Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Tudománykommunikáció 2.
Azonosító
BMEGT41A116
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kutrovátz Gábor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kutrov@filozofia.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Tudománykommunikáció 1.
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.10.25.) az 580672/5/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.10.25-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a tudományt érő konfliktusokkal, melyekkel a tudománykommunikátorok is találkoznak és olyan képességeket sajátítsanak el, amelyek segítik az ebben való helytállást. A kurzus első részében megismerkednek a társadalomra is hatással levő tudományos problémákkal (klímaváltozás, géntechnológia, atomenergia) és az áltudomány és tudomány szembenállásával. A hallgatók példákat láthatnak sikeres tudós tudománykommunikátorokra, akik előadásokkal, dokumentumfilmekkel, talkshow-kkal vagy éppen filmeken keresztül igyekeznek segíteni a társadalom érzékenyítését. Ebben a részben kerül bemutatásra a szakmán belül fellelhető eltérő lehetőségek és kihívások is, mint pl. egy kutatócsoport vagy -intézmény kommunikátoraként való helytállás, vagy az állatkertek kommunikációja. A kurzus második részében a hangsúly a tudománykommunikációs eszköztáron van, úgy mint a nyelvezeten, az előadásmódon, a képi világon és a humor alkalmazásán. A tantárgy csoportos és egyéni feladatokon keresztül segíti a hallgatókat a tudománykommunikációs szakmában való helytállásra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  3. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Elemzési képesség
Attitűd
  1. A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
  2. Szakmai és morális hozzáállás
  3. Önkritikára és önfejlesztésre való nyitottság
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
  2. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban
  3. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét

Oktatásmódszertan

Előadások, elemzési gyakorlatok, projektfeladatok, önálló és csoportos munkavégzés, offline és online kommunikáció írásban és szóban, audiovizuális és prezentációs eszközök/technikák, valamint online közösségi platformok használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Beck Mihály (2010) Humor a tudományban. Budapest: Akadémia.
  • Bubik Veronika és tsai (2013) szerk. Vizualizáció a tudománykommunikációban. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem.
  • Collins, H. M. és Evans, R. (2002) The Third Wave of Science Studies: Studies of Expertise and Experience. Social Studies of Science 32(2): 235–296.
  • van Dam, Frans és tsai. (2020) szerk. Science Communication. An Introduction. Singapore: World Scientific.
  • Kutrovátz Gábor és tsai. (2008) A tudomány határai. Budapest: Typotex.
  • Leßmöllmann, Annette és tsai. (2020) szerk. Science Communication. Boston–Berlin: De Gruyter.

Általános szabályok

A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése. Az aláírás megszerzésének feltétele: 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást.

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző teljesítményértékelés (1–2. zárthelyi): a tantárgyi tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a helyzetfelismerés és önálló kritikai elemzést helyezi a középpontba, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt és a rendelkezésre álló munkaidőt a tantárgy előadója határozza meg. Ha a hallgató nem éri el az elégségest, nem kaphatja meg az aláírást. Részteljesítmény-értékelés (projektfeladat): a félév során tanultak felhasználásával egy tudománykommunikációs projekt elkészítése, bemutatása valamint bírálata, amit a hallgató egyénileg vagy csoportosan készít el. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): az elméleti anyagokhoz köthető elemzések, rövid írásos vagy audio/vizuális anyagok elkészítése, bemutatása. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladatok): 40
  • aktív órai részvétel: 20
  • összesen: 60

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény-értékelés (projektfeladat): 40
  • összesen: 40

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele: 70%-os aktív jelenlét az órákon. Ha a hallgató nincs jelen az órák 70%-án, nem kaphatja meg az aláírást.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 86-90%
74-85%
Közepes 62-73%
Elégséges 50-61%
Elégtelen 0-49%

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSZ szabályozza. A teljesítményértékelések közül egy házi feladat pótolható/javítható a pótlási héten.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 20
felkészülés a teljesítményértékelésekre 40
házi feladat elkészítése 36
projektfeladat felkészülés 28
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.

A félévben sorra vett témák

1. Ismétlés. Követelmények és tematika ismertetése. 2. Tudóssztereotípiák, híres tudománykommunikátorok 3. Humor a tudományban 4. Előadástechnika 5. Tudománykommunikáció a közösségi médiában 6. Komplex tudományos projektek 7. Nem hagyományos színterek 8. Nem hagyományos színterek 9. Tudományos kríziskommunikáció 10. Szakértőiség és GMO-k 11. Atomenergia és klímaváltozás 12. Áltudományok, esettanulmányok, stratégiák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Karakas Alexandra egyetemi adjunktus karakas.alexandra@gtk.bme.hu
Egres Dorottya egyetemi adjunktus egres.dorottya@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.