Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZGAZDASÁGTAN II
Azonosító
BMEGT30A004
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gilányi Zsolt
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU és angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a valós gazdaságban tapasztalható néhány kiemelt jelenség nemzeti számviteli keretben való leírása, különös tekintettel a pénzrendszer működésére (pénz és hitelállomány növekedésére), az államadósság kérdésére, a munkanélküliségre, a válságokra a gazdasági növekedés és ciklusok kérdésére. Az alapfogalmak és alapösszefüggések ismertetésén kívül, a nemzeti számvitel statisztikai hivatalok honlapjain közölt valós adatok „olvasásával” kötjük össze az elméletet a gyakorlattal.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. ismeri a nemzeti számvitel, a fizetési rendszerek és a makroökonómiában általánosan használt fogalom-rendszert,
  2. ismeri a különböző pénzrendszerek szabályait,
  3. részletesen ismeri a modern magánhitelpénzrendszert és a megreformálására irányuló Chicago-tervet
  4. ismeri a munkanélküliség fogalmát,
  5. ismeri a többkomponensű rendszerek leírására szolgáló input-output elemzési módszert,
  6. tisztában van az alapvető gazdaságpolitikai beavatkozásokkal,
  7. ismeri a keynes-i elmélet és az általános egyensúlyelmélet főbb jellemzőit
Képesség
  1. Képes a valós gazdaságok absztrakt modellekkel történő értelmezésére,
  2. alkalmas a gazdaságokban végbemenő folyamatok statisztikai hivatalok által közölt adatainak értelmezé-sére,
  3. képes a gazdasági folyamatok többszempontú elemzésére,
  4. képes az egyszerűbb gazdasági problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és megoldására,
  5. képes tudományos igénnyel levezetett önálló új következtetéseket megfogalmazni,
  6. képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. kulturált, etikus és tárgyilagos értelmiségi hozzáállás jellemzi a társadalmi-gazdasági-pénzügyi problé-mákhoz való viszonyulás során,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, érdeklődéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredményei és megoldásai felé,
  4. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a makrogazdasági folyamatokkal kapcsolatos problémák végig gondolását és megoldását,
  2. felelősséget vállal saját munkájáért, saját szakmai fejlődéséért,
  3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  4. gondolkozásában a tudományos megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Frontális előadások, frontálisan bemutatott számítási gyakorlatok és problémamegoldások írásban és szóban.

Tanulástámogató anyagok

  • Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
  • Benes J.-Kumhof M. (2012), The Chicago Plan Revisited, IMF Working Paper.
  • Cartelier J. (2018), Money, Markets and Capital, Routledge.
  • L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése hat kötelező és négy nem kötelező évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelések) és a vizsgaidőszakban egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az ellenőrző dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az írásbeli vizsga, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. 2. Évközi eredmények beszámítása: az évközi eredmény a vizsgára bocsájtás (aláírás megszerzésének) feltétele, és az érdemjegy kialakításában is szerepet játszik.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény-értékelés (1. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • 2. részteljesítmény-értékelés (2. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • 3. részteljesítmény-értékelés (3. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • 4. részteljesítmény-értékelés (4. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • 5. részteljesítmény-értékelés (5. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
  • 6. részteljesítmény-értékelés (6. ellenőrző dolgozat):
  • Összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 72%
  • évközi eredmények beszámítása: 28%
  • összesen: 100%+

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás feltétele a hat kötelező ellenőrző dolgozat közül legalább négy dolgozat alapján az elérhető összpontszám minimum 50%-ának teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 84–90
72,5–84
Közepes 65–72,5
Elégséges 50–65
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az ellenőrző dolgozatok nem pótolhatók és nem javíthatók, az aláírás meghatározásakor 6-ból a 4 legjobb számít. Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSz.) rendelkezései szerint, a Térítési és Jutta-tási Szabályzat (TJSz.) által előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés a kontakt órákra és ellenőrző dolgozatokra 44
felkészülés a vizsgára 50
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ligeti Zsombor egyetemi docens, associate professor ligeti.zsombor@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.