Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A hallgató megismerkedik a versenyelmélet alapvető fogalmaival és problémaival, piaci struktúrákkal, az egyes versenyformákkal, belépési korlátokkal, továbbá a versenytársakkal szembeni alapstratégiákkal. Az előadás egyrészt azokat a problémákat tárgyalja, amelyek a megfelelő intézményi keretek - például a versenyjog, annak értelmezése és érvényesítése - kialakításával kapcsolatban merülnek fel, másrészt pedig a versenypolitika - mint a gazdaságpolitika fontos elemének – szerepét mutatja be. Különös hangsúlyt kapnak a "versenyképességre" irányuló gazdaságpolitikai eszközökkel kapcsolatban felmerülő célkonfliktosok. A cél az, hogy a hallgató a versenyképesség megfelelő elemzéséhez szükséges legfontosabb elemek elsajátítsa. Ezt részben esettanulmányok formájában érjük el, egyrészt az Európai Unióra, másrészt a digitalizáció sajátos problémáira való tekintettel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A versenyképeség-elemzés alapvető összefüggéseinek ismerete.
- A versenypolitika szerepének megértése a versenyképességre irányuló gazdaságpolitikában.
- A digitalizációnak a verseny, a versenyképesség és a gazdaságpolitika szempontjából betöltött szerepének ismerete.
Képesség
- Képes felismerni és megérteni a fontosabb ipari versenyképességi problémákat.
- Képes az egyszerűbb vállalati stratégiák elemzésére.
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- Komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, esetgyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, prezentációs készségek fejlesztése.
Tanulástámogató anyagok
- Davidson, Paul / Kauffmann, Céline / Liedekerke, Marie-Gabrielle de: How do laws and regulations affect competitiveness: The role for regulatory impact assessment. OECD Regulatory Policy Working Papers 15. 2021.
- Ernst, Ricardo / Haar Jerry: Globalization, Competitiveness, and Governability. The Three Disruptive Forces of Business int he 21st Century. Cham 2019.
- Ferreira, João J. M. / Teixeira, Sérgio J. / Rammal, Hussain G. (Eds): Technological Innovation and International Competitiveness for Business Growth. Challenges and Opportunities. Cham 2021.
- Palotai, Dániel / Virág, Barnabás: Vesenyképesség és növekedés. Budapest 2016.
- Rapkin, David P. / Avery, William P. (Eds): National Competitiveness in a Global Economy. London 1995.
- Tiwari, Rajnish / Buse, Stephan (Eds.): Managing Innovation in a Global and Digital World. Meeting Societal Challenges and Enhancing Competitiveness. Wiesbaden 2020.
- Ullberg, Eskil / Edvinsson, Leif / Lin, Carol Yeh-Yun (Eds.): Intangible Asset Gap in Global Competitiveness Mapping and Responding to the New Economy. Cham 2021.
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése az órákon mutatott aktivitás valamint írásbeli vizsga alapján.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: órai aktivitás B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) írásbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga : 100
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a prezentáció és az esszé elkészítése és benyújtása.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55–69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
Az vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra (seminars) | 26 |
Az órahoz kapcsolódó kiegészítő tananyag olvasása (reading) | 34 |
felkészülés a teljesítményértékelésre (preparing for assessments) | 34 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
Bevezetés Versenyelméleti alapok A versenypolitika szerepe a gazdaságpolitika elemeként A versenytől a versenyképességig: piac és állam I. A versenytől a versenyképességig: piac és állam II A verseny védelme - a versenyképesség támogatása Verseny és/vagy versenyképesség? Versenyképesség és digitalizáció Az európai perspektíva A fejlődő országok és a feltörekvő piacok perspektívája Esettanulmányok Összefoglalás, a kutatás és a hallgatók nyitott kérdései, kapcsolódási pontok a közgazdasági kutatás más területeivel
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés |
2. | Versenyelméleti alapok |
3. | A versenypolitika szerepe a gazdaságpolitika elemeként |
4. | A versenytől a versenyképességig: piac és állam I. |
5. | A versenytől a versenyképességig: piac és állam II |
6. | A verseny védelme - a versenyképesség támogatása |
7. | Verseny és/vagy versenyképesség? |
8. | Versenyképesség és digitalizáció |
9. | Az európai perspektíva |
10. | A fejlődő országok és a feltörekvő piacok perspektívája |
11. | Esettanulmányok |
12. | Összefoglalás, a kutatás és a hallgatók nyitott kérdései, kapcsolódási pontok a közgazdasági kutatás más területeivel |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.