Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2022/23/Term 1
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 1
Objectives
The aim of the course is the conscious development of economic text reading processes, with the help of which the participants become able to interpret and understand the types of economic texts related to daily work or studies. By mastering various reading techniques (e.g., skim reading and fast-reading), students become more confident in interpreting foreign language documents during their work and studies.
Academic results
Knowledge
Skills
- • Students can deduce the meaning of a word from the context without knowing the word itself.
- • They can successfully apply the reading strategies used in the mother tongue to the foreign language.
- • Students will acquire vocabulary development strategies that allow them to read between the lines.
- • By mastering speed reading, students can increase their reading speed and thus become more effective in their study and career.
Attitude
- • The student actively participates in the discussion of economic texts and seeks to deepen his / her knowledge of the current topic as much as possible with his / her critical remarks.
- • He/she continuously expands his/her vocabulary by reading economic articles and websites.
Independence and responsibility
- • Students should keep track of and be ready to report briefly on daily economic news.
- • Students can work on more complex economic documents (e.g., annual plan) that require longer processing times on their own.
Teaching methodology
In addition to individual reading and comprehension tasks, pair work and group work are also used in class to increase students' speaking time. We also perform tasks that help increase the speed of reading texts and improve memory strategies.
Materials supporting learning
- A hallgatók szükségleteihez és érdeklődéséhez igazodó gazdasági témájú szövegek, valamint a stratégiákat és kész-ségeket fejlesztő feladatok. - Economic texts tailored to students ’needs and interests, as well as tasks that develop reading skills and strategies
General Rules
Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott feladatok és/vagy dolgozatok teljesítése.
Performance assessment methods
Az idegennyelv-tanítás sajátosságaihoz igazodva folyamatos értékelés történik, különböző feladatokon keresztül. A teljesítményértékelésre használunk szövegértési feladatokat (kérdések megválaszolása, igaz/hamis állítások, mondat befejezése, szinonimák/antonímák), szövegösszefoglalást, értelemzési feladatokat.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- évközi feladatok: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 89-94 |
Good | 76-88 |
Satisfactory | 63-75 |
Pass | 50-62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
TVSZ szerint
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 4 |
házi feladat elkészítése | 14 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.
Topics covered during the term
• Szükségletelemzés: különböző olvasási stratégiák • Olvasási sebesség (megértés, hatékony felidézés) • Kritikus olvasás • A fontos és kevésbé fontos információ kiszűrése • Kiemelés • Következtetések levonása • A grafikus ábrázolás értelmezése • A szövegfelépítés megértése • A kohézió szerepe • Szemantikai jelölők felismerése
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
- |