Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Tolmácsolási szakmai ismeretek
Azonosító
BMEGT60S141
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdem jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Németh Anikó
Beosztása
egyetemi tanársegéd
Email címe
nemeth.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Idegen Nyelvi Központ
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar / HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Üzleti- és konferenciatolmács szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Tolmácsolási alapismeretek
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.10.25.) az 580672/5/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.10.25-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók bővítsék háttérismereteiket, ismerjék az aktualitásokat és képesek legyenek tájékozódni a félév során érintett témakörökben (környezetvédelem, politika, EU, gazdaság, társadalom, egészségügy, oktatás, jog). Az egyéni információgyűjtés és a közös glosszáriumkészítés mellett egy-egy érde-kes témát is feldolgoznak, majd közösen megvitatnak a hallgatók. Mindez azt a célt szolgálja, hogy konkrét ismeretekkel gazdagodjanak, másrészt a feldolgozott cikkek, hírek, tanulmányok alapján tematikus glosszá-riumot építsenek.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. ismerik az egyes témakörök legfontosabb és legaktuálisabb kérdéseit és kihívásait
  2. elsajátították az adott témakör alapvető szakszókincset
  3. átlátják az adott szakterülethez kapcsolódó legfőbb folyamatokat, összefüggéseket
Képesség
  1. képesek egy-egy kijelölt témát körüljárni és abból prezentációt előkészíteni
  2. önállóan és csoportban is képesek egy adott témakört szisztematikusan feldolgozni és abból tematikus, többnyelvű glosszáriumot építeni
Attitűd
  1. a nyitottak és érdeklődnek a körülöttök lévő világ eseményei iránt
  2. törekednek a tudásuk és ismereteik, szókincsük folyamatos bővítésére
  3. lelkiismeretesen és gondosan készülnek elő tolmácsolási munkáikra
Önállóság és felelősség
  1. autonóm módon és felelősséggel (a megadott szempontok szerint) készítik el a megadott té-mákat, kiselőadásokat és az adott téma szókincsét
  2. társaikkal együttműködve végzik el feladataikat

Oktatásmódszertan

Aktív órai részvétel és órán kívüli, autonóm elvégzendő feladatok: Minden hallgató a félév során egy-egy témát dolgoz fel, amelyről prezentációt készít és kiselőadást tart. A hallgatók feladatai közé tartozik a rend-szeres hazai és külföldi sajtófigyelés, amelynek célja, hogy információkat szerezzenek a világban zajló ese-ményekről, változásokról, valamint ezek alapján minden órára egy nemzetközi és egy hazai eseményről szóban beszámoljanak. A tárgy vizsgával zárul, amely két részből áll, az írásbeli rész az online oktatási rendszeren keresztül egy teszt kitöltése, a szóbeli rész pedig a megadott témakörökből tétel alapján.

Tanulástámogató anyagok

  • Fischer M, 2018. Az Európai Unió dióhéjban
  • http://www.skik.hu/upload/skik/lehel/skik_eu-kiadva-ny-2017_19-kicsi.pdf
  • Heti világgazdaság: https://hvg.hu/
  • The Economist: https://www.economist.com/
  • www.euronews.com
  • Alternatives Economiques: https://www.alternatives-economiques.fr/
  • Capital: https://www.capital.fr/
  • Wirtschaftswoche: https://www.wiwo.de/
  • Segédanyag: Wellman, Guy. 1989. Heinemann English Word Builder. Heinemann.

Általános szabályok

A vizsgaérdemjegyet teljes egészében az évközi teljesítmény alapján állapítjuk meg, az így szerzett érdemjegy a vizs-gaidőszakban tett írásbeli vizsgával javítható.

Teljesítményértékelési módszerek

A számonkérés rendszeres, folyamatos, előre kiadott feladatok teljesítésével. A házi feladatok határidőre történő teljesítése (felkészülés előre megadott témából, glosszárium készítése, 1 alkalommal (kb. 30 perces) előadás tartása, rendszeres szóbeli beszámoló hazai és nemzetközi aktualitásokról).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka: 30
  • online oktatási platformon és közö-sen kialakított glosszáriumba feltöl-tött szólista: 30
  • adott témában kiselőadás tartása: 20
  • online oktatási platformon teszt meg-írása: 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • évközi tanulmányi teljesítmény értékelések teljes beszámítása : 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A házi feladatok 80%-ának teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 90-95
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 50-69
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

TVSZ szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
félévközi készülés a gyakorlatokra 7
felkészülés a teljesítményértékelésekre 7
házi feladat elkészítése 28
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátí-tása 28
zárthelyire felkészülés 6
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Környezetvédelem, politika, EU, egészségügy, tudomány, technológia, gazdaság, társadalom, jog.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Hilóczki Ágnes nyelvtanár hiloczki.agnes@gtk.bme.hu
Dr. Szabó Csilla egyetemi docens szabo.csilla@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.