I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A felnőttképzés és az élethosszig tartó tanulás alapjai
Azonosító
BMEGT51S600
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
13
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
8
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bükki Eszter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bukki.eszter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy ismeretanyagának elsajátításával a hallgató alapvető tájékozottságra tesz szert a felnőttképzés és az andragógia alapfogalmainak rendszerében, megismeri a felnőttek tanulásának és oktatásának sajátosságait, a felnőttképzés funkcióit, intézményrendszerét, célcsoportjait és jogi környezetét. A hallgatók ismerjék meg a legfontosabb andragógiai fogalmakat és a felnőttoktatás főbb elméleti kérdéseit. Legyenek képesek a felnőttek tanulásának speciális sajátosságait megérteni, felismerni, a tanulási folyamatokat támogatni, ismerjék meg az egész életen át tartó tanulás elméletének hátterét, legyen képesek különbséget tenni nevelés, oktatás és képzés között, ismerjék meg a szakképzés és felnőttképzés intézményrendszerét, a generációk közötti különbségeket a tanuláshoz való viszonyulásban, a felnőtt tanulók idődimenzióját.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgatók megismerik a legfontosabb andragógiai fogalmakat és a felnőttoktatás főbb elméleti kérdéseit
  2. ismerjék meg a szakképzés és felnőttképzés intézményrendszerét, a generációk közötti különbségeket a tanuláshoz való viszonyulásban, a felnőtt tanulók idődimenzióját
  3. ismerje az életen át tartó tanulás eredetét ,jelentését ,
  4. ismeri a hallgató centrikus tanulási modelleket, a formális ;informális és nonformális tanulást
  5. megismeri a felnőttképzés sajátosságait és alapelveit
  6. a felnőttképzési programokat, curriculumokat
  7. Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás - beleértve a felnőttképzést is - legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit.
  8. Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait.
  9. Rendelkezik a vállalati rövidciklusú képzések tervezéséhez, szervezéséhez és vezetéséhez szükséges speciális elméleti és módszertani alapokkal és gyakorlati ismeretekkel.
  10. Átfogóan ismeri a szakképzés jogszabályi elvárásait és rendszerét.
Képesség
  1. Legyen képes a felnőttek tanulásának speciális sajátosságait megérteni
  2. felismerni, a tanulási folyamatokat támogatni, ismerjék meg az egész életen át tartó tanulás elméletének hátterét
  3. legyen képesek különbséget tenni nevelés, oktatás és képzés között,.
  4. Legyen képes felnőttképzési programok curriculumának összeállítására
  5. értse a különbséget a :tanulás, változás, alkalmazkodás fogalmak között
  6. képes legyen elhelyezni a felnőttképzést a szakképzési rendszerben
  7. képes legyen megérteni mit jelent a tanulás mint életkészség
  8. képes elemezni hogy a gazdasági trendek hogyan hatnak az oktatásra , munkaerőpiaci kompetenciák szükségességét.
Attitűd
  1. Nyitott az andragógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  2. Törekszik arra, hogy önképzése a szakmai és pedagógiai céljai megvalósulásának egyik eszközévé váljon.
  3. Törekszik arra, hogy a problémákat másokkal együttműködve oldja meg.
  4. Nyitott és kezdeményező az adott vállalat képzési, továbbképzési, betanítási feladatainak tervezése és lebonyolítása iránt.
  5. Törekszik arra, hogy megismerje és elsajátítsa a felnőttképzés sajátosságait
  6. Komplex megközelítéssel elemzi a felnőttképzési helyzeteket
  7. Tiszteli a tanulók személyiségét.
  8. Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
  9. Fontosnak tartja a tanulás és tanítás folyamatainak tudatosodását, az önszabályozó tanulás támogatásához szükséges tudás és képesség megszerzését, a tanulási képességek fejlesztését, továbbá nyitott az egész életen át tartó tanulásra.
  10. Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitás megszervezésére, a differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
  11. Folyamatosan fejleszti tudását , követi a változásokat.
Önállóság és felelősség
  1. Hitelesen képviseli az andragógia szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  2. Döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végig gondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
  3. Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületen képzett szakemberekkel is.
  4. A szakképzés nézőpontjából figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
  5. Elkötelezett a tanulást támogató tevékenységben.

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások, egyéni és csoportos órai gyakorlatok, házi feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • 1) Szakképzés 4.0 Stratégia : https://www.nive.hu/Downloads/Hirek/DL.php?f=szakkepzes-4.0.pdf
  • 2) Farkas Éva : https://mek.oszk.hu/15300/15399/
  • 3) A felnőttek szakképzése és a gazdaság témakörhöz Benedek András: http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/277/477
  • 4) https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_az_europai_es_hazai_szakkepzesi_rendszer_fejlodesenek_tendenciai/ES/sesjbx2g.htm
  • 5) Farkas Éva: http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/219/357
  • 6) CEDEFOP (2018): Skills forecast trend and challenges to 2030. http://www.cedefop.europa.eu/files/3077_en.pdf https://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en/analytical_highlights/skills-forecast-key-eu-trends-2030#_skills_forecast__key_eu_trends_to_2030
  • 7) Kálmán Anikó : Az oktatástól az önálló tanulásig.(2009) Budapest. Tanulástámogató. https://edu.gtk.bme.hu/pluginfile.php/56553/mod_resource/content/1/Oktatastol%20az%20%C3%B6nallo%20tanulasig.pdf
  • 8) Kálmán, A. (2006): Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata), ISBN 963- 8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER, Budapest
  • 9) Kálmán A.(2008):Andragógiai módszertan .A felnőttoktatók kompetenciái.ISBN 963-9228-96-6 OKKER,Budapest
  • 10) Kálmán Anikó: Élettávú tanulás. Elektronikus tananyag 2010, Budapest https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_elettavu_tanulas/ET/setjs223g.htm

Általános szabályok

Interaktív előadások, egyéni és csoportos órai gyakorlatok, házi feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Teljesítményértékelési módszerek

Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok) / vizsgával zárul a tantárgy

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 10
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 10
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 80
  • Összesen:: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Beadandó dolgozatok elkészítése és vizsga: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Kontakt órákon való részvétel, házi feladatok elkészítése

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88 - 95
76 - 87
Közepes 63 - 75
Elégséges 50 - 62
Elégtelen 0 - 49

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 13
házi feladatra felkészülés 113
egyéb felkészülés/Vizsga 114
összesen 240

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

1. Az életen át tartó tanulás:aktuális kérdései 2. Andragógiai ,pedagógia, gerontagógia, /a felnőttképzés ,felnőttoktatás ,felnőttnevelés 3. Nemzetközi kontextus ,trendek (World Economic Fórum; OECD) 4. Szakképzés és felnőttképzés új rendszere 2020-tól 5. A felnőttképzési programok fejlesztéséről 6. Európa Unió kompetencia elvárásai 7. A felnőttek szakképzése és a gazdaság (Szakképzés a gazdasági környezet változásában:trendek, tendenciák, változások)

Előadások témái
1. Az életen át tartó tanulás:aktuális kérdései
2. Andragógiai ,pedagógia, gerontagógia, /a felnőttképzés ,felnőttoktatás ,felnőttnevelés
3. Nemzetközi kontextus ,trendek (World Economic Fórum; OECD)
4. Szakképzés és felnőttképzés új rendszere 2020-tól
5. A felnőttképzési programok fejlesztéséről
6. Európa Unió kompetencia elvárásai
7. A felnőttek szakképzése és a gazdaság (Szakképzés a gazdasági környezet változásában:trendek, tendenciák, változások)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.