Célkitűzések
A kurzus célja olyan készségeknek a kialakítása, amelyek alapján a hallgatók önálló kutatási tevékenységük során – elsősorban egyéni kutatási projektekhez és a diplomamunka elkészítéséhez kapcsolódóan képesek lesznek pszichológiai mérési, skálázási és hipotézisvizsgálati feladatok önálló megoldására, valamint feltáró jellegű (exploratív) adatelemzésre.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyváltozós statisztikában használt fontosabb fogalmakról, statisztikai próbákról, és ezek összefüggéseiről.
- Ismeri az adatok elemzéséhez használható egyváltozós módszereket, statisztikai próbákat és ezek elméleti hátterét.
- Ismeri az egyváltozós statisztikai próbák alkalmazásának célját, feltételeit, módszerét és tudományos közlési formáját.
Képesség
- Képes megfogalmazni a kutatási kérdéseit és ennek megfelelően a kutatási kérdések igazolásához szükséges statisztikai próbákat meghatározni.
- Képes a releváns statisztikai próbák alkalmazására, az előfeltételek vizsgálatára, a statisztikai eredmények értelmezésére.
Attitűd
- Nyitott a módszertani, statisztikai ismeretekhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladat.
Tanulástámogató anyagok
- Takács Szabolcs (2016). Bevezetés a matematikai statisztikába: Elmélet és gyakorlat. Budapest, Antarész Kiadó.
- Vargha András (2015). Matematikai statisztika. Budapest, Pólya Kiadó.
- Ketskeméty László, Izsó Lajos (2005): Bevezetés az SPSS programrendszerbe. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi teljesítménymérés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladatok): a félév során tanult statisztikai próbák gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése, melynek megjelenési formája az egyénileg készített statisztikai elemzés és ennek pontos dokumentációja, a próbaválasztás, a beállítások indoklásával, az eredmények magyarázatával; a házi feladatok tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyag írásbeli számonkérése zárthelyi formájában a szorgalmi időszakban.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 100-100 |
Jeles | 85–100 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1. A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül az utóbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
házi feladatok elkészítése | 24 |
zárthelyi dolgozatokra való felkészülés | 24 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A statisztikai módszerek általános áttekintése, Módszerek közötti összefüggések, kapcsolatok és különbségek. Leíró statisztika, adatok ábrázolása, kiugró értékek vizsgálata, normalitásvizsgálat, adattranszformációk. Egymintás t-próba és nemparaméteres változatai.Csoportok összehasonlítása: Kétmintás t-próba, Welch-féle d próba, Mann-Whitney próba.Csoportok összehasonlítása: Varianciaanalízis, Kruskal-Wallis próba, Ismételt-mintás mérések.Korreláció (Spearman és Kendall), Regresszió.Kvalitatív változók kapcsolata, Khí-négyzet próba.Átjárhatóság a módszerek között. Továbblépési irányok, többváltozós módszerek bemutatása. Kitekintés a kvalitatív adatfeldolgozás felé. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Geszten Dalma | Egyetemi adjunktus | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
Krén Heléna | Ph.D hallgató | kren.helena@edu.bme.hu |
Halmos Alexandra Anna | Ph.D hallgató | halmos.alexandra@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.