Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy ismeretanyagának elsajátításával a hallgató alapvető tájékozottságra tesz szert a felnőttképzés és az andragógia alapfogalmainak rendszerében, megismeri a felnőttek tanulásának és oktatásának sajátosságait, a felnőttképzés funkcióit, intézményrendszerét, célcsoportjait és jogi környezetét. A hallgatók ismerjék meg a legfontosabb andragógiai fogalmakat és a felnőttoktatás főbb elméleti kérdéseit. Legyenek képesek a felnőttek tanulásának speciális sajátosságait megérteni, felismerni, a tanulási folyamatokat támogatni, ismerjék meg az egész életen át tartó tanulás elméletének hátterét, legyen képesek különbséget tenni nevelés, oktatás és képzés között, ismerjék meg a szakképzés és felnőttképzés intézményrendszerét, a generációk közötti különbségeket a tanuláshoz való viszonyulásban, a felnőtt tanulók idődimenzióját.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgatók megismerik a legfontosabb andragógiai fogalmakat és a felnőttoktatás főbb elméleti kérdéseit
- ismerjék meg a szakképzés és felnőttképzés intézményrendszerét, a generációk közötti különbségeket a tanuláshoz való viszonyulásban, a felnőtt tanulók idődimenzióját
- ismerje az életen át tartó tanulás eredetét ,jelentését ,
- ismeri a hallgató centrikus tanulási modelleket, a formális ;informális és nonformális tanulást
- megismeri a felnőttképzés sajátosságait és alapelveit
- a felnőttképzési programokat, curriculumokat
- Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás - beleértve a felnőttképzést is - legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit.
- Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait.
- Rendelkezik a vállalati rövidciklusú képzések tervezéséhez, szervezéséhez és vezetéséhez szükséges speciális elméleti és módszertani alapokkal és gyakorlati ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a szakképzés jogszabályi elvárásait és rendszerét.
Képesség
- Legyen képes a felnőttek tanulásának speciális sajátosságait megérteni
- felismerni, a tanulási folyamatokat támogatni, ismerjék meg az egész életen át tartó tanulás elméletének hátterét
- legyen képesek különbséget tenni nevelés, oktatás és képzés között,.
- Legyen képes felnőttképzési programok curriculumának összeállítására
- értse a különbséget a :tanulás, változás, alkalmazkodás fogalmak között
- képes legyen elhelyezni a felnőttképzést a szakképzési rendszerben
- képes legyen megérteni mit jelent a tanulás mint életkészség
- képes elemezni hogy a gazdasági trendek hogyan hatnak az oktatásra , munkaerőpiaci kompetenciák szükségességét.
Attitűd
- Nyitott az andragógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
- Törekszik arra, hogy önképzése a szakmai és pedagógiai céljai megvalósulásának egyik eszközévé váljon.
- Törekszik arra, hogy a problémákat másokkal együttműködve oldja meg.
- Nyitott és kezdeményező az adott vállalat képzési, továbbképzési, betanítási feladatainak tervezése és lebonyolítása iránt.
- Törekszik arra, hogy megismerje és elsajátítsa a felnőttképzés sajátosságait
- Komplex megközelítéssel elemzi a felnőttképzési helyzeteket
- Tiszteli a tanulók személyiségét.
- Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
- Fontosnak tartja a tanulás és tanítás folyamatainak tudatosodását, az önszabályozó tanulás támogatásához szükséges tudás és képesség megszerzését, a tanulási képességek fejlesztését, továbbá nyitott az egész életen át tartó tanulásra.
- Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitás megszervezésére, a differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
- Folyamatosan fejleszti tudását , követi a változásokat.
Önállóság és felelősség
- Hitelesen képviseli az andragógia szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végig gondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületen képzett szakemberekkel is.
- A szakképzés nézőpontjából figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
- Elkötelezett a tanulást támogató tevékenységben.
Oktatásmódszertan
Interaktív előadások, egyéni és csoportos órai gyakorlatok, házi feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- 1) Szakképzés 4.0 Stratégia : https://www.nive.hu/Downloads/Hirek/DL.php?f=szakkepzes-4.0.pdf
- 2) Farkas Éva : https://mek.oszk.hu/15300/15399/
- 3) A felnőttek szakképzése és a gazdaság témakörhöz Benedek András: http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/277/477
- 4) https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_az_europai_es_hazai_szakkepzesi_rendszer_fejlodesenek_tendenciai/ES/sesjbx2g.htm
- 5) Farkas Éva: http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/219/357
- 6) CEDEFOP (2018): Skills forecast trend and challenges to 2030. http://www.cedefop.europa.eu/files/3077_en.pdf https://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en/analytical_highlights/skills-forecast-key-eu-trends-2030#_skills_forecast__key_eu_trends_to_2030
- 7) Kálmán Anikó : Az oktatástól az önálló tanulásig.(2009) Budapest. Tanulástámogató. https://edu.gtk.bme.hu/pluginfile.php/56553/mod_resource/content/1/Oktatastol%20az%20%C3%B6nallo%20tanulasig.pdf
- 8) Kálmán, A. (2006): Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata), ISBN 963- 8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER, Budapest
- 9) Kálmán A.(2008):Andragógiai módszertan .A felnőttoktatók kompetenciái.ISBN 963-9228-96-6 OKKER,Budapest
- 10) Kálmán Anikó: Élettávú tanulás. Elektronikus tananyag 2010, Budapest https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_elettavu_tanulas/ET/setjs223g.htm
Általános szabályok
Interaktív előadások, egyéni és csoportos órai gyakorlatok, házi feladatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Teljesítményértékelési módszerek
Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok) / vizsgával zárul a tantárgy
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 10
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 10
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 80
- Összesen:: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Beadandó dolgozatok elkészítése és vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Kontakt órákon való részvétel, házi feladatok elkészítése
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88 - 95 |
Jó | 76 - 87 |
Közepes | 63 - 75 |
Elégséges | 50 - 62 |
Elégtelen | 0 - 49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 13 |
házi feladatra felkészülés | 113 |
egyéb felkészülés/Vizsga | 114 |
összesen | 240 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
1. Az életen át tartó tanulás:aktuális kérdései 2. Andragógiai ,pedagógia, gerontagógia, /a felnőttképzés ,felnőttoktatás ,felnőttnevelés 3. Nemzetközi kontextus ,trendek (World Economic Fórum; OECD) 4. Szakképzés és felnőttképzés új rendszere 2020-tól 5. A felnőttképzési programok fejlesztéséről 6. Európa Unió kompetencia elvárásai 7. A felnőttek szakképzése és a gazdaság (Szakképzés a gazdasági környezet változásában:trendek, tendenciák, változások)
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az életen át tartó tanulás:aktuális kérdései |
2. | Andragógiai ,pedagógia, gerontagógia, /a felnőttképzés ,felnőttoktatás ,felnőttnevelés |
3. | Nemzetközi kontextus ,trendek (World Economic Fórum; OECD) |
4. | Szakképzés és felnőttképzés új rendszere 2020-tól |
5. | A felnőttképzési programok fejlesztéséről |
6. | Európa Unió kompetencia elvárásai |
7. | A felnőttek szakképzése és a gazdaság (Szakképzés a gazdasági környezet változásában:trendek, tendenciák, változások) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.