I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
BUSINESS ECONOMICS I.
ID (subject code)
BMEGT20A006
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Kelemen Tamás
Position
master lecturer
Contact details
kelemen.tamas@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar; HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580884/8/2023 registration number. Valid from: 29.11.2023.

Objectives

The aim of the course is to present the certain fields of operation at a company, and how these are connected. Especially focusing on the overall operation of a company, give an overview on the tasks and tools of strategic management, production management, lean management, logistics management. Beside from these, presenting the innovational processesand the peculiarity of the pro-ject-based operation. The subject is integrative, synthesizing, certain topics are detailed in other subjects.

Academic results

Knowledge
  1. Know all the important elements of the economical concept set referring to relevant functions and processes.
  2. Know the basic concepts and traits of the micro economical level.
  3. Understand the norms and rules of cooperating in projects, teams, groups, leading projects.
  4. Know and understand the basics of the knowledge of international transportation, relevant methods of collecting data, analyse and problem solving in the certain field – the terms of use and boundaries of each.
Skills
  1. Able to plan and organize economical activity and projects, control SME-s.
  2. Able to notice basic facts and correlations, systematize and analyse, able to conclude and criticize. Create decision mak-ing suggestions, and make decisions in familiar and partly-familiar international environment.
  3. Plan and organize economic activity in transportation, international processes.
  4. After gain practical experience, able to manage organizational units or SME-s
Attitude
  1. In favor of the quality work, behave problem-sensitively, proactively, and constructive, cooperative and originator in projects, groupworks.
  2. Are open to accept new information, new professional knowledge and methods, open to take on tasks and responsibility.
  3. Strive to develop knowledge andrelationships at work, and cooperate woth coworkers
  4. Are critical about the knowledge and the behavior of their own, and their colleauges. Are willing to correct the errors, and help coworkers.
  5. Are open to accept the changing environment of the job, organization, social environment, strive to follow and un-derstand the changes.
  6. Strive to responsibly consider others opinions.
  7. Strive to lifelong learning in and out of the job.
Independence and responsibility
  1. Independently plan the analysis of the economical activities, the data collection, valuation.
  2. Take the responsibility to the analysis, the conclusions and decisions.
  3. Are willing to take part independently and responsibly in the work of the professional forums inside and outside the or-ganization.

Teaching methodology

Lectures, computational exercises, optional independent and group work assignments

Materials supporting learning

  • Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek, egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok - Textbooks, lecture notes, downloadable materials uploaded by the lecturer.
  • Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.;
  • Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. Üzleti tudományi ismeretek. Typotex, 2015.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítményértékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját, a szerezhető pontszámok nagyságát a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 50%-át.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés 1. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
  • Összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 93-100
Very good 88–92
Good 75–87
Satisfactory 62–74
Pass 50–61
Fail 0-49

Retake and late completion

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk a félév elején meghirdetett időpontokban lehetséges. Egyetlen összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, melyre előzetesen jelentkezni kell. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés közül egy a félév elején meghirdetett időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 4) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 56
felkészülés a teljesítményértékelésekre 50
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 44
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Lecture topics
1. Vállalat fogalma, célja, társadalmi munkamegosztás. Vállalkozások érintettjei, vállalati formák típusai (alapvető jogi megoldások). A vállalati rendszer felépítése és elemei. A vállalatok életciklusa.
2. Alapvető gazdaságossági számítások. Az üzleti terv fogalma, tartalma.
3. Vállalati célok, szervezeti célok, egyéni célok összehangolása A stratégiai gondolkodás megjelenése vagy hiánya a vállalatoknál. Vállalati stratégiák típusai. Balanced Scorecard rendszer kialakítása és működtetése.
4. Porteri értéklánc. A vevői értékteremtés megvalósítása vállalati folyamatokon keresztül. Innovációs folyamatok, mint a vevői értékteremtés alapjai.
5. Innovációs stratégiák típusai és szerepük a vállalatok növekedésében. Projektek a vállalati működésben és az ehhez kapcsolódó speciális menedzsment feladatok.
6. Az ellátási lánc koncepciója és a vállalati együttműködés formái. Logisztikai alapproblémák. A vállalati folyamatok fejlesztése a lean menedzsment alapelveinek segítségével.

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements