Verziók
Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók a kurzus keretében a korábban tanult számviteli, gazdálkodási ismeretek-re alapozva képes legyen a döntéshozatalt segítő információk nyújtására, tervezésére, elemzésére és ellenőrzésére a vállalkozások eredményességének hosszú távú biztosítása érdekében. A tantárgy specifikus célja, hogy a módszertani ismeretek nyújtásával – és a korábban megismertek felelevenítésével – a hallgatók olyan mértékű jártasságra tegyenek szert, hogy képesek legyenek a beszámoló összeállításra és elemzé-sére. Fontos követelmény, hogy a tantárgy keretében tanultak alapján a hallgató képes legyen értékelni a vizsgált szervezetet – folyamatot – úgy hogy megújulást segítő javaslatot tegyen. Az ismeretek eredményes elsajátításához elengedhetetlenül szükséges a Számvitel tárgy tananyagának biztos tudása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató képes
- • a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
- • döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére;
- • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
- • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására.
Képesség
- A hallgató képes
- • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
- • a számviteli döntések mögötti összefüggések felismerésére
- • a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- A hallgató
- • nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
- • a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
- • gyarapítja tudását és tájékozódik,
- • használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- A hallgató
- • nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
- • a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- • önálló döntéshozatalra képes
- • a pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni
- • átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- • A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény hatályos szövege - The current text of Act C of 2000 on Accounting
- • Róth - Adorján - Lukács - Veit: Számviteli esettanulmányok - összefoglaló rendszerezés példák és feladatok, MKVK. Budapest
- • Moodle felületre feltöltött elméleti és gyakorlati tananyago. – Lecture slides and exercises uploaded in to Mo-odle
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: A félév során órai munka keretében a tantárgyi követelmény 50 százaléka teljesíthető. Az évközi órai munka teljesítménye a félév végi írásbeli vizsgába opcionálisan beszámítható, amennyiben a hallgató számára az összevont értékelés kedvezőbb. Az évközi órai munka követelményeit, értékelési módját az oktató hatá-rozza meg. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tan-anyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai munka (opcionálisan): 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Év végi írásbeli vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 91-95 |
Jó | 81-90 |
Közepes | 66-80 |
Elégséges | 50-65 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
Vizsgafelkészülés | 122 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. szerint. Sorszám Előadások témái 1. Számviteli beszámolók típusainak áttekintése (beszámoló formái). A szervezeti méret, a tevékenységi folyamatok, az érdekhordozói és érdekviselői információs igények hatása a számviteli információs rendszerre. Szabályzatok súlya, jelenőségük az átlátható, felelősségteljes működéshez. 2. Immateriális javak fogalma, állománynövekedéseinek és állománycsökkenéseinek főkönyvi elszámolása. Immateriális javak témakörében feladatok, esettanulmányok (könyvelési tételek mellett a mérleggel, ered-ménykimutatással, kiegészítő melléklettel való kapcsolatuk, hatásuk vizsgálata, megjelenésük az információs folyamatokban). 3. Tárgyi eszközök fogalma, állománynövekedéseinek és állománycsökkenéseinek főkönyvi elszámolása, értékelés (mérleg), eredménykimutatással való kapcsolat, kiegészítő melléklettel való kapcsolat (befektetési tükör). A tárgyi eszközök bekerülési értéke összetevőinek speciális tételei. Tárgyi eszközök témakörében feladatok, esettanulmányok (könyvelési tételek mellett a mérleggel, eredmény-kimutatással, kiegészítő melléklettel való kapcsolatuk, hatásuk vizsgálata, megjelenésük az információs fo-lyamatokban). 4. Készletek fogalma, fajtái, aktiválása, specialitások (értékvesztések, visszaírások), értékelési árak, eljárások. Kész-letek főkönyvi elszámolása, attól függően, hogy milyen készletnyilvántartást vezet, milyen költségelszámolási technikát alkalmaz, milyen típusú eredménykimutatást készít. Készletek értékelésének és nyilvántartásának kapcsolata. Feladatok, esettanulmányok (a könyvelési tételek mellett a mérleggel, eredménykimutatással, kiegészítő mel-léklettel való kapcsolatuk, hatásuk vizsgálata, megjelenésük az információs folyamatokban). 5. Követelések fogalma, csoportosítása, aktiválása, értékelés a mérlegben, eredménykimutatás kapcsolata. Követe-lések főkönyvi elszámolása, a devizás értékelési szabályok teljes körű bemutatása. Feladatok, esettanulmányok (a könyvelési tételek mellett a mérleggel, eredménykimutatással, kiegészítő mel-léklettel való kapcsolatuk, hatásuk vizsgálata, megjelenésük az információs folyamatokban). 6. Értékpapírok és pénzeszközök fogalma. A befektetett és a forgóeszközök között kimutatott értékpapírok beke-rülési értéke, aktiválása, értékelés a mérlegben, eredménykimutatás kapcsolata. Eltérő elszámolása a tartós és a forgatási célú részesedések, értékpapírok között. Feladatok, esettanulmányok (a könyvelési tételek mellett a mérleggel, eredménykimutatással, kiegészítő mel-léklettel való kapcsolatuk, hatásuk vizsgálata, megjelenésük az információs folyamatokban). 7. Időbeli elhatárolások, kapcsolatuk a számviteli alapelvekkel. Feladatok, esettanulmányok (a könyvelési tételek mellett a mérleggel, eredménykimutatással, kiegészítő mel-léklettel való kapcsolatuk, hatásuk vizsgálata, megjelenésük az információs folyamatokban). 8. Saját tőke fogalma, állománynövekedéseinek és állománycsökkenéseinek főkönyvi elszámolása, értékelés (mér-leg), eredménykimutatással való kapcsolat, kiegészítő melléklettel való kapcsolat. A különböző tantárgyak keretében tanultak szintétizálása. Feladatok, esettanulmányok (a könyvelési tételek mellett a mérleggel, eredménykimutatással, kiegészítő mel-léklettel való kapcsolatuk, hatásuk vizsgálata, megjelenésük az információs folyamatokban). 9. Céltartalékok fogalma, képzésének ismérvei, fajtái, passziválás, értékelés a mérlegben, eredménykimutatással, mérleggel, kiegészítő melléklettel való kapcsolat. Céltartalék és adóalap kapcsolata. Céltartalékképzés és környezetvédelem kapcsolata (Fenntarthatóság témakörének áttekintése, a legújabb Rende-letek, jogszabályok). Feladatok, esettanulmányok (a könyvelési tételek mellett a mérleggel, eredménykimutatással, kiegészítő mel-léklettel való kapcsolatuk, hatásuk vizsgálata, megjelenésük az információs folyamatokban). 10. Kötelezettségek fogalma, passziválási specialitások, értékelés a mérlegben, eredménykimutatással, mérleggel, kiegészítő melléklettel való kapcsolat. Kötelezettségek értékelése, forintban, devizában, valutában. Kötelezettsé-gek árfolyam különbözetei év közben és év végén. Kötelezettségnek minősülő, de a kötelezettségek között még nem szerepeltethető tételek: függő kötelezettség, biztos jövőbeni kötelezettség. Kötelezettségek és fenntartható-ság kapcsolata. Feladatok, esettanulmányok (a könyvelési tételek mellett a mérleggel, eredménykimutatással, kiegészítő mel-léklettel való kapcsolatuk, hatásuk vizsgálata, megjelenésük az információs folyamatokban). 11. Könyvviteli zárás és a beszámoló készítés folyamata. 12. Esettanulmányok, feladatok.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Ilyésné Dr. Molnár Emese | adjunktus | ilyesne.molnar.emese@gtk.bme.hu |
Borbényi-Molnár Edina | óraadó oktató | eborbenyi@edu.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.