Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MÉDIAGAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT20ML67
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kelemen-Erdős Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kelemen-erdos.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.10.25.) az 580672/5/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.10.25-től.

Célkitűzések

A tömegkommunikáció óriási hatással van nemcsak társadalmunkra, szociális viszonyainkra, hanem a gazdasági erőtérre is. A média egy speciális piaci szektor, speciális piaci viselkedéssel. A hallgatók megismerkedhetnek az új digitális hálózati kommunikációval is (digitális ökoszisztéma fejezet) és ezen folyamatok üzleti adaptációjával is (lásd: nyomtatott sajtó vs online hírportálok). A tantárgy keretén belül foglalkozunk a média piacán tevékenykedő cégek és hatóságok üzleti politikájával ebben az állandó változó médiapiactéren. A félév során áttekintjük az összes média piactér gazdasági relevanciáját (lásd: nyomtatott sajtó, televíziózás, rádió, digitális hálózatok).

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a gazdaságtudomány alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan.
  2. Ismeri és érti a kommunikációs folyamatok irányításának, szervezésének és működtetésének alapelveit és módszereit.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  2. Követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során.
  3. Képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására.
  4. Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
  1. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  2. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
  3. Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
  4. Törekszik az életen át tartó tanulásra a munka világában és azon kívül is.
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan végzi és szervezi a munkaköri leírásban meghatározott feladatokat.
  2. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  3. Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
  4. Projektek, csoportmunkák, szervezeti egységek tagjaként a rá eső feladatokat önállóan, felelősséggel végzi.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata

Tanulástámogató anyagok

  • Bernschütz Mária (szerk.): Bevezetés a médiagazdaságtanba, oktatási segédanyag. BME. 2018
  • Gálik M., Csordás T. (szerk.): A média gazdaságtanának kézikönyve, NMHH, Médiatanács, Médiatudományi Intézet, 2020
  • Az előadásokon használt slideshow-k anyaga.
  • További letölthető oktatási segédletek

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy írásbeli vizsga alapján történik, vagy egy írásbeli vizsga és szorgalmi időszakban való projektfeladat együttes teljesítése alapján.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés: A hallgatók opcionálisan részt vehetnek félévközi projektfeladat elkészítésében és prezentálásában, max. 50 pontért, mely a vizsgaeredményhez hozzáadódik. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A vizsga 100 pontos, írásbeli, feleletválasztós és kifejtős kérdésekből áll.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Opcionális félévközi projektfeladat és prezentálása: 100
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 100
  • Opcionális félévközi projektfeladat és prezentálása: 50
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírásnak nincs követelménye.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87,5–90
75–87
Közepes 62–74,5
Elégséges 50–61,5
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Az opcionális félévközi projektfeladat elkészítése és prezentálása nem pótolható és nem javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 32
vizsgafelkészülés 44
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. A média fogalma, a médiagazdaságtan tárgya
2. A médiapiacok elemei és sajátosságai
3. A lapkiadás piaca
4. A rádiózás piaca
5. A televíziózás piaca
6. A digitális televíziózás piaca
7. A hálózati média tartalomszolgáltatások piaca (Web 2.0)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Molnár Bálint egyetemi adjunktus molnar.balint@bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.