Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLLALATGAZDASÁGTAN II.
Azonosító
BMEGT20A011
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Kelemen Tamás
Beosztása
mesteroktató
Email címe
kelemen.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
VÁLLALATGAZDASÁGTAN I. /BUSINESS ECONOMICS I. , BMEGT20A006
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a vállalat egyes működési területeivel és azok egymással való kapcsolatával. A tantárgyban kiemelt szerepet kap a vállalat működésének átfogó bemutatása, a stratégiai menedzsment egyes feladatainak, a termelés- és a lean menedzsment, a logisztikai menedzsment céljainak és eszközeinek az áttekintése. A tárgy súlyponti részét képezi a költségszámítási rendszerek megismerése, a vállalati költséggazdálkodás alapvető összefüggéseinek megértése. Mindezek mellett ismertetésre kerülnek az Ipar 4.0-val kapcsolatos menedzsment problémák és azok megoldási lehetőségei. A tantárgy integráló, szintetizáló jellegű, egyes témái az alapképzés további tantárgyaiban kerülnek részletesen bemutatásra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a gazdaságtudomány alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan.
  2. Elsajátította a gazdaság mikro szerveződési szintjeinek alapvető elméleteit és jellemzőit.
  3. Ismeri a projektben, teamben, munkaszervezetben való együttműködés, a projekt vezetés szabályait és etikai normáit.
  4. Ismeri és érti a (nemzetközi) szállítmányozási folyamatok beazonosítására alkalmas szakértői tudás alapjait, a szakterület szerint releváns információgyűjtési, elemzési és probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeit és korlátait.
  5. Tisztában van a termelési folyamatok sajátosságaival, azok erőforrás és költségstruktúrájával.
Képesség
  1. Gazdasági tevékenységet, projektet tervez, szervez, kisebb vállalkozást, gazdálkodó szervezetet, irányít és ellenőriz.
  2. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  3. Gazdálkodó szervezetben, gazdasági munkakörben a szállítmányozáshoz, külkereskedelmi folyamatokhoz gazdasági tevékenységet tervez, szervez.
  4. Képes a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően kis és közepes vállalkozást, illetve gazdálkodó szervezetben szervezeti egységet vezetni.
  5. Felismeri a termelési és szolgáltatási folyamatok nem hatékony területeit és képes ezek fejlesztésére javaslatokat tenni.
Attitűd
  1. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  2. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
  3. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
  4. Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak tudásához, munkájához és magatartásához. Kész a hibák kijavítására, munkatársait is segíti ebben.
  5. Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
  6. Törekszik mások véleményét a döntések során felelősen figyelembe venni.
  7. Törekszik az életen át tartó tanulásra a munka világában és azon kívül is.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan szervezi meg a gazdasági folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését.
  2. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  3. Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek, egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok
  • Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.;
  • Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. Üzleti tudományi ismeretek. Typotex, 2015.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját, a szerezhető pontszámok nagyságát a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 33,3%-át.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés 1. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 33
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 33
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés 3. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 34
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 93-100
Jeles 88–92
75–87
Közepes 62–74
Elégséges 50–61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk a félév elején meghirdetett időpontokban lehetséges. Összesen két összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A három összegző tanulmányi teljesítményértékelés közül kettő a félév elején meghirdetett időpontban díj-mentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 4) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
felkészülés a teljesítményértékelésekre 50
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 44
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Az ellátási lánc, mint a vevői igény kielégítésének új megközelítése. A vállalat helye az ellátási láncban. Együttműködési és irányítási problémák a láncban és ezek következményei.
2. Termelési és készletezési modellek és alkalmazási lehetőségük.
3. A Just in Time rendszer modellje. Előnyei és hátrányai a napi gyakorlatban.
4. Korszerű termelési filozófiák, Lean, Six Sigma, TPM. A világszínvonalú gyártás. Az ipar 4.0 szerepe és jelentősége a korszerű vállalati struktúrában.
5. Gazdálkodással kapcsolatos alapfogalmak, költség, ráfordítás nyereség definiálása.
6. A költségszámítás szintjei.
7. A klasszikus pótlékoló kalkuláció logikája és számítási módja.
8. Új megközelítés a költségszámításban, a fedezet alapú gazdasági elemzés módszertana.
9. A standard költségszámítás szerepe a vállalati gyakorlatban példákkal és esettanulmányokkal.
10. A modern költségszámítási rendszerek áttekintése, mint a tevékenységalapú költségszámítás, folyamatköltségszámítás alkalmazása a menedzsment információsigényének jobb kielégítése érdekében.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Erdei János mesteroktató erdei.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.