I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VERSENYKÉPESSÉGI ELEMZÉSEK
Azonosító
BMEGT30M553
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
15
Gyakorlat
15
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Dobos Imre
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
dobos.imre@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Mikroökonómia, Nemzetközi gazdaságtan – Microeconomics, International Economics
Gyenge
Makroökonómia, Stratégiai menedzsment – Macroeconomics, Strategic Management
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A hallgató megismerkedik a versenyelmélet alapvető fogalmaival és problémaival, piaci struktúrákkal, az egyes versenyformákkal, belépési korlátokkal, továbbá a versenytársakkal szembeni alapstratégiákkal. Az előadás egyrészt azokat a problémákat tárgyalja, amelyek a megfelelő intézményi keretek - például a versenyjog, annak értelmezése és érvényesítése - kialakításával kapcsolatban merülnek fel, másrészt pedig a versenypolitika - mint a gazdaságpolitika fontos elemének – szerepét mutatja be. Különös hangsúlyt kapnak a "versenyképességre" irányuló gazdaságpolitikai eszközökkel kapcsolatban felmerülő célkonfliktosok. A cél az, hogy a hallgató a versenyképesség megfelelő elemzéséhez szükséges legfontosabb elemek elsajátítsa. Ezt részben esettanulmányok formájában érjük el, egyrészt az Európai Unióra, másrészt a digitalizáció sajátos problémáira való tekintettel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A versenyképeség-elemzés alapvető összefüggéseinek ismerete.
  2. A versenypolitika szerepének megértése a versenyképességre irányuló gazdaságpolitikában.
  3. A digitalizációnak a verseny, a versenyképesség és a gazdaságpolitika szempontjából betöltött szerepének ismerete.
Képesség
  1. Képes felismerni és megérteni a fontosabb ipari versenyképességi problémákat.
  2. Képes az egyszerűbb vállalati stratégiák elemzésére.
  3. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
  3. Komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
  1. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, esetgyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, prezentációs készségek fejlesztése.

Tanulástámogató anyagok

  • Davidson, Paul / Kauffmann, Céline / Liedekerke, Marie-Gabrielle de: How do laws and regulations affect competitiveness: The role for regulatory impact assessment. OECD Regulatory Policy Working Papers 15. 2021.
  • Ernst, Ricardo / Haar Jerry: Globalization, Competitiveness, and Governability. The Three Disruptive Forces of Business int he 21st Century. Cham 2019.
  • Ferreira, João J. M. / Teixeira, Sérgio J. / Rammal, Hussain G. (Eds): Technological Innovation and International Competitiveness for Business Growth. Challenges and Opportunities. Cham 2021.
  • Palotai, Dániel / Virág, Barnabás: Vesenyképesség és növekedés. Budapest 2016.
  • Rapkin, David P. / Avery, William P. (Eds): National Competitiveness in a Global Economy. London 1995.
  • Tiwari, Rajnish / Buse, Stephan (Eds.): Managing Innovation in a Global and Digital World. Meeting Societal Challenges and Enhancing Competitiveness. Wiesbaden 2020.
  • Ullberg, Eskil / Edvinsson, Leif / Lin, Carol Yeh-Yun (Eds.): Intangible Asset Gap in Global Competitiveness Mapping and Responding to the New Economy. Cham 2021.

Általános szabályok

A tanulási eredmények értékelése az órákon mutatott aktivitás valamint írásbeli vizsga alapján.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: órai aktivitás B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) írásbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga : 100
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a prezentáció és az esszé elkészítése és benyújtása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

Az vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra (seminars) 26
Az órahoz kapcsolódó kiegészítő tananyag olvasása (reading) 34
felkészülés a teljesítményértékelésre (preparing for assessments) 34
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

Bevezetés Versenyelméleti alapok A versenypolitika szerepe a gazdaságpolitika elemeként A versenytől a versenyképességig: piac és állam I. A versenytől a versenyképességig: piac és állam II A verseny védelme - a versenyképesség támogatása Verseny és/vagy versenyképesség? Versenyképesség és digitalizáció Az európai perspektíva A fejlődő országok és a feltörekvő piacok perspektívája Esettanulmányok Összefoglalás, a kutatás és a hallgatók nyitott kérdései, kapcsolódási pontok a közgazdasági kutatás más területeivel

Előadások témái
1. Bevezetés
2. Versenyelméleti alapok
3. A versenypolitika szerepe a gazdaságpolitika elemeként
4. A versenytől a versenyképességig: piac és állam I.
5. A versenytől a versenyképességig: piac és állam II
6. A verseny védelme - a versenyképesség támogatása
7. Verseny és/vagy versenyképesség?
8. Versenyképesség és digitalizáció
9. Az európai perspektíva
10. A fejlődő országok és a feltörekvő piacok perspektívája
11. Esettanulmányok
12. Összefoglalás, a kutatás és a hallgatók nyitott kérdései, kapcsolódási pontok a közgazdasági kutatás más területeivel

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.