Objectives
The aim of the course is to present the certain fields of operation at a company, and how these are connected. Especially focusing on the overall operation of a company, give an overview on the tasks and tools of strategic management, production management, lean management, logistics management. Beside from these, presenting the innovational processesand the peculiarity of the pro-ject-based operation. The subject is integrative, synthesizing, certain topics are detailed in other subjects.
Academic results
Knowledge
- Know all the important elements of the economical concept set referring to relevant functions and processes.
- Know the basic concepts and traits of the micro economical level.
- Understand the norms and rules of cooperating in projects, teams, groups, leading projects.
- Know and understand the basics of the knowledge of international transportation, relevant methods of collecting data, analyse and problem solving in the certain field – the terms of use and boundaries of each.
Skills
- Able to plan and organize economical activity and projects, control SME-s.
- Able to notice basic facts and correlations, systematize and analyse, able to conclude and criticize. Create decision mak-ing suggestions, and make decisions in familiar and partly-familiar international environment.
- Plan and organize economic activity in transportation, international processes.
- After gain practical experience, able to manage organizational units or SME-s
Attitude
- In favor of the quality work, behave problem-sensitively, proactively, and constructive, cooperative and originator in projects, groupworks.
- Are open to accept new information, new professional knowledge and methods, open to take on tasks and responsibility.
- Strive to develop knowledge andrelationships at work, and cooperate woth coworkers
- Are critical about the knowledge and the behavior of their own, and their colleauges. Are willing to correct the errors, and help coworkers.
- Are open to accept the changing environment of the job, organization, social environment, strive to follow and un-derstand the changes.
- Strive to responsibly consider others opinions.
- Strive to lifelong learning in and out of the job.
Independence and responsibility
- Independently plan the analysis of the economical activities, the data collection, valuation.
- Take the responsibility to the analysis, the conclusions and decisions.
- Are willing to take part independently and responsibly in the work of the professional forums inside and outside the or-ganization.
Teaching methodology
Lectures, computational exercises, optional independent and group work assignments
Materials supporting learning
- Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek, egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok - Textbooks, lecture notes, downloadable materials uploaded by the lecturer.
- Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.;
- Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. Üzleti tudományi ismeretek. Typotex, 2015.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítményértékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját, a szerezhető pontszámok nagyságát a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 50%-át.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés 1. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50
- Összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 93-100 |
Very good | 88–92 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk a félév elején meghirdetett időpontokban lehetséges. Egyetlen összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, melyre előzetesen jelentkezni kell. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés közül egy a félév elején meghirdetett időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 4) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 50 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 44 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Vállalat fogalma, célja, társadalmi munkamegosztás. Vállalkozások érintettjei, vállalati formák típusai (alapvető jogi megoldások). A vállalati rendszer felépítése és elemei. A vállalatok életciklusa. |
2. | Alapvető gazdaságossági számítások. Az üzleti terv fogalma, tartalma. |
3. | Vállalati célok, szervezeti célok, egyéni célok összehangolása A stratégiai gondolkodás megjelenése vagy hiánya a vállalatoknál. Vállalati stratégiák típusai. Balanced Scorecard rendszer kialakítása és működtetése. |
4. | Porteri értéklánc. A vevői értékteremtés megvalósítása vállalati folyamatokon keresztül. Innovációs folyamatok, mint a vevői értékteremtés alapjai. |
5. | Innovációs stratégiák típusai és szerepük a vállalatok növekedésében. Projektek a vállalati működésben és az ehhez kapcsolódó speciális menedzsment feladatok. |
6. | Az ellátási lánc koncepciója és a vállalati együttműködés formái. Logisztikai alapproblémák. A vállalati folyamatok fejlesztése a lean menedzsment alapelveinek segítségével. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|