Verziók
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a tudományt érő konfliktusokkal, melyekkel a tudománykommunikátorok is találkoznak és olyan képességeket sajátítsanak el, amelyek segítik az ebben való helytállást. A kurzus első részében megismerkednek a társadalomra is hatással levő tudományos problémákkal (klímaváltozás, géntechnológia, atomenergia) és az áltudomány és tudomány szembenállásával. A hallgatók példákat láthatnak sikeres tudós tudománykommunikátorokra, akik előadásokkal, dokumentumfilmekkel, talkshow-kkal vagy éppen filmeken keresztül igyekeznek segíteni a társadalom érzékenyítését. Ebben a részben kerül bemutatásra a szakmán belül fellelhető eltérő lehetőségek és kihívások is, mint pl. egy kutatócsoport vagy -intézmény kommunikátoraként való helytállás, vagy az állatkertek kommunikációja. A kurzus második részében a hangsúly a tudománykommunikációs eszköztáron van, úgy mint a nyelvezeten, az előadásmódon, a képi világon és a humor alkalmazásán. A tantárgy csoportos és egyéni feladatokon keresztül segíti a hallgatókat a tudománykommunikációs szakmában való helytállásra.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
Képesség
- Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
- Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
- Elemzési képesség
Attitűd
- A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
- Szakmai és morális hozzáállás
- Önkritikára és önfejlesztésre való nyitottság
Önállóság és felelősség
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
- Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban
- Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
Oktatásmódszertan
Előadások, elemzési gyakorlatok, projektfeladatok, önálló és csoportos munkavégzés, offline és online kommunikáció írásban és szóban, audiovizuális és prezentációs eszközök/technikák, valamint online közösségi platformok használata.
Tanulástámogató anyagok
- Beck Mihály (2010) Humor a tudományban. Budapest: Akadémia.
- Bubik Veronika és tsai (2013) szerk. Vizualizáció a tudománykommunikációban. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem.
- Collins, H. M. és Evans, R. (2002) The Third Wave of Science Studies: Studies of Expertise and Experience. Social Studies of Science 32(2): 235–296.
- van Dam, Frans és tsai. (2020) szerk. Science Communication. An Introduction. Singapore: World Scientific.
- Kutrovátz Gábor és tsai. (2008) A tudomány határai. Budapest: Typotex.
- Leßmöllmann, Annette és tsai. (2020) szerk. Science Communication. Boston–Berlin: De Gruyter.
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése. Az aláírás megszerzésének feltétele: 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző teljesítményértékelés (1–2. zárthelyi): a tantárgyi tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a helyzetfelismerés és önálló kritikai elemzést helyezi a középpontba, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt és a rendelkezésre álló munkaidőt a tantárgy előadója határozza meg. Ha a hallgató nem éri el az elégségest, nem kaphatja meg az aláírást. Részteljesítmény-értékelés (projektfeladat): a félév során tanultak felhasználásával egy tudománykommunikációs projekt elkészítése, bemutatása valamint bírálata, amit a hallgató egyénileg vagy csoportosan készít el. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): az elméleti anyagokhoz köthető elemzések, rövid írásos vagy audio/vizuális anyagok elkészítése, bemutatása. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladatok): 40
- aktív órai részvétel: 20
- összesen: 60
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- részteljesítmény-értékelés (projektfeladat): 40
- összesen: 40
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele: 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 86-90% |
Jó | 74-85% |
Közepes | 62-73% |
Elégséges | 50-61% |
Elégtelen | 0-49% |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSZ szabályozza. A teljesítményértékelések közül egy házi feladat pótolható/javítható a pótlási héten.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 20 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 40 |
házi feladat elkészítése | 36 |
projektfeladat felkészülés | 28 |
összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.
A félévben sorra vett témák
1. Ismétlés. Követelmények és tematika ismertetése. 2. Tudóssztereotípiák, híres tudománykommunikátorok 3. Humor a tudományban 4. Előadástechnika 5. Tudománykommunikáció a közösségi médiában 6. Komplex tudományos projektek 7. Nem hagyományos színterek 8. Nem hagyományos színterek 9. Tudományos kríziskommunikáció 10. Szakértőiség és GMO-k 11. Atomenergia és klímaváltozás 12. Áltudományok, esettanulmányok, stratégiák
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Karakas Alexandra | egyetemi adjunktus | karakas.alexandra@gtk.bme.hu |
Egres Dorottya | egyetemi adjunktus | egres.dorottya@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.