Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a Hallgató megismerje és megértse a fenntarthatóság és az innováció fogalmát, típusait és jellemzőit, valamint a fogalmak közötti összefüggéseket különös tekintettel a lehetséges fejlődési utakra, fenntarthatósági átmenet megvalósíthatóságára gyakorolt hatásokra.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri és érti a fenntarthatóság fogalomrendszereit, azok ki és átalakulásának módját
- ismeri és érti a fenntarthatósági átmenetet segítő innovációkat
- ismeri és érti a fenntarthatósági pályára állás nehézségeit, az átmenet várható hatásait azok előnyeit és kockázatait
Képesség
- magas színvonalon megérti a fenntarthatóság és az innováció közötti összefüggések kialakulását és ok-okozati összefüggésrendszerét;
- magas színvonalon megérteni a különböző típusú innovációk fenntarthatósági átmenet alakulására és a lehetséges fejlődési utakra gyakorolt hatását;
- képes kritikus és kreatív gondolkodásra napjaink kihívásaival kapcsolatban;
- képes probléma és kihívás alapú feladatok megoldására különös tekintettel a fenntarthatóság elvének érvényesítésére;
- képes különbséget tenni a hagyományos és a fenntarthatósági innovációk között
Attitűd
- elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű érvényesítése mellett;
- nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében;
- nyitott az együttműködésekre és proaktív az innovatív megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében.
Önállóság és felelősség
- felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatába történő beépítéséért;
- felelősséget vállal a fenntarthatóság gondolatának intézményszintű megjelenéséért.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- 1. EEA (2021): Az emberekkel az emberekért: innováció a fenntarthatóságért / With people and for people: Innovating for Sustainability. https://www.eea.europa.eu/publications/with-people-and-for-people/with-people-and-for-people
- 2. Szalmáné, Csete Mária (2022): A fenntartható térségfejlesztés új dimenziója: a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás a digitalizáció korszakában. In: Nemes, Nagy József; Pálné, Kovács Ilona (szerk.) A regionalizmus: az elmélettől a gyakorlatig : Illés Ivánra emlékezve 80. születésnapja alkalmából, Pécs, Magyarország : Publikon Kiadó (2022) 273 p. pp. 99-115. , 17 p.
- 3. Esses Diána, Szalmáné Csete Mária (2022): A digitális átalakulás és a fenntarthatósági átmenet összefüggéseinek értékelése az Európai Unió fővárosaiban. Területi Statisztika 62 : 6 pp. 683-697. , 15 p.
- 4. Órai előadásanyagok.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező, összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés – gyakorlati projektfeladat: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan, a csoport által választott fenntarthatósági innovációhoz kapcsolódó témában, kihívás és probléma orientált feladatok, workshop formájában. 3. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása (vizsga) 1. Egyszerű vizsga: a vizsga a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik vagy; 2. Írásbeli teljesítményértékelés, amely a teljes tananyagot kéri számon.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- Részteljesítmény értékelés (órai munka, 4 gyakorlat): 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Félévközi jeggyel zárul a tárgy, amihez az összegző tanulmányi teljesítményértékelés sikeres teljesítése szükséges.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítések (házi feladat) a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
félévközi készülés órákra | 16 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 46 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A fenntarthatóság fogalmának értelmezése, célkitűzéseinek alakulása (Stockholm, Rió, Johannesburg, MDG, SDG). |
2. | Innováció fogalma, típusai, lehatárolása. Fejlődésgazdaságtani vonatkozások, fenntartható fejlődési pályára állás kérdésköre. Innováció és versenyképesség. |
3. | Innováció és fenntarthatóság összefüggései különös tekintettel a fenntarthatósági átmenet megvalósíthatóságára gyakorolt hatásokra. |
4. | Fenntarthatóság és klímaváltozás fogalmának összefüggései. Innováció fogalma és jelentősége a digitalizáció korában. Három fogalom közötti kapcsolat. |
5. | Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 1. |
6. | Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 2. |
7. | Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 3. |
8. | Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 4. |
9. | Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zh) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.