Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Zöldgazdasági üzleti innovációk
Azonosító
BMEGT42M701
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Master of Business Administration MSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
BMEGT42M700 Környezetmenedzsment / Environmental Management
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.10.25.) az 580672/5/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.10.25-től.

Célkitűzések

A tantárgy alapvető célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a környezeti és társadalmi célú vállalati üzleti innovációkat és a vállalati szférában az elmúlt években megjelent új, innovatív üzleti modellek fenntarthatósági aspektusait. A tantárgy egyrészt bemutatja ezen innovációk és új üzleti modellek környezeti és társadalmi hatásait, másrészt pedig bemutatja a kifejezetten fenntarthatósági céllal létrejött üzleti modelleket. A tárgy a konkrét, naprakész tudáson kívül a hallgatók készségfejlesztésére is nagy hangsúlyt fektet gyakorlati példák ismertetésén és megoldásán keresztül.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a műszaki, környezeti és társadalmi innovációk legfontosabb ismérveit
  2. Ismeri az üzleti modellek fenntarthatóságát meghatározó tényezőket
  3. Ismeri a legfontosabb innovatív üzleti modellek potenciális környezeti és társadalmi hatásait
  4. Ismeri a megosztáson alapuló gazdaság jellemzőit
  5. Ismeri a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának a legfontosabb jellemzőit, gyakorlatát
  6. Ismeri az új üzleti modelleket a pénzügyi piacokon
Képesség
  1. Képes felismerni egy fenntarthatósági célokat kitűző vállalkozás működése mögött rejlő üzleti modellt
  2. Képes fenntarthatósági szempontból (gazdasági-társadalmi-környezeti) elemezni egy vállalkozás innovációs tevékenységét
  3. Képes egy újszerű ötlethez felvázolni egy működőképes üzleti modellt
  4. Képes a Háromrétegű üzleti modell vászon alkalmazására egy-egy innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalat esetében
Attitűd
  1. Nyitott a vállalati működés mélyebb megértésére, a környezeti és társadalmi összefüggések feltárására
  2. Törekszik a problémák együttműködésen alapuló megközelítésére és kezelésére
  3. Törekszik komplex rendszerek megértésére
  4. Az újszerű megoldásokról folyamatosan tájékozódik, azokat képes kritikusan elemezni
  5. Törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes felmérni a vállalati környezeti teljesítményt
  2. Felelős gondolkodást mutat a vállalati működésben felmerülő környezeti és társadalmi problémák kapcsán
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
  4. Szükség esetén együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások, esettanulmányok, üzleti modellezési gyakorlat. Infokommunikációs eszközök, vállalati és egyéb szakmai anyagok alkalmazása.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Textbooks, other material:
  • Zilahy Gy. Innovatív üzleti modellek és a társadalmi együttműködés új formái, in: Kisvárosok reneszánsza – a kőszegi példa, iASK, 2016
  • Alexander Osterwalder - Yves Pigneur: Üzletimodell-építés kézikönyve, 2012, Cser Könyvkiadó és Ker. Kft., ISBN 9789632782201
  • Hart, S.L. & Milstein, M.B., 2003. Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17(2), pp.56–67.
  • Boons, F. & Lüdeke-Freund, F., 2013. Business models for sustainable innovation : state-of-the-art and steps to-wards a research agenda. Journal of Cleaner Production, 45, pp.9–19.
  • Chesbrough, H., 2010. Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2-3), pp.354–363.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy, a félév során csoportmunka keretében elkészítendő projektfeladat (részteljesítmény-értékelés) és a félév végén vizsgadolgozat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (projekt-feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített projektfeladat, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsgadolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény-értékelés (projekt-feladat): 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 60

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás feltétele a projektfeladat elkészítése az elvárt formai és tartalmi követelményeknek megfelelően.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSZ értelmében a részteljesítményértékelés pótolható, javítható. 2) A részteljesítmény-értékelés az első alkalommal a szorgalmi időszakban díjmentesen pótolható, javítható. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontakt-órákon 21
felkészülés kontakt-órákra 10
projekt-feladat elkészítése 34
vizsgafelkészülés 25
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Vállalati társadalmi felelősség (CSR) vs. fenntartható üzleti modellek
2. Az üzleti innováció környezeti és társadalmi hatásai
3. A fenntartható üzleti modellek ismérvei, archetípusai
4. A háromrétegű üzleti modell vászon elemei és alkalmazása
5. Megoldások és új problémák a közösségi gazdaságban. A visszapattanó hatás új formái
6. Az innovatív üzleti modellek szerepe a társadalmi problémák megoldásában; társadalmi innováció
7. A társadalmi vállalkozások céljai, jellemzői. Civil szervezetek vs. társadalmi vállalkozások
8. Új technológiai megoldásokon alapuló fenntartható üzleti modellek
9. Üzleti modellezés a nagyvállalatok és a KKV-k körében: kihívások és megoldási lehetőségek
10. Kidurran-e a buborék? Az új üzleti modelleket alkalmazó vállalkozások növekedési potenciálja, a növekedés határai. A hagyományos modellek jövője, a legújabb tendenciák
11. Az új üzleti modellek szabályozásának kérdése: hazai és nemzetközi gyakorlat

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.