Szak: Üzleti- és konferenciatolmács szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tolmácsmunkához feltétlenül szükséges helyes beszédtechnika elsajátíttatása légző-és artikulációs gyakorlatokon, szövegértési és szövegértelmezési gyakorlatokon, valamint a beszéd helyes tagolását és a magabiztos előadási módot fejlesztő gyakorlatokon keresztül. A kurzus során a hallgatók továbbfejlesztik az idegen nyelvi és az anyanyelvi be-szédkészséget, megszokják a választékos beszédstílusra törekvést, a hallgatóság előtt történő szereplést és a mimikai eszközök mellőzését.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- tisztában vannak a mondatfonetikai eszközök szerepével; tisztában vannak a magyar nyelv alapvető hangsúlyszabályaival; ismerik saját erősségeiket és gyengeségeiket ; ismerik a beszédfejlesztés módjait és technikáit.
Képesség
- képesek (az automatizmus szintjéig) a kombinált légzésre beszédükben érvényesülnek a köznyelvi norma alapvető követelményei megértik és képesek értelmezni az írott és a hangzó beszédet képesek értő-értelmező közvetítésre
Attitűd
- törekednek az igényes beszédre törekednek a folyamatos önreflexióra, a saját beszédprodukciójuk elemzésére és értékelésére
Önállóság és felelősség
- • felelősséget vállalnak saját teljesítményükért t vállalnak saját teljesítményükért. • megfelelő módon felkészülnek az órai feladatokra, önállóan végrehajtandó feladataikat autonóm módon elvég-zik, teljesítményükre megfelelően reflektálnak
Oktatásmódszertan
Aktív órai részvétel, 3-4 perces prezentációk, félév végi mini vizsga.
Tanulástámogató anyagok
- Görög Ibolya: Protokoll – az életem. Athenaeum Kiadó, Budapest 2007
- Hernádi Sándor: Beszédművelés. Osiris Kiadó, Budapest 2003
- Montágh Imre: Tiszta beszéd. Holnap Kiadó, Budapest 2003
- Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest 2003
- Wacha Imre: A Kazinczy-versenyek és a helyes kiejtés néhány kérdéséről. Kazinczy Ferenc Gimnázium, Győr 2011
- Wacha Imre: A korszerű retorika alapjai I-II. Szemimpex Kiadó, Budapest 1998
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
A hallgatók beszédprodukcióit közösen értékeljük különböző módokon (egyéni tanári értékelés, társas és csoportos értékelés, szóban és írásban egyaránt). A félév során a házi feladatokat (hangfelvétel, vázlatok, szövegjelölések stb.) kell elkészíteni a megadott határidőre. A kurzus során jellemzően fejlesztő értékelési technikákat alkalmazunk, a hallgatók önértékelése folyamatos.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 88-90 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
házi feladat elkészítése | 2 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 2 |
Összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.
A félévben sorra vett témák
Légzéstechnika, Hangképzés, Mondatfonetikai eszközök, Hangsúlyozás.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Légzéstechnika, hangképzés, mondatfonetikai eszközök, hangsúlyozás. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.