Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Közgazdaságtan műszaki menedzsereknek I.
Azonosító
BMEGT30A108
A tantárgy jellege
kontakt órás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ligeti Zsombor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
professor
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser alapszak BSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs/none
Gyenge
nincs/none
Párhuzamos
nincs/none
Kizáró feltételek
nincs/none
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A Közgazdaságtan műszaki menedzsereknek I. tárgy célkitűzése hármas. Egyrészt megismertetni a hallgatókat a legfontosabb közgazdasági fogalom- és eszköztárral. Másrészt bevezetni a hallgatókat a fogalmak és az eszköztár gyakorlati alkalmazásába. Végül az előbbi ismeretekre és képességekre építve egy olyan átfogó közgazdasági szemléletmód átadása, amelynek segítségével a hallgatók eligazodhatnak a gazdasági környezet mikro- és makroszférájának aktuális kérdéseiben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. a közgazdaságtan általánosan használt fogalomrendszerét,
  2. 2. a piac modelljét,
  3. 3. a gazdasági jólét elemzésének fogalmait és eszközeit, valamint a Pareto-hatékonyság fogalmát,
  4. 4. a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
  5. 5. a racionális döntéshozó intratemporális modelljét,
  6. 6. a teljes árhatás többféle felbontását,
  7. 7. az intertemporális választás modelljét,
  8. 8. a termelőszféra gazdasági modelljét,
  9. 9. az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat,
  10. 10. az árdiszkrimináció típusait,
  11. 11. a komparatív és abszolút előnyök fogalmait,
  12. 12. a csere és a termelés Edgeworth-dobozát,
  13. 13. a Walras-törvényt,
  14. 14. az első és a második jóléti tételt,
  15. 15. és tisztában van a különböző piaci kudarcok jellegzetességeivel és jelentőségükkel,
  16. 16. a mikroökonómiai feladatok és problémák megoldására szolgáló módszereket és eljárásokat.
Képesség
  1. 1. a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
  2. 2. gazdasági folyamatok jóléti elemzésére,
  3. 3. a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
  4. 4. a jószágok klasszifikálására keresletrugalmasságuk alapján,
  5. 5. gazdaságossági számításokat végezni a keresleti és kínálati rugalmasságok alapján,
  6. 6. meghatározni gazdasági és intézményi változásoknak a gazdasági ágensek döntéseire gyakorolt potenciális hatását,
  7. 7. egyszerű jelenérték-számítási feladatok elvégzésére,
  8. 8. egyszerű költség-haszon elemzések elvégzésére,
  9. 9. egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra,
  10. 10. az alternatíva költségek alapján racionális erőforrás-elosztás meghatározására,
  11. 11. a külső gazdasági hatások átfogó értékelésére.
Attitűd
  1. 1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. 2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. 3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. 4. törekszik a gazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  5. 5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
  6. 6. törekszik az eltérő gazdasági szemléletmódok megismerésére és alkalmazására.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján
  2. történő megoldását,
  3. 2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  4. 3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  5. 4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.

Tanulástámogató anyagok

  • Varian, H. R. (2012, 2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • l Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése Két évközi írásbeli részteljesítmény-mérés (két résztanulmányi teljesítményértékelés) és a bontott előadásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Év végi írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Az „Aláírás” megszerzésének nincs feltétele. 2. Részteljesítmény-ellenőrzés és -értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos ellenőrzési és értékelési módja, heti rendszerességű a folyamatos felkészülés és az önellenőrzés elősegítése érdekében. A 14 oktatási hét során 12 x 1százalékpont és 2 x 4 százalékpont, azaz összesen 20 százalékpont szerezhető. Ebből 10 százalékpont beszámít az év végi vizsgajegy kialakításánál figyelembe vett maximális pontszámba. De a hallgató által elért vizsgapontszámhoz az összes, a szorgalmi időszakban megszerzett pontja hozzáadódik (maximálisan 20 százalékpont). 12 x 1 százalékpont a heti tananyaghoz tartozó, a Moodle-rendszerben elérhető tesztek meghatározott szintű teljesítésével érhető el. 2 x 4 százalékpont a két negyedéves tananyag elsajátítását ellenőrző Moodle-tesztek minimálisan 50%-os teljesítésével szerezhető meg. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadói együttesen határozzák meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: Az összegző teljesítményértékelés kitér az elsajátítandó fogalom- és eszköztár ismeretének és összefüggéseinek tesztelésére, továbbá ellenőrzi és felméri a hallgatók kompetenciáját egyszerű közgazdasági példák megoldása során.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. negyedéves részteljesítmény értékelések: 5
  • 2. negyedéves részteljesítmény értékelések: 5

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 90
  • évközi eredmények beszámítása: 10
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 63-74
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a bontott előadásokra 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 20
házi feladat elkészítése 0
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 46
összesen 100

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Közgazdasági szemlélet. A piac modellje.
2. Piaci kereslet és rugalmasságok.
3. Fogyasztói magatartás 1.
4. A csere Edgeworth-doboza.
5. Fogyasztói magatartás 2. A Slutsky-egyenlet.
6. Intertemporális választás.
7. Konzultáció.
8. Termeléselmélet 1. Profitmaximalizálás.
9. Termeléselmélet 2. Költségfüggvények.
10. A monopolista viselkedés.
11. Piacszerkezetek.
12. Piaci tökéletlenségek 1. (externáliák, közjavak)
13. Piaci tökéletlenségek 2. (aszimmetrikus információ)
14. Konzultáció.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Gilányi Zsolt egyetemi docens gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu
Kupcsik Réka tanársegéd kupcsik.reka@gtk.bme.hu
Biszkóné Haragh Ágnes tanársegéd haragh.agnes@gtk.bme.hu
Tóth-Bozó Brigitta tanársegéd toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu
Hevér Boglárka tanársegéd hever.boglarka@gtk.bme.hu
Bánhidi Zoltán tudományos segédmunkatárs banhidi.zoltan@gtk.bme.hu
Képes Petronella PhD hallgató kepes.petronella@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.