Verziók
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A kurzus célja a gazdasági szakszöveg olvasási folyamatok tudatos fejlesztése, melynek segítségével a részvevők képessé válnak a munkavégzéshez vagy a tanulmányokhoz kapcsolódó gazdasági szövegfajták megértésére. A különböző olvasási technikák (pl. felületes átfutás, gyorsolvasás) elsajátításával a hallgatók magabiztosabbá válnak az idegen nyelvű dokumentumok értelmezésében munkájuk és tanulmányaik során.
Tanulmányi eredmények
Tudás
Képesség
- • Képes kikövetkeztetni a szövegkörnyezetből egy szó jelentését anélkül, hogy magát a szót ismerné.
- • Az anyanyelvén használt olvasási stratégiákat sikeresen alkalmazza az idegen nyelven is.
- • Olyan stratégiákat sajátít el, melyek segítségével olvasni tud a sorok között
- • A gyorsolvasás elsajátításával növelni tudja olvasási sebességét, és így hatékonyabbá válik a tanulásban és a karrierjében.
Attitűd
- • A hallgató aktívan vesz részt a gazdasági szövegek megvitatásában és kritikai észrevételeivel törekszik mi-nél inkább elmélyíteni tudását az aktuális témában.
- • Folyamatosan bővíti szakszókincsét gazdasági cikkek és weboldalak olvasásával
Önállóság és felelősség
- • Nyomon követi a napi gazdasági híreket és azokról rövid beszámolót tart.
- • A terjedelmesebb, hosszabb feldolgozási időt igénylő gazdasági dokumentumokat (pl. éves terv) egyénileg is fel tudja dolgozni.
Oktatásmódszertan
Az egyéni olvasási, szövegértési feladatok mellett pár- és csoportmunkát is alkalmazunk, hogy a hallgatók beszéd-ideje növekedjen. Végzünk olyan feladatokat is, amelyek a szövegolvasás sebességének növelését segíti, illetve az emlékezési stratégiákat fejleszti.
Tanulástámogató anyagok
- A hallgatók szükségleteihez és érdeklődéséhez igazodó gazdasági témájú szövegek, valamint a stratégiákat és kész-ségeket fejlesztő feladatok. - Economic texts tailored to students ’needs and interests, as well as tasks that develop reading skills and strategies
Általános szabályok
Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott feladatok és/vagy dolgozatok teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Az idegennyelv-tanítás sajátosságaihoz igazodva folyamatos értékelés történik, különböző feladatokon keresztül. A teljesítményértékelésre használunk szövegértési feladatokat (kérdések megválaszolása, igaz/hamis állítások, mondat befejezése, szinonimák/antonímák), szövegösszefoglalást, értelemzési feladatokat.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- évközi feladatok: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -:
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 89-94 |
Jó | 76-88 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 4 |
házi feladat elkészítése | 14 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
• Szükségletelemzés: különböző olvasási stratégiák • Olvasási sebesség (megértés, hatékony felidézés) • Kritikus olvasás • A fontos és kevésbé fontos információ kiszűrése • Kiemelés • Következtetések levonása • A grafikus ábrázolás értelmezése • A szövegfelépítés megértése • A kohézió szerepe • Szemantikai jelölők felismerése
Előadások témái | |
---|---|
1. | - |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.