Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A hallgatók megismertetése azokkal az alapvető vállalati (szervezeti) környezetmenedzsment módszerekkel, amelyeknek alkalmazása az Európai Unióban, így Magyarországon is a piaci versenyképesség lényeges elemeként jelenik meg.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési és motivációs eszközöket, valamint módszereket, a szakma gyakorlásához szükséges jogszabályokat;
- Ismeri a mérnöki tevékenységhez kapcsolódó környezetvédelmi, energiagazdálkodási, jogi, közgazdasági és gazdálkodási szakterületek alapjait, azok határait és követelményeit.
Képesség
- Környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus környezet- és gazdálkodástudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet. Az ismeretek bővítése során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival,
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- Munkája során a rendszerszemlélet alapján törekszik komplex rendszerek megértésére.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
- Törekszik az információtechnológiai eszközök alkalmazására, nyitott a környezetvédelmi innovációk megismerésére, alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira, képes önálló problémamegoldásra.
- Kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
- Képes önálló munkavégzésre, feladatok önálló tervezésére, részvételre csoportmunkában.
Oktatásmódszertan
Az előadásokhoz kapcsolódó feladatok: kommunikáció írásban és szóban, csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése (IT eszközök és technikák használatával).
Tanulástámogató anyagok
- Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
- Valkó László - Kósi Kálmán – Herczeg Márton: Környezetmenedzsment. (Tanári kézikönyv, Nemzeti Szakképzési Intézet, Budapest. 2001. ISBN 963 9382 24 8)
- Előadásanyagok diasorai. / Slideshows of the lectures
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésének kettő pillére: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző tanulmányi teljesítményértékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközi haladás regisztrálása, folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő írásbeli feladatok készítése (rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, önállóan elkészítendő feladatok beadása), majd a szemeszter végén összegző értékelése jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi értékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést- és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 25
- Részteljesítmény értékelés: 75
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 73–84 |
Közepes | 65–72 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 10 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
házi feladat elkészítése | 12 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tárgy oktatásának célja, módszerei. A menedzsment és a környezetmenedzsment fogalma. Bevezetés a környezetmenedzsmentbe: feladatok a környezetvédelem terén, okok, indokok, érdekek. Alapösszefüggések. |
2. | A gazdaság anyagátalakító folyamata. Az anyagáramelemzés és a körkörös gazdaság. Erőforrásgazdálkodás a gazdálkodó szervezeteknél. |
3. | Környezeti tényezők és környezeti hatások - Elemzési módszerek (hatásfelmérő lap, Leopold mátrix, ABC elemzés, öko-térképezés stb.). Esettanulmány feldolgozása. |
4. | A SWOT vizsgálat alkalmazhatósága a vállalati környezetvédelemben. |
5. | Környezetmenedzsment rendszerek és rendszeraudit. Esettanulmány feldolgozása. |
6. | Életciklus-értékelés, az életciklus fázisainak elemzése. Az életciklus-értékelés szakaszai. |
7. | Az életciklus leltárelemzése. Az életciklus hatásértékelése. Életciklus javítás. |
8. | A környezeti teljesítmény értékelésének folyamata. |
9. | A környezeti indikátorok fogalma, típusai, kiválasztásuk és alkalmazásuk szempontjai. A környezeti indikátorok szerepe, jelentősége a teljesítésértékelésben. |
10. | Környezeti audit csoportos esetjáték. |
11. | Környezeti kommunikáció. Környezeti címkézés. Öko-marketing. |
12. | Prezentációk (házi feladatok értékelése). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kósi Kálmán | címzetes egyetemi tanár | kosi.kalman@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.