKcbmSKiXEQFd6hoZT/view
- 5. Falus Katalin – Jakab György: A projektérettségi. Az első év tapasztalataiból
- https://epa.oszk.hu/00000/00035/00096/2005-10-ta-Tobbek-Projekterettsegi.html
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Különböző tantárgyak projektvizsgáinak (leírás, követelmény, értékelés) összehasonlítása – az összehasonlító elemzés szakmai minősége, különbségek és hasonlóságok felismerése. Az érettségi vizsgára történő felkészítés és a projektvizsga modellezése, saját felkészítői és vizsgáztatói, illetve konzulensi forgatókönyv elkészítése, a konzulensi feladatok bemutatása esetelemzés alapján – a forgatókönyv elkészítése: ütemezés, feladatok leírása, megoldások. Projektvizsga esetelemzése az interneten található források, illetve intézményi tapasztalatok alapján. – egy kiválasztott projektvizsga bemutatása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 20
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 30
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Érdemjegy-megállapítás
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
házi feladatra felkészülés | 122 |
egyéb felkészülés | 20 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A Fenntarthatóság érettségi vizsga általános és részletes követelménye: |
2. | A részletes követelmények szerkezete, jellemzői |
3. | A vizsgamodell, a projektérettségi jellemzői, szervezési feladatok: |
4. | A vizsga szerkezete, a vizsgamodell jellemzői |
5. | A projektérettségi sajátosságai |
6. | Az érettségihez kapcsolódó szervezési feladatok |
7. | Vizsgarészek: a projekt-érettségi írásbeli és szóbeli része: |
8. | Az írásbeli (projekt) vizsga |
9. | Szóbeli vizsga - prezentáció |
10. | A teljesítmény értékelése: |
11. | Az írásbeli (projekt) vizsgarész értékelése |
12. | Az szóbeli (védés) vizsgarész értékelése |
13. | A konzulens feladatai: |
14. | Újszerű tanárszerep |
15. | Felkészítés a vizsgára: |
16. | A felkészítés hagyományos és új vonásai |
17. | A felkészítés megtervezése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.